Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Ing. Jan Kašpar a havárie mostu

obrázek k článku V knize o Ing. J. Kašparovi, kterou v březnu 2003 vydalo pardubické Východočeské muzeum, jsem se pokusil zachytit pokud možno nejúplněji života běh a leteckou činnost našeho prvního letce. Byl jsem si ovšem vědom, že stále lze nalézat doplňující údaje, zvláště z období mimo let 1910 ? 1912, kdy Ing. Kašpar létal a byl tedy takřka neustále sledován českým tiskem. Neúplné údaje o jeho životě se týkají jeho působení v Německu od jara 1908 do počátku roku 1909. K tomuto období máme totiž jen jeho korespondenci (a nevíme, zda dochovanou v úplnosti) a jeho vlastní vzpomínky. Bádání v německých archivech je pro našince komplikované jednak pro svou finanční náročnost, jednak proto, že údaje týkající se Ing. Kašpara mohou být rozptýleny po značné části německého území. A, žel, ukazuje se, že Kašparovy vlastní vzpomínky jsou nedostatečně spolehlivé, někdy ovlivněné nepřesnou pamětí, někdy snad i trochu ?přibarvované?.

Například v Kašparově vzpomínce, otištěné 16. dubna 1911 v Národních listech, aviatik uvádí: „Na Bodamském a Stahrnberském jezeře padli jsme za oběť silnému soupeři „Caryci“, jenž měl motor o 500 k. s. Vzpomínám dvou vzrušujících episod z té doby. Trainovali jsme v Kolíně n. R. Strojník spustil motor, ale šroub se otáčel těžce a chvílemi přímo zůstával stát. Nějaká vada na šroubu. Skočil jsem do vody a potopil se ke šroubu, abych zjistil, nejsou-li snad křídla ohnuta nebo jiná porucha. Sáhnuv po lopatkách, nahmatal jsem lidské tělo, jež uvázlo mezi lodním šroubem a hřídelem. Pochopíte, že jsem pospíchal z vody. Dělník z nedaleké uhlířské lodi vyprostil teprve po delším namáhání utopence z našeho šroubu.

Vyjeli jsme na training….Sotva jsme podjeli železniční most, jenž se právě tehdy stavěl, ozval se hromový praskot a most se za námi zřítil. V životě a o životě rozhoduje často vteřina.“

Pokud jde o zmínku o lodi Carica (Zariza), je nutno konstatovat, že na zmíněné regatě startovala  v jiné kategorii než loď Selve a že tedy k přímému „střetu“ s ní nedošlo. Nás však nyní bude zajímat „případ zříceného mostu“. V rodině aviatikova synovce MUDr. Bořivoje Šedivce se dochoval Kašparův korespondenční lístek, odesílaný z Kolína nad Rýnem 31. května 1908 a adresovaný rodičům do Pardubic. V něm není o utopenci ani o zříceném mostu sebemenší zmínka. A 12. června psal domů z Kielu, takže tou dobou již v Kolíně nad Rýnem a jeho okolí nebyl. Kiel a Kolín n. R. nemají přímé říční spojení, je tedy pravděpodobné, že Ing. Kašpar a W. Selve opustili se svým motorovým člunem Kolín již na počátku června, ne-li ještě onoho 31. května. V druhé půli června se Kašpar a Selve zúčastnili automobilových závodů. Žel, zatím bezpečně nevíme, kde se Ing. Kašpar (a W. Selve) nacházel v první polovině července, zdá se však málo pravděpodobné, že by byl znovu v Kolíně n. R. na tréninku na závody motorových člunů. Tím spíše, že v Kolíně n. R. se v té době žádné závody motorových člunů neodbývaly (jak mi před časem, po studiu dokladů a tisku v kolínském archívu, sdělil tamní letecký historik W. Schwipps).

A pokud jde o onu zmiňovanou havárii mostu, byla to katastrofa značného rozsahu, takže zprávu o ní najdeme i v českém tisku (například v Národních listech z 10. 7. 1908). Při zřícení mostu zahynulo čtrnáct dělníků, další byli těžce zraněni. Ale pro nás je důležité datum, kdy ke katastrofě došlo: Bylo to až 9. července, tedy 39 dní poté, kdy máme Kašparovu přítomnost v Kolíně n. R. doloženu.

A tak Kašparův příběh působí dojmem, jako by ho nejdříve vyprávěl kamarádům u pěnivého moku a aby vypadal zajímavější a dobrodružněji, spojil ve vyprávění dvě nesouvisející události.

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem