Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Kalendárium

Válcování říšských silnic

Za příčinou válcování bude Pardubická silnice z Dražkovic do Jesničánek pro jízdu uzavřena od 5. dubna do 20. května a tatáž silnice u Medlešic od 21. června t.r. Současně bude se válcovati Chrudimská silnice z Heřmanova Městce k Novým Dvorům a bude pro jízdu uzavřena od 5. dubna do 8. května a část téže silnice od Nových Dvorů až ke křížku bude uzavřena od 9. května do 28. května t.r. Na místech, kde vozy odbočiti mají, budou vyhlášky a ukazatel směru jízdy.


Pro zachování zámecké brány

Pro zachování zámecké brány v ulici Pernštýnské uveřejňuje p. Z.W. článek ve 3. čísle časopisu „Za starou Praou“. Článek doprovozený dvěma pohledy na bránu (z ulice Pernštýnské a z nádvoří), končí takto: Zničiti tuto bránu znamená vzíti Pardubicům nejen charakteristickou složku původní koncepce výstavby města, ale i ochoditi je o důležitý a nedoceněný článek v řetězu forem na přechodu mezi gotikou a renaissancí.


Jízda pošt. autobusy do Heřmanova Městce

Jízda pošt. autobusy do Heřmanova Městce bude najisto začátkem května otevřena. Obec Pardubice dodláždila ještě část chrudimské silnice v délce asi 16 metrů a v pondělí dne 3. Dubna počne se válcovati erární silnice až za Dražkovice. Na to bude okres válcovati některé partie silnice od Dražkovic a silnice od Čepů k Rozhovicím a zároveň okres chrudimský upraví silnici od Rozhovic k Heřm. Městci. Tyto dny meškal zde stavební rada p. Šebek z Chrudimi, činil potřebné dispozice a ujistil, že koncem dubna bude vše zařízeno tak, že začátkem května jízda autobusů může býti zahájena. Prozatím budou tři jízdy denně, které se však při zvýšené frekvenci rozmnoží na čtyři případně i na pět jízd. Tak konečně dojde autobusové spojení Pardubic s Heřm. Městcem uskutečnění, jehož obě města společně se domáhala a zejména p. starosta Plavec a p. poslanec…


O lávce pod Vinicí

O lávce pod Vinicí, která nákladem obce má býti zřízena, konalo se komisionelní řízení ve čtvrtek dne 30. března za účasti zástupce eráru. Proti projektu lávky nebylo vážných námitek a bude povolení k její zřízení uděleno. Se stavbou lávky započne se co nejdříve…


Smilova ulice

Dočká se přece letos dláždění. Dlažba této ulice jest již po celou řadu let v tak bídném stavu, že jest takřka nebezpečím jeti po ní ať lehkými, ať těžkými povozy. Již před několika léty byla nová dlažba této ulice povolena, ale nikdy k tomu nedošlo. Svého času opětovával v obecním zastupitelstvu požadavek dlažby této ulice p. prof. Sova, nyní činí tak p. Jirásek. V této ulici ukázal se býti chatrným také kanál a sice střední část, která jest z cihel, kdežto na obou koncích ulice jest kanál betonový. Střední kanál byl před několika dny důkladně prohlédnut a shledáno, že jest zdivo dobré a že potřebí jen náležitě je vyspárovati. To se také v nejbližší době provede a počne se s dlažbou. Tak konečně odpadnou oprávněné stesky občanů ze Smilové ulice na kanál i s dlažbou.


Most odstraněn

Zatím co ozývají se rázné údery kovářů na demontáži mostu před Zelenou bránou, o němž cizinci nově přišedší do města, byli ve velkých pochybnostech ohledně účelnosti jeho, vystrčeny byly na Zelené věži a mnohých domech slavnostní prapory. Pensisté naši, čili komise veřejných prací, na místě samém v plném počtu zúčastněná, uvažovala o příčinách tohoto oslavení a hádala příčinu toho v demontáži mostu´, které přihlížela pilně, jsouc doplněna diváky, jež volnost frekvence zde vážně omezovali. Každý kladl si za povinnost vyčkati, až určitý počet nýtů bude o hlavu jednu svou zkrácen, zatím co za zády jejich vozkové a kočí svá táhlá a výstražná „óóóp“ marně prozpěvovali. Začínáme velkoměštit, památný „hotel kotel“ dostává nehorázné údery, hrušky se kácejí a ploty a veškeří skrčení sousedé, tašky se řítí s krovy a rumem a nad prachem zvednutým…


Vůdci pardubických bolševiků před soudem

Dne 24.t.m. zodpovídali se před kraj. Soudem v Chrudimi původci prosincových demonstrací v Pardubicích. Jan Sýkora, sekretář odsouzen byl na 5 měsíců do žaláře zostřeného měsíčně tvrdým lůžkem bezpodmíněně. Josef Melichar, redaktor „Rud. Vých“ na 6 neděl podmínečně na dva roky. Státní navládní podal do nízké výměry trestu obou obžalovaných do podmínečnosti rozsudku nad Josefem Melicharem odvolání. Obhájce obžalovaných dr. R. Traub podal rovněž odvolání.




Pardubická petrolka před zánikem

Ohromný petrolejářský závod Fantův v Pardubicích, který měl veliký význam národohospodářský pro město a kraj, je dnes před zánikem. Pracuje tam již jen nepatrný zlomek z dřívějšího počtu dělnictva, surovina se nedováží a veliká část strojového zažízení byla převezena do Haliče. Závod zkomírá, místo rafinované nafty vyrábějí se tam v nepatrné míře různé výrobky jako krém na boty a p. Dle všeho bude přeměněn v továrnu novou. Vyskytují se různé pověsti, v co petrolka bude přeměněna, ale pověsti ty jsou dosud bezpodstatny. Tato změna jest jen otázkou doby. Přirozeno, že než dojde k přeměně a než nová továrna bude v chodu, znamenati bude zánik petrolky pro město i okolí značnou újmu národohospodářskou.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem