Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
19.05.2022 15:00

Proměny Pardubic v letech 1887 až 189

Přednáška historika PhDr. Františka Šebka.  Koná se v klubvoně Ve Smečkách 25 v Praze 1.

typ akce: Pražská pobočka KPP

21.05.2022 15:00

Návštěva Institutu Paměť národa

Pouze pro předem přihlášené členy Klubu přátel Pardubicka. Cena 198 Kč pro dospělého, 128 Kč pro seniora. Přihlásit se k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Výlety do historie

22.05.2022 08:05

Prahou podél Rokytky

Praha-Běchovice - Počernický rybník - Zámecký park - Rozhledna Doubravka - Praha-Kyje. Délka trasy 9 km. Odjezd v 8:09 vlakem z hl.n., návrat v 15:55 hod. ČD. Vedoucí L. Kvapilová. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.05.2022 08:00

Arboretum Žampach

Autobusový výlet pro předem přihlášené účastníky z řad členů Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Přírodovědné vycházky

29.05.2022 06:55

Bozkovské Dolomitové jeskyně

Bozkov-Palackého stezka kolem Kamenice-Riegrova stezka kolem Jizery-Semily. Délka trasy 12 km. Odjezd v 6:55 hod. z hl.n., návrat v 15:04 (17:04) hod. ČD. Vedoucí Z. Řehák. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Četař letec Hanuš Tomek

obrázek k článku Dne 23. listopadu 1943 došlo severozápadně od ostrova New Providence1) v Bahamském souostroví k leteckému neštěstí. Letoun typu Mitchell Mk. II, FX, FV952 byl pravděpodobně zasažen bleskem a hořel. Přestože bylo vyhlášeno rozsáhlé pátrání, nebyly na hladině moře nalezeny nejmenší stopy. Posádku letounu tvořili českoslovenští letci z Velké Británie sloužící u 11. O. T. U. (Operational Training Unit)2) rotmistr M. Styblík, četař J. Krupica, nadporučík J. Šimandl, četař P. Fuchs, čet. P. Brdský a čet. Hanuš Tomek. Posledně jmenovaný byl palubním střelcem a narodil se 21. 7. 1919 v Pardubicích.

Válečný letec František Loucký píše ve své knize3) následující: „Hanuš Tomek, původní jméno Treulich, nezvěstný z cvičného letu“ a uvádí typ letounu a složení posádky. Je vzpomenut na panelu 2 ve slupci 2 RAFA4) památníku v Ottawě (Kanada). V uvedené publikaci publikoval autor osudy více než 500 padlých letců z 2. světové války a doplnil je fotografiemi padlých, někdy i pomníčky na různých hřbitovech ve světě. Pouze několik málo z nich nemá ve sloupci podobenku a jedním z nich je Hanuš Tomek. F. Loucký si dal práci a hledal podklady u přátel, v archivech, zajel tehdy i na Bahamy a jeho více než pečlivá práce je dodnes důležitým materiálem o osudech našich letců. Podobenku H. Tomka však nenašel.

Jak je známo, čs. letci měli v Anglii jednu bombardovací peruť, a to 311. Byla vyzbrojena dvoumotorovými letadly typu Vickers Wellington Mk. IC. Na jaře roku 1943 britské velení rozhodlo, že naše 311. bombardovací peruť bude vyzbrojena americkými čtyřmotorovými liberatory. Z tohoto důvodu byla peruť po částech stažena z operační služby a poslána na Bahamy k přeškolení. North American B-25 Mitchell posloužil jako přechodový typ na liberatory. Na Bahamách tedy naši sloužili u 111. O. T. U. a výcvikem jich tam prošlo 230. Jako perlička určitě zaujme skutečnost, že tehdy právě sem Britové „uklidili“ býv. krále Edvarda VIII., který na Bahamách měl funkci guvernéra. I ten zavítal několikrát na letecké základny a k našim.

Pokud jde o podrobnosti, týkající se této havárie, pak je zájemce nalezne v publikaci M. Pajera „Ve stínu slávy“.5)Je potřeba ještě připomenout, že na Bahamách havaroval i další Mitchell Mk. II FA (FV953), a to dne 7. 8. 1943. Zahynuli tehdy čet. V. Bříza, čet. K. Salz, čet. J. Turňa, ppor. J. Hadrávka, kpt. J. Mareš a rtn. J. Šotola. Na zapomenutém hřbitově RAF Maxwell Lane v Nassau - Chippingham lze nalézt hroby těchto letců a jak bylo publikováno, dostavil se sem i pardubický patriot z Kanady Mirko Janeček, položil sem věnec a informoval příslušná úřední místa na ostrově o situaci. Rovněž tisk tomu začal věnovat pozornost a dá se předpokládat, že dojde k nápravě.

Jak bylo řečeno, Hanuš Tomek - Treulich se narodil v Pardubicích. Iniciuji tímto článek pamětníky, kteří by jistě mohli o něm povědět více a upřesnit údaje zde publikované. Nakonec kdyby se někdy v Pardubicích objevila Tomkova ulice, jistě by to bylo důstojné připomenutí jednoho z letců, kteří daleko od vlasti položili svůj život.

Adresa: Dr. Miroslav Vostatek, Bělehradská 271, 530 09 Pardubice

Poznámky:

1) Jiný pramen uvádí ostrov Bimini (Letectví a kosmonautika č. 14/2000 - František Srp)

2) Šlo o 111. O. T. U. - Operační výcviková jednotka.

3) František Loucký: Mnozí nedoletěli, Naše vojsko Praha 1989, s. 218

4) RAFA - Royal Air Forces Association = Asociace britských letectev.

5) Miloslav Pajer, Ve stínu slávy, Svět křídel 1992.

NORTH AMERICAN B-25 MITCHELL

Na jaře roku 1943 britské velení rozhodlo o tom, že 311. československá bombardovací peruť bude vyzbrojena americkými čtyřmotorovými liberatory. Z tohoto důvodu byla peruť po částech stažena z operační služby a poslána na Bahamské ostrovy k přeškolení. Letounem, který našim pilotům posloužil jako přechodový typ na liberatory, byl North American B-25 Mitchell. Piloti se na mitchellech učili zejména start a přistání, neboť tyto letouny měly stejně jako liberatory příďový podvozek.

NORTH AMERICAN B-25 MITCHELL, dvoumotorový samonosný středoplošník pro pětičlennou posádku. Kovová kostra křídla, pevných ocasních ploch a trupu potažena duralem, kovová kostra pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Hvězdicové motory poháněly kovové třílisté stavitelské vrtule. Podvozek zatahovací. Hlavní podvozkové nohy zatahovány do motorových gondol, příďová do trupu. Výzbroj tvořily kulomety ráže 12,7 mm ve střeleckých věžích na hřbetě a ve spodku trupu. V přídi byl umístěn kulomet ráže 7,62 mm. Některé stroje ještě měly po jednom kulometu na boku a v zádi trupu. Většina letounů, se kterými naši na Bahamách létali, byla bez příďového kulometu.

Mitchelly měly standardní americkou kamufláž s olivovými horními a světle šedými spodními plochami. Britské výsostné znaky umístěny na křídle, na boku trupu a na svislých ocasních plochách. Na boku trupu ještě označení.

ROZPĚTÍ 20,58 m, DÉLKA 16,08 m, HMOTNOST PRÁZDNÉHO LETOUNU 9 100 kg, MOTOR dva motory Wright Cyclone o výkonu jednoho motoru 993 kW (1350 k), MAX. RYCHLOST 480 km/h, DOSTUP 7 180 m, DOLET 2 080 km.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem