Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Snad již naposled o náletech na Pardubice

obrázek k článku Rád bych na tomto místě (i když se značným zpožděním) doplnil tři články dr. Dosoudila, uveřejněné v č. 1/2 Zpráv v r. 2000, pojednávající o náletech na Pardubice v r. 1944. O těchto náletech bylo již psáno mnohokrát a vyšla o nich i velmi zdařilá publikace J. Rajlicha. Ale nejen tato kniha, ale i všechny články v místním a ústředním tisku či v publikacích různých institucí (muzea, archivy), prakticky stále využívají všeho, co objevil náš nezapomenutelný archivář Z. Bičík! Dále tedy ani já žádný nový objev nečiním, jen opravdu jde o určité upřesnění či doplňky článků dr. Dosoudila.

Dr. Dosoudil podrobně vypisuje jména tragicky zemřelých našich občanů, což je dobře. Měli bychom si je občas připomínat, především nové, mladé generaci. Něco takového je úkolem nestranného historika. Žel, opravdu poněkud nevhodně formuloval autor větu o „zásahu proti civilní domovní zástavbě“. To není nutné rozvádět, při každém leteckém bombardování k těmto ztrátám civilního obyvatelstva docházelo. Také již je dostatečně známo, že onen první nálet z 21. na 22. VII. 1944 nebyl mířen na pardubické obyvatele, ale že zde došlo k tragickému omylu (podobně jako v Praze). I dr. Dosoudil zde správně uvádí časovou mezeru mezi shozem světlic a příletem hlavního svazu. Já se přesně pamatuji, jak o půlnoci 22. VII. jsme celou situaci pozorovali (ze Spořilova - tedy ona východní část města) a otec, který tyto věci dobře znal z fronty - zúčastnil se jako příslušník francouzských legií bojů u Vouziers - řekl: „ Nelíbí se mně to, světla byla shozena, domnívám se na Fantovku, ale vítr je snáší k nám. A bombardéři neletí! To zde s námi může dopadnout zle!“ Dále to není nutné rozvádět.

Ještě k archívním materiálům: Ve sbírce listin a článků k náletům na Pardubice mám i opis dokumentu k náletu z 22. VII.. Tuto listinu obdržel Z. Bičík z histor. archívu v Londýně (Public Record Office, svazky Air 22/136 a 23/3465). Právě tyto dokumenty jasně vyvracejí, že by snad šlo o „teroristický“ nálet. Podle nich provedla útok 242. skupina britského královského letectva (Středomoří) a cílem byla rafinerie v Pardubicích. Na dokumentu, který dostal Z. Bičík, je jeho rukou připsáno „Malta“ a „Corsica“. Od několika leteckých historiků jsem o Maltě slyšel mluvit. Dá se tedy celkem spolehlivě předpokládat, že to byla místa startů. Podobně je tomu i s náletem z 24. srpna. Letadla nestartovala (jak píše dr. Dosoudil) z Bari, ale z více základen 15. letecké armády USA: 97. bombardovací skupina z Amendoly, 464. a 465. skupina z Pantanely. Stíhači pak z Ramitelli (332. skupina) a ze Salsoly (1. stíhací skupina).

Jak probíhal nálet 24. srpna, to víme kupř. z vyprávění zadního střelce jednoho z Liberátorů, sestřelených německými stíhači u Jindř. Hradce, pana L. Littla. Ten s manželkou přijel v roce 1972 do Pardubic shlédnout na zemi to, co v roce 1944 viděl z výšky 6 km.

Co dodat na závěr? Zde již badatel, zabývající se leteckou válkou 1940 - 1945, mnoho nového neobjeví. Pokud se dnes někdo chce podrobně seznámit s útoky na Pardubice a leteckými boji nad Protektorátem, nechť si obstará knihu Rajlichovu a práce Z. Bičíka, jichž je začátkem roku 1981 celkem 63! Pak následovaly další, jejich soupis již však nemám. Mohu odpovědně prohlásit, že mezi články předních evropských historiků k tomuto tématu je jen málo tak přesných a důkladných studií, jaké napsal Zdeněk Bičík.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem