Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
14.08.2022 07:40

Zvičina

Mostek - Zvičina - Bílá Třemešná. Délka trasy 11 km. Odjezd v 7:40 hod. ČD + Arriva  Návrat 16:26 Arriva + ČD. Vedoucí L. Černíková. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.08.2022 07:50

Pramen Chrudimky

Čachnov - Filipov - pramen Chrudimky - Kameničky - Svatojanské Lázně - Skanzen Hlinsko. Délka trasy 17 km. Odjezd 7:53 hod. vlak ČD  Návrat 16:07 / 18:06 ČD. Vedoucí L. Kvapilová. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.08.2022 08:35

Bitva na Chlumu

Dlouhé Dvory - Chlum – Lohenice. Délka trasy 15 km. Odjezd 8:35 hod. vlak ČD Návrat  15:53 / 16:26 ČD. Vedoucí P. Kožený. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

10.09.2022 14:00

Historie a stromy ve veřejném prostoru

Klub přátel Pardubicka pořádá v sobotu 10. září v rámci Dnů evropského dědictví pro zájemce z řad veřejnosti vlastivědnou a přírodovědnou vycházku pardubickými parky s vyprávěním o jejich historii a o stromech, jejichž výsadbu v minulých letech prováděl Klub přátel Pardubicka.

Stejně tak jako je historie míst, kde žijeme, naším kulturním dědictvím, jsou stromy ve veřejném prostoru kulturním dědictvím nejen pro nás, ale i pro budoucí generace po následující desítky možná stovky let.

Sraz účastníků je v sobotu 10. září ve 14 hodin u restaurace Rybárna u Matičního jezera, zakončení je plánováno v parčíku před úřadem městského obvodu Pardubice IV v Pardubičkách.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Architektka Nacu: Budova ČSOB Pojišťovny je takové UFO

obrázek k článku Klub přátel Pardubicka uspořádal v rámci Městských slavností velmi zajímavou besedu s hlavní pardubickou architektkou ing. arch. Petrou Nacu. Ta čelila všetečným dotazům přítomných z řad veřejnosti.
Za jednu z nejméně povedených staveb v centru města považuje budovu ČSOB Pojišťovny. „Je to směs všech možných tvarů, nemá žádný architektonický styl, není to žádné. Je to takové UFO nebo jako sportovní hala z předměstí,“ zhodnotila budovu Nacu. „To už ta původní budova, ze které dnešní ČSOB Pojišťovna vznikla, byla daleko hezčí. Stačilo ji jen zkulturnit, trochu dostavět a bylo by to daleko hezčí než to, co tam stojí dnes,“ míní Nacu.
I z tohoto důvodu Nacu, která vedla dva roky výstavbu Paláce Magnum, souhlasí s plánovaným vybudováním paláce Magnum II., který by měl navázat na současný Palác Magnum a výškovou sedmipatrovou budovou alespoň částečně zakrýt budovu ČSOB Pojišťovny. Dle ní by mělo Masarykovo náměstí však dostat ještě jednu výškovou dominantu. Tou by měla být budova navazující na dnešní AFI Palác. „Když někdo přijede do města, tak než přejede Wonkův most, ani neregistruje, že je ve městě. Pak následuje ČEZ Aréna, jakési obchodní centrum, ulice, podél níž parkují auta, podjezd a náhle se ocitne na Skřivánku a jede ven z města. Proto by to chtělo do prostoru u AFI Paláce umístit nějakou výškovou dominantu, která by návštěvníka upozornila, že je v centru města,“ vysvětlila Nacu.

Ta dále přiznala, že by bylo dobré, kdyby se v budoucno podařilo z centra města vymýtit Letní stadion, který dle ní patří na okraj. „Zde by měla vzniknout obytná zóna, domy by měly mít 5 – 6 podlaží. Měly by zde být služby jako kavárny, restaurace a jinak by zde mělo být řešeno i parkování. To by mělo být buďto pod zemí nebo naopak několika podlažním parkovacím domem,“ míní Nacu, která by jako ideální místo pro fotbalový stadion považuje současný sportovní areál Tesla pod Vinicí.
V průběhu diskuse se hovořilo také o plánované výstavbě v areálu železničního vojska podél ulice S.K. Neumanna, kde by mělo poblíž nového kruhového objezdu vzniknout obchodní centrum Kaufland a za současnými výškovými budovami je pak plánována bytová výstavba. „Na zbývající prostory v tomto velmi lukrativním prostoru zatím žádná výstavba plánována není. Je však třeba na toto území zpracovat regulační plán, který by pak byl pro případné investory závazný, aby další výstavba byla v souladu s tímto plánem.“ Jak však Nacu přiznala, je klidně možné, že zde nějaký další investor začne stavět ještě před tím, než dojde ke vzniku a schválení regulačního plánu.
Jak se přítomní v diskusi dozvěděli, Pardubice nemají zpracovaný regulační plán na žádnou část města, což by mělo být napraveno. Jak podotkla Nacu, je sice pravdou, že mnoho toho bylo v architektuře města za poslední léta pokaženo, ale je zde mnoho dalších cenných lokalit, které by měl případný regulační plán zachránit. Dle Nacu se jedná například o lokalitu za tratí v oblasti Višňovky, kde by mohlo v budoucnu vzniknout druhé městské centrum, konec konců již nyní se plánuje v ulici Na spravedlnosti výstavba multifunkčního objektu Babylon.
Velká vlna kritiky směřovala i na mnohé dopravní stavby, zejména pak na nově vybudovanou kruhovou křižovatku na ulici S.K.Neumanna, která svými rozměry a poloměry zatáček je zcela nevyhovující. „Takovýto kruhový objezd na široké ulici S.K.Neumanna neměl vůbec vzniknout,“ dodala Nacu.
Hovořilo se ještě o celé řadě dalších zajímavých problémů, mezi jinými také o tom, že by měla být doprava z prostoru před hlavním nádražím vymýcena na silnici, která by v budoucnu měla vzniknout za lihovarem a prostor před hlavním nádražím by tak měl být řešen zcela jinak včetně nějakého menšího dopravního terminálu, řeč přišla i na jihovýchodní obchvat města, který by měl být pravděpodobně dokončen v roce 2015, hovořilo se i o problémech v výstavbou pěší zóny na Třídě Míru. Tu měla již letos zahájit tak zvaná nultá etapa, kterou měla být úprava prostranství mezi Palácem Magnum a mléčnými lahůdkami. „Zde se bohužel realizace, která měla proběhnout již letos, zasekla na tom, že došlo k rozporu co se týče financování celé akce mezi magistrátem a městským obvodem Pardubice 1,“ vysvětlila Nacu závěrem.

O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem