Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Co možná z dějin Pardubic neznáte

obrázek k článku Víte, proč se Tyršovým sadům říká "Jiřinky"? Až do dvacátých let 20. století sloužila plocha pod zámkem jako močál a skládka odpadů a byla navíc každoročně zaplavována povodní. Při přípravě výstavy tělovýchovy a sportu v roce 1931, zde bylo zatlačeno 3600 dřevěných pilotů a voda byla svedena do jezírek. Byla provedena výsadba včetně jiřinek. Celý park měl rozlohu 70 510 m2. Jiřinky se postupem času vysazovaly ve stále větší míře, v době největšího rozkvětu jich zde bylo okolo 960 druhů a docházelo i k výměnám s cizinou. V 60. letech došlo ke zrušení pokusné jiřinkové zahrady a zachoval se jen malý zbytek.

Víte, že Pardubice měly v 19. století ryze venkovský ráz?
V 19. století byl význam Pardubic v tom, že byly sídlem největšího komorního panství           v Čechách. Město žilo poklidným životem, který občas zpestřily zábavy důstojníků zdejší posádky. Žádný větší průmyslový závod zde nebyl. V roce 1801 žilo v Pardubicích 3.164 obyvatel. Na celém Pardubickém panství pak žilo 42.146 osob. V roce 1804 v červnu postihla Pardubice velká povodeň. Po několikadenních deštích se rozvodnila Chrudimka a zaplavila město, včetně Karloviny a kasáren u Zelené brány. Počet obyvatel rostl pomalu. Roku 1850 měly Pardubice 5.225 obyvatel, roku 1900 již 17.031 obyvatel. Rozvoj města způsobila zejména železnice, která roku 1845 spojila Pardubice s Prahou.

Víte, že první veřejná knihovna v Pardubicích vznikla roku 1897?
Městu sice na konci 19. století dost značně chyběly finance, protože roku 1895 byla postavena radnice, byly potřeba peníze na vydláždění chodníků a ulic, chyběla kanalizace, vodovod, elektrické osvětlení atd. Přesto 7. července 1897 došlo k otevření městské knihovny ve 2. poschodí radnice na Pernštýnském náměstí. Po deseti letech se knihovna přestěhovala do domu čp. 37 na Zeleném předměstí. V letech 1929 - 1960 byla knihovna na Smetanově náměstí. V roce 1960 se knihovna přestěhovala do domu čp. 77 na Pernštýnském náměstí, od roku 1968 se její prostory rozšířily o sousední dům. Roku 1962 byla otevřena pobočka na Skřivánku, 1966 v Polabinách a roku 1984 na Dubině. 

Víte, že první pardubické noviny vyšly v dubnu 1848?
Jmenovaly se "Pardubický hlasatel svobody a lidu práva". Měly 8 švabachem tištěných stran. Vydával je nadšený vlastenec MUDr. J. B. Pichl a v úvodníku prvního a zároveň jediného čísla zhodnotil stav českého společenského, kulturního a politického života. Další část zvanou "Zrnka", tvořily komentované zprávičky. Právě jedno ze zrnek, ve kterém Pichl kritizoval zesměšňování monarchie synem purkmistra, způsobilo, že Pichl byl nucen z města uprchnout. Tak skončila krátká historie prvních pardubických novin, které měly vycházet každý pátek za 3 krejcary. 

Víte, že první výtah v Pardubicích byl v budově "Na kopečku" na dnešní třídě Míru?
Výtah byl zbudován v roce 1927 a později byl upraven pro vhazování minci 25 hal. nebo 50 hal. Mnohé tehdejší děti zde projezdili pěkných pár drobáků. Druhý výtah vznikl v domě lékaře MUDr. Jiráska ve Sladkovského ulici, ale vedl jen z přízemí do čekárny ordinace         a sloužil méně pohyblivým pacientům. Třetí výtah byl dán do provozu v novostavbě paláce pojišťovny Sekuritas na rohu ulice Sladkovského a třídy Míru. 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem