Alejí klenů kolem rybníků
Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Meandry Struhy
Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
KASÁRNY V PALACKÉHO ULICI
- V radničním zpravodaji v roce 2003 jsem psal podrobně o historii starých kasáren postavených na zrušených hradbách, které sloužily svému účelu od roku 1776 do roku 1895. Ve Zpravodaji jsem uváděl rovněž historii ?nových? kasáren v Palackého ulici.- V tomto uvedeném textu se proto již nezabývám historií těchto „nových“ kasáren. Uvádím hlavně údaje týkající se výstavby a využití jednotlivých objektů.
- Roku 1892 schválilo Ministerstvo války staveniště v Palackého ul.
- Roku 1894 (13. 9.) se začalo stavět na vykoupených pozemcích. Plány jednotlivých objektů zhotovil pražský stavitel V. Nekvasil. Rozpočet činil 349.000 zlatých.
- Roku 1895 (18.12) převzala vojenská správa hotové objekty. V tomto areálu bylo celkem 21 objektů a 5 volných ploch pro výcvik. Dispoziční umístění i funkce těchto objektů jsou uvedeny v příslušném plánu a tabulce (str. 3, 4)
- Budova jízdárny postavena již v roce 1851 se stala tak součástí později postavených kasáren. (viz příl. str. 6) horní kresba.
- Posádka měla k dispozici rozsáhlé cvičiště Na Olšinkách a později na Skřivánku v místech, kde dnes stojí sídliště Dukla.
- Roku 1914 (15. 9.) se obec usnesla, že provede přístavbu Markytánské budovy č. 5 (kantýna) a konírny pro 72 koní a zvětší muniční sklad u Svítkova.
- Roku 1915 prodala obec parcelu u mlýna „Valcha“ c. k. vojenskému areálu pro stavbu vojenských zámečnických dílen.
- Stát se zavázal, že bude těchto kasáren využívat 25 let. Závazek splnil a dokonce o 50let překročil. Poslední vojáci odtud odešli až roku 1971.
- Roku 1968 začalo bourání kasáren. Poslední budova v blízkosti dnešního Telecomu byla zbourána až roku 2004. (viz str. 6).
- Na prostoru těchto bývalých kasáren vyrostlo nové náměstí „Masarykovo“ s mnoha moderními objekty (obchodní dům „Prior“, poliklinika a další budovy.
- Již mnoho let se vedou diskuse o poslání a využití tohoto náměstí. Bylo vysloveno již mnoho názorů i rozporuplných. Snad již blízká budoucnost odhalí svá tajemství.
Přílohy:
- Dispozice objektů str. 3
- Seznam objektů str. 4
- Kresba objektů str. 5,6
- Zapomenutý dům str. 7