Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
22.05.2021 14:00

Komentovaná vycházka Stezkou Viléma z Pernštejna

Sraz před Zelenou bránou. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

12.06.2021 14:00

Komentovaná vycházka Stezkou Viléma z Pernštejna

Sraz před Zelenou bránou. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

04.09.2021 14:00

Komentovaná vycházka Stezkou Viléma z Pernštejna

Sraz před Zelenou bránou. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

09.10.2021 14:00

Komentovaná vycházka po Zámeckých valech

Sraz na Příhrádku. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

13.10.2021 18:00

Pardubice za Pernštejnů

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Zázraky se dějí aneb podivuhodné léčebné a jiné prostředky v pardubické meziválečné reklamě (dokončení)

obrázek k článku Pokračujme v našem seriálu pomyslným ?výletem? na stránkách prvorepublikových regionálních novin a sledujme reklamu, která měla vzbudit v zákazníkovi dojem, že díky náhodě padlo jeho oko na nejlepší z možných výrobků svého druhu. Některé z reklam vynaložily nemalého důvtipu, ať textového či obrazového, aby v zákazníkovi skutečně dojem prvotřídnosti a výlučnosti vzbudily. Reklama z 30. let byla skutečným bojem o zákazníka a prostředkem k přežití v době, která novým pokusům o podnikání příliš nepřála, a nejen to, měla silně prověřit v nelítostném konkurenčním boji firmy již existující a zaběhnuté. Reklama, nazveme ji podobně jako z minulých čísel, nabubřelá, vytvářela ?okno? podnikání, jakousi ?výkladní skříň? nápadů a apelů, které měly jedno společné heslo: Jestliže si mně všimnou, vyhrál jsem!

„Velké pácháte Vy CHYBY, nekoupíte-li RYBYšarovy deštníky. Vděčným a milým dárkem k vánocům je deštník od firmy Jos. RYBYŠAR, speciální výroba deštníků, Pardubice, Jindřišská ul.“[1]

„Chřipka, už je tady zas! A zdá se, že je milostivá ňáká dopálená. Konjunktura žádná. A jen se trochu usadí, už je tu pan Vozáb a paničce nestačí dveře. Kdyby snad náhodou zaklepala u Vás – nezapomeňte - hašlerky pomůžou okamžitě!“[2]

A následoval další reklamní atak proti chřipce! „Hašlerky pomohou okamžitě! Nezapomeňte, až vás kašel přestane bavit, na zlaté heslo pana Vozába!“ [3]

A nyní několik reklam zubařských! „To musí Vaše zuby vydržet. 2000 m zubním kartáčkem! Takovou cestu vykoná kartáček po Vašich zubech při jejich čištění za jediný rok. Co teprve musí zuby vydržet za celý Váš život! Není-li tedy nutno čistiti je co nejšetrněji? Tři přednosti ručí za KALODONT:  1/ Jemná pěna ústního speciálního mýdla čistí zuby důkladně i tam, kam nemůže kartáček vniknouti. 2/ Zvláštní jemná přísada leští zubovou skleň velmi šetrně. 3/ Sulforicinolejan podle dra. Bräunlicha zvolna odstraňuje nebezpečný zubní kámen a zabraňuje jeho novému tvoření. Proto jen KALODONT proti zubnímu kameni.[4] Reklama na KALODONT pokračovala hned v následujícím čísle Východu: „Uvažovali jste již o tom, co musí Vaše zuby vydržet? V jediném roce je čistíte 36 hodin – 15.000 krát je přejedete kartáčkem. Co teprve musí Vaše zuby vydržet během celého Vašeho života? Není-li tedy nutno čistiti je co nejšetrněji.“ 3 přednosti zubní pasty se opakují jako v předešlé reklamě.[5]

„NEJLEPŠÍ a opravdu NEJLEVNĚJŠÍ způsob praní. Schichtovo mýdlo s jelenem se teď dostane také balené. Tak můžeme na obalu každé hospodyňce sděliti našimi odborníky vyzkoušený nejlepší způsob praní. Teď i balené Schichtovo mýdlo s jelenem co nejlépe parfumované!“[6]

„RADION pere sám! Z praní žádný strach! Ty časy už minuly. Dnes se pere prostě Radionem! Přesvědčte se! Radion je tak levný, pere bez pomoci jakýchkoliv dalších pracích prostředků, Radion šetří prádlo a především – pere bez práce a dření! 15 minut vyváříte a máte vypráno, prádlo je sněhobílé a hygienicky čisté!“[7]

„Když zklamaly mnohé léky…! Zimní měsíce jsou zdrojem infekčních chorob. Právě jako jest velké množství těch chorob, ještě daleko větší množství léků k jejich potírání jest uváděno na trh. Ač nutno přiznati dobré vlastnosti těmto lékům, nelze nechati nepovšimnutou otázku jejich snesitelnosti mnohými pacienty. Jedním z léků nejúčinnějších jest HORKÉ MLÉKO, smísené s přírodní minerálkou MATTONIHO KYSIBELKY. Ba velmi často jest tato Mattoniho Kysibelka s horkým mlékem snad to jediné, co lékař pacientovi, stiženého úpornou bronchitiditou a kašlem, ordinuje. Tato směs působí na rozpouštění kompaktních hlenů v bronsich a snadné jich vykašlávání.“[8]

„Zachraňte zdraví!! Lékaři dokázáno: Přílišné kouření poškozuje srdce-nervy-zeslabuje neb znemožňuje činnost pohlavní-podporuje onemocnění cukrovkou-rakovinu-kornatění tepen-zkracuje život! Zdarma poradíme SENZAČNÍ RECEPT amerického učence prof. Schmiedta z Chicaga. Nekuřákem i silný kuřák – OKAMŽITĚ!! Žádejte záruční list! Piště americké „Hygieně“, Praha XI., 955. Doporučte!“[9]

„Ani den bez kávy! Chybí Vám něco! Pijte proto kávu. Uvidíte svět ve zcela novém jiném světle. Julius Meinl, odborný obchod kávou.“[10]

„Mariánskohorský pramen NEJSILNĚJŠÍ alkalická kyselka v Evropě. Při špatném trávení, žaludku, vředu, cukrovce, dně, při kašli, chrapotu – s horkým mlékem!“[11]

V roce 1937 se ve Východu začala objevovat periodicky reklama na známé Schichtovo mýdlo[12] v podobě reklamních pásek (bílá písmena na tmavém pozadí) jako krátká veršovaná zpráva. Reklama se objevovala na stejné stránce (č. 3). Zde jsou příklady: „Nad mýdlo s jelenem není-jak pěkně voní a pění!“[13] „Zdraví má v čistotě vřídlo – čistoty zřídlo je Schichtovo mýdlo!“[14] „U mýdla s jelenem jeví se láce – úsporou prádla času a práce!“[15] „Praní není břemenem – máš-li mýdlo s jelenem!“[16] „Na prádle nad sníh zběleném – poznáte mýdlo s jelenem!“[17] „Schichtovo mýdlo – zpříjemní bydlo!“ [18] „Chceš-li dobré mýdlo míti-jelen na něm musí býti!“[19] V následujícím roce (1938) věnovala firma Schicht na stránkách Východu velký prostor reklamě, která připomínala kulaté výročí založení firmy. „90 let nepřekonané Schichtovo mýdlo s jelenem (1848-1938).“[20] Největší reklamní plochu použila firma Schicht ve Východu dne 18. 3. 1938.[21]

„Drsné, rozpukané ruce zjemní přes noc jen Vítkova VIOLADERMA, tuba 3,5 za 9 Kč. Všude k dostání.“[22]

„PIHY! Odstraníte jistě v několika dnech „PANAX CRÉME 1666.“, 1 kel. Kč 10,-, poštou Kč 13,-. Čís. I. pro blondýnky, čís. II. pro brunetky. K dostání v lék. drog. a parf. Pozor na značku „PANAX.“ Zasílá Vítkův Dům, Praha II., Vodičkova ul. 33.“[23]

Občas na stránky regionálního tisku pronikla i reklama, týkající se věšteckých a jiných neobvyklých schopností. Jako příklad uvádím návštěvu Pardubic slavné Madame Soir v roce 1938.  „Čtěte!! Důležité pro každého!! Proslulá grafoložka Madame Soir, rozená jasnovidka, navštívila Pardubice. Pouze do 10. srpna! Využijte této jedinečné příležitosti a navštivte tuto madame se zvláštním jasnozřením. Včas se vyhnete každému neštěstí. Ve spojení s vaší duší vám madame naznačí správný směr života. Denně od 9 -19. 00 hod., v neděli i svátky taktéž. Honorář lidový. Pardubice, Okres. Grand Hotel, I. poschodí, č. dveří 4.“[24] Ovšem Madame Soir se Pardubice zřejmě líbily, proto se rozhodla hned v následující reklamě svůj zdejší pobyt prodloužit. „Poznejte svůj osud!! Nechte si poradit od skutečně rozené jasnovidky, světoznámé dámy, které nehádá ani zbytečně nemluví, ale co řekne, jest hotová věc. Vidí vše předem a slyší na každou vzdálenost, poradí v každém ohledu správně. Pro mnoho práce prodlužuje pobyt zde do 20. srpna, ovšem naposled. Přineste si rukopisy a foto svých bližních s sebou k prozkoumání jejich budoucnosti.“[25] Další informace se opakovaly. Ovšem ani tentokrát se Madame Soir nerozloučila s Pardubicemi a svůj pobyt prodloužila. „Pozor. Nepřehlédněte! Rozená jasnovidka oznamuje pro velkou návštěvnost další prodloužení do 28. srpna, ovšem neodvolatelně naposled. Navštivte dámu těchto zvláštních vlastností a tak známého jména. Využijte jedinečnou příležitost, nechte si poradit v každém podnikání dnes i později. Ve spojení s vaší duší vám Madame naznačí správnou cestu života, a čemu se máte vyhnout. Přineste si rukopisy a foto svých bližních s sebou k prozkoumání jejich budoucnosti.“[26] Další informace se opět v reklamě opakovaly.

Na závěr našeho seriálu doporučíme ještě několik léčebných prostředků. „V létě nožky často pálí, PANAX – pastu každý chválí!“[27]

„Pro trpící žaludeční a střevní chorobou doporučujeme medic. Žaludeční čistě bylinnou pardubickou zvláštnost: „Alpskou routu“, jediný výrobce: A. Bubeníček, nást. V. Kopecký, Pardubice.“[28]

„Prosím, to je úspěch! Štíhlost čajem Dr. Janssena. Ptáte se ještě, je-li čaj Dr. Janssena skutečně dobrý? Nyní jest nejpříznivější roční dob zbaviti se obtížného a nezdravého tuku! Za několik málo haléřů denně zvýšíte svou radost ze života a schopnost k práci. Žádejte bezplatně prospekty a balíčky na zkoušku. Čaje Dr. Janssena v Pardubicích určitě k dostání: Lékárna U koruny, Wilsonova č. 94.“[29]

 

 

 



[1] Východ, roč. XVII., 7. 10. 1934, č. 49, s. 5.

[2] Tamtéž, 21. 12. 1934, č. 51-52, s. 5.

[3] Tamtéž, roč. XVIII., 15. 2. 1935, č. 7, s. 3.

[4] Tamtéž, 12. 4. 1935, č. 14, s. 5.

[5] Tamtéž, 19. 4. 1935, č. 15, s. 5.

[6] Tamtéž, 26. 4. 1935, č. 17, s. 3.

[7] Tamtéž, XIX., 31. 1. 1936, č. 5, s. 5.

[8] Tamtéž, 13. 3. 1936, č. 10, s. 5.

[9] Tamtéž, 3. 7. 1936, č. 26-27, s. 4.

[10] Tamtéž, 9. 10. 1936, č. 40, s. 3.

[11] Tamtéž, 27. 11. 1936, č. 47, s. 3.

[12] Georg Schicht byl německý průmyslník, který v Ústí n. Labem založil v roce 1903 prosperující firmu na výrobu mýdel. Ochrannou známkou byl jelen ve skoku.  Firma vyráběla další značky mýdel jako např. Ceres nebo Elida. Podrobněji Geršlová, Jana, Sekanina Milan: Lexikon našich hospodářských dějin, Libri, 2003. Ve východních Čechách byl výrobou mýdla známý rod Pilnáčků, který vyráběl mýdla v Kuklenách u Hradce Králové pravděpodobně od roku 1812 (1899 vznik továrny na mýdla), v Pardubicích např. Alois Jelínek, výroba Saponitu – mýdla s fialkovou vůní), tamtéž.

[13] Tamtéž, XX., 2. 4. 1937, č. 13, s. 3.

[14] Tamtéž, 9. 4. 1937, č. 14, s. 3.

[15] Tamtéž, 16. 4. 1937, č. 15, s. 3.

[16] Tamtéž, 23. 4. 1937, č. 16, s. 3.

[17] Tamtéž, 1. 5. 1937, č. 17, s. 3.

[18] Tamtéž, 14. 5. 1937, č. 19, s. 3.

[19] Tamtéž, 10. 9. 1937, č. 36, s. 3.

[20] Tamtéž, roč. XXI., 4. 3. 1938, č. 9, s. 3.

[21] Tamtéž, 18. 3. 1938, č. 10, s. 3. Nepřehlédnutelné byly v této velké reklamě, uveřejněné na polovině plochy stránky, dva emblémy s ochrannou známkou – černou siluetou jelena ve skoku.

[22] Tamtéž, roč. XX., 19. 11. 1937, č. 46, s. 7.

[23] Tamtéž, roč. XXI., 1. 4. 1938, č. 13, s. 4.

[24] Tamtéž, 29. 7. 1938, č. 28-29, s. 2.

[25] Tamtéž, 12. 8. 1938, č. 32, s. 2.

[26] Tamtéž, 19. 8. 1938, č. 33, s. 2.

[27] Tamtéž, 5. 8. 1938, č. 30-31, s. 5.

[28] Tamtéž, 11. 11. 1938, č. 44, s. 4.

[29] Tamtéž, roč. XXII., 20. 1. 1939, č. 3, s. 3.

 

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem