Alejí klenů kolem rybníků
Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Meandry Struhy
Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Co možná z dějin Pardubic neznáte - 8. část
Víte, že první zprávy o bruslení v Pardubicích jsou doloženy z počátku 80. let 19. století? Zábavný odbor Sokola Pardubice udržoval v provozu kluziště pod zámkem. Sezónní lístek stál 2 zl. za osobu, rodinný 3 zl. Vstupné bylo za 10 hal. ve všední den a 20 hal. v neděli. Zvláště populární zde byly maškarní karnevaly na ledě. Později se bruslilo i na Matičním ostrově, na tenisových kurtech pod zámkem a pod Vinicí. Od roku 1947 je v provozu zimní stadion. V roce 2001 byla dána do provozu zcela nová krytá hala.Víte, že první kat se v Pardubicích připomíná ve druhé čtvrtině 16. století?
Kat mimo popravy a mučení delikventů vykonával i funkci rasa. Původní pardubická
katovna stávala v ulici Za Veselkou a od poloviny 17. století byla v držení
rodiny Zelingerů. Poslední pardubický kat Jan Zelinger zahynul při požáru katovny
roku 1825. Pardubické popraviště se nacházelo v prostoru dnešní ulice Na spravedlnosti.
Zajímavým dokumentem o středověkém soudnictví jsou smolné aneb černé
knihy, obsahující výslechy osob na mučidlech. Pardubické smolné knihy se dochovaly
z let 1538–1626.
Víte, že Pardubice zažily během 2. světové války celkem 3 nálety?
Konaly se v létě a v zimě roku 1944. Na město spadlo 870 tun bomb a v troskách
zahynulo 263 lidí. Přes tisíc budov bylo zničeno nebo poškozeno. To byl také jeden
z důvodů, proč bylo po válce obnovení života města a návrat do obvyklých kolejí tak
obtížné.
Víte, že od roku 1905 mají Pardubice veřejné elektrické osvětlení?
V 19. století ozařovaly Pardubice klasické petrolejové lampy, ale osvětleny byly
pouze hlavní ulice a prostranství. Od 60. let bylo zkoušeno plynové osvětlení. Elektrické
osvětlení bylo poprvé předvedeno v roce 1883 pražskou firmou Ing. Františka
Křižíka u příležitosti odhalení pomníku bratranců Veverkových. Teprve na počátku
20. století zvítězilo elektrické osvětlení nad plynovým.
Víte, že do roku 1945 měly Pardubice pouze jeden silniční most přes Labe?
Stával v místech, kde je dnes na Labi zdymadlo. Tehdy tudy jezdila veškerá doprava
a několik let dokonce trolejbusy. Most byl postaven roku 1882, a jelikož po válce
přestal vyhovovat rostoucímu provozu, došlo k jeho výměně za stavebnicový most
od organizace UNRRA roku 1945. Nový most byl hotov během několika dnů a postranice
z toho původního mostu byly přesunuty do Polabin, kde byly využity pro nový
most, který je zde dodnes.