Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Filiální pozdně barokní kostel sv. Jana Nepomuckého v Lánech na Důlku

obrázek k článku Úvod: Vzpomínky Prožil jsem jedno neobyčejné, nádherné dětství, za které mohu děkovat svým rodičům a pak své ?dobrodružné? duši, která mě neopustila ani v dospělosti. Bydleli jsme s bratrem v Polabinách IV. v dnešní ul. kpt. Bartoše, č. 412 (tehdy ovšem ul. Říjnové revoluce, se kterou, jak to už bývalo všude po naší vlasti, neměl revoluční převrat v Rusku v listopadu 1917 vůbec nic společného). Podnikal jsem s mladším bratrem Romanem a svojí partou, což byli kluci mého věku z paneláku, velké dobrodužné výpravy do širých dálav směrem na Rosice nad Labem, Srnojedy, Svítkov a ještě dál až do Lánů na Důlku a Kokešova. Tehdy oblast podél obou břehů řeky Labe směrem k Přelouči, vypadala jinak, než dnes. Byla jaksi divočejší. Žádné cyklostezky, žádná revitalizace mrtvých ramen Labe. U kaliště za Rosicemi existoval vojenský prostor pro ruská vojska. Semtínské smetiště poblíž bývalého srnojedského převozu, bylo ještě ?terra inkognita? a okolí nejstarší hrušně v širém okolí, naproti náplavce a čp. 15 v Labské ulici v místech, kde se ?srny jedí? (Srnojedy), bylo místem, kde jsme ve staré zarostlé bývalé zahradě a polorozbořené studni v moři žahavých kopřiv, prožívali dobrodružství ve stylu Indiana Jonese!

Moji prarodiče bydleli v Srnojedech, kde jsem první tři roky vyrůstal. Pak jsme se přestěhovali do Pardubic na sídliště Dukla, na konečnou trolejbusu č. 5, poblíž letiště          a zahrádkářských kolonií. Po absolvování první třídy v tehdejší „Hakenovce“ jsme se přestěhovali už do zmíněných Polabin IV.

Často jsem jezdil za svými prarodiči do Srnojed a pak dál kolem Krchlebského mlýna[i]       a bývalého tvrziště Krchleby[ii] směrem na Lány na Důlku, až ke kostelu sv. Jana Nepomuckého a místnímu hřbitovu. Můj děda František Borovec byl dlouholetým varhaníkem zdejší farnosti (stejně tak i farnosti rosické, kostel sv. Václava). Díky tomu, jsem znal lánský kostel jako své boty!

Seděl jsem vždy během nedělní mše, která začínala v 10.00 hod., na kruchtě, kam se vyšplhalo z vnější strany kostela po točitém dřevěném vřetenovitém schodišti. U vchodu do kostela stálo opřené staré dědovo kolo, které bylo svým starobylým zjevem nezaměnitelné. Přesto na něm děda dokázal opravit snad všechno a holedbal se, že s tímhle kolem, se kterým přečkal i poslední nálet na Petrolku poblíž dnešních Polabin, v roce 1944, objel dozajista už celý rovník!

 Usedl jsem vedle dědy u varhan, které byly instalovány do kostela na místo starších, v roce 1933. Na začátku mše jsem zmáčkl na dědův pokyn tlačítko po levé straně varhan, kterým se zapnula elektrika, která vháněla do píšťal vzduch. Pak už děda mačkal jednotlivé „rejstříky“, kterým měnil (jak on říkal „odbarvoval“) hlas varhan. Dědovou nejoblíbenější písní byla „Blíž k tobě, Bože…!“[iii]

V 70. a 80. letech, kdy jsem za dědou do filiálního venkovského pozdně barokního kostela (s již začínajícícími prvky klasicismu) jezdil, navštěvovalo mši jen několik skalních místních usedlíků, především starší osoby.

Před mým dědou, který byl nejen varhaník, ale i kostelník u sv. J. Nepomuckého, hrál na zdejší varhany i můj otec Petr Borovec (nar. 1943). Ten hrál v kostele celých dlouhých 15 let (1965 – 1980), především za faráře J. Kašpara, který sloužil mše i v kostele sv. Václava v Rosicích n. L. Před otcem zde hrál na varhany pan Handlíř z nedalekého Opočínku. Někdy hráli spolu, otec ho doprovázel na harmoniku. Můj otec však poprvé hrál na zdejší varhany už jako voják základní služby (Fučíkova kasárna v Pardubicích).

Děda někdy doprovázel mši svým zpěvem. Ženy, stojící poblíž varhan na kruchtě, mu nadávaly, že svým hlasem jen „odrazuje Pánaboha!“ Děda se vždy smál a argumentoval tím, že právě proto bude mít tam „nahoře“ u Pánaboha protekci. A měl svým způsobem pravdu, protože až do svých 93 let byl neobvykle čilý, jezdil na onom starobylém kole, které pamatovalo atentát na Heydricha, téměř každý den ze Srnojed do Pardubic (po smrti mé babičky Libuše, rozené Zaňkové, na nákupy do Kauflandu). Zemřel tak, jak si vždy přál, doma. Smrt si pro něho přišla jednoho rána roku 2008, když měl rozečtenou knihu Drážďany úterý 13. února 1945.[iv]

Pro malého kluka byla podrobná návštěva kostela (historické památky od roku 2003) něčím zcela zvláštním a neobvyklým. Mohl jsem vejít do sakristie, napít se mešního bílého vína (mimochodem to byl můj první alkohol), ochutnat dále oplatku jako Tělo Kristovo      a „prozkoumat“ i presbyteř, kde byl pro mě tehdy nesrozumitelný nápis „Já jsem chléb živý!“ Velkým dobrodružstvím bylo listování v tlustých knihách (církevních matrikách), kde bylo rovněž i datum mého křtu (při křtu mě držela má teta ze Slovenska – Ludmila). Tehdy jsem samozřejmě nemohl tušit, že zde budou jednou pokřtěni mí dva synové, Petr (1996) a Jakub (2003).

Tajemno u mě vzbuzoval tmavý průchod za hlavním oltářem s obrazem sv. Jana Nepomuckého, jehož příběh mi děda vyprávěl mnohem dříve, než jsem jej slyšel ve škole v souvislosti s vládou Václava IV.[v]  Vrcholným dobrodružstvím bylo pro mě pokračování po točitém schodišti až nahoru na půdu. Zde jsem si několikrát lehl na břicho a pozoroval díky otvoru, kterým procházelo lano, držící lustr nad obdélníkovým prostorem kostelní lodě, celou mši. Takhle mši zřejmě nikdo jen tak neviděl.

Někdy jsem pokračoval z půdy po dřevěném masivním žebříku až do věže, kde byl hodinový strojek čáslavské firmy B. Proněk. Desítky ozubených koleček, tikání a cvakání pro mě neuvěřitelně složitého mechanismu. Do věže jsem nesměl, ale využil jsem toho, že děda hrál na varhany a mě nikdo nehlídal. Odtud byl pohled do všech světových stran a já si připadal jako na „Eiffelovce!“ Odtud byla vidět celá fara přes silnici, dále opočínské lesy, kam jsem jezdil s dědou na houby (někdy jsme jezdili až za Přelouč do Zdechovic), odtud ležel na dlani celý lánský hřbitov se svými dvěma studněmi, márnicí v rohu hřbitovní zdi směrem ke státní dráze Pardubice- Praha, největší hrobka hřbitova z černého lesklého mramoru, patřící statkářovi Váňovi, a rovněž památník 12 obětem transportu smrti z ledna 1945, jejichž těla byla vyhozena podél trati a nalezena místními.

Moje první obrazová galerie byla křížová cesta, obrazy lemující jednolodní prostor kostela. Rokokové[vi] výzdobě jsem tehdy nerozuměl, ani slovu baroko[vii] či klasicismus.[viii] Příběh ukřižování Ježíše Krista na hoře Golgotě (v aramejském[ix] překladu „Lebka“) mi děda rovněž převyprávěl.

Do kostela chodil dlouhá léta i můj pradědeček Václav Borovec,[x] který na opravu kostela přispíval tehdy, v 80. letech, nezvykle štědrými dary (3 000 Kč). V celém okolí byl známý jako včelař.

 

Kostel sv. Jana Nepomuckého[xi]

Pozdně barokní hřbitovní venkovský filiální kostel sv. Jana Nepomuckého je nepřehlédnutelnou dominantou Lán na Důlku (dříve zvaných Lány Dlouhé). Byl postaven na místě, kde stával původně dřevěný kostel z roku 1787, postavený ke sklonku vlády Josefa II. Ten roku 1798 vichřice rozmetala. Dnešní kostel byl dostavěn roku 1802, čili na rozhranní dvou stavebních stylů, baroka a klasicismu. Zařízení je převážně z druhé pol. 18. stol. Některé předměty jsou rokokové. Starší, než sám kostel, jsou jeho tři zvony. Dne 17. 2. 2003 byl kostel zařazen mezi kulturní památky. Nyní čeká na generální opravu.[xii]

Hlavní oltář je z 19. století a představuje osobu, které je kostel zasvěcen, J Nepomuckého. V lodi je malý deskový obrázek Bolestné P. Marie (též Sedmibolestné P. Marie) z I. pol. 17. století.[xiii]

Jednolodní kostel je příkladem jednoduchého venkovského zděného kostela, v němž doznívá pozdní baroko (nahrazeno rokokem) se střízlivým klasicismem. Osa kostela je ve směru SZ – JZ (orientace hl. oltáře). Kostel je ze tří stran obklopen hřbitovem. Loď kostela má tvar obdélníku se zděnou kruchtou o třech nestejných obloucích. Přes zděnou část je předložena do lodi dřevěná kruchta na zdobených sloupcích s bedněným zábradlím. Loď má neckovitou klenbu, doplněnou štukovým zrcadlem a ozdobným rámováním. Dlažba je z obdélných pískových desek. Presbytář je o stupeň zvýšený, má podlahu z litého teraca. Na severní straně je kazatelna, podepřena zděnou konzolou. K severní straně presbytáře je připojena čtvercová sakristie.[xiv]

Kostel má dva vstupy, jeden od silnice (naproti faře), druhý ze hřbitova. Na kruchtu a do věže vede dřevěné točité (vřetenové) schodiště, vstup zvenčí. Schodiště vede dále do krovu. Kostel měl tři zvony (1658, 1695, 1717, přelit r. 1902). Zajímavý je hodinový strojek ve věži od čáslavské firmy B. Proněk. Kostel má vitráže s figurální výzdobou z let 1935 – 1942. Na věži je plechový ciferník, nyní ve značně zchátralém stavu. Červenou věž zakončuje helmice s makovicí. Dříve byl na vrcholu kříž.[xv]

Roku 1806 byly do kostela instalovány varhany, které byly roku 1933 nahrazeny novými. Varhany sestrojil J. Hubička.[xvi]

Zbývá dodat, že filiální římskokatolický kostel spadá pod nedalekou farnost Rosice n. L.



[i] Krchlebský mlýn čp. 107 (býv. čp. 7). Jedná se o bývalý venkovský námezdní mlýn s historizující architekturou z II. pol. 19. stole. Veřejnosti je dnes nepřístupný. Zajímavostí je zdobený zděný štít. Hluboký rybník, který byl kdysi nad mlýnem, je zrušený od konce 19. stol.

[ii] Bývalá tvrz (tvrziště), založené zřejmě v průběhu 14. stol. V 17. století tvrz zanikla. Zbytky tvrze přetrvaly až do období po II. světové válce, kdy byly rozorány během tzv. kolektivizace v 50. letech. Dnes se jedná      o nevýraznou terénní vyvýšeninu (sotva 1m vysokou), vejčitého (oválného) tvaru při východním okraji Lánů n. Důlku. Stávala zde i stejnojmenná tvrz. Patrné jsou zbytky hrází směrem ze silnice, vedoucí ze Srnojed do Lán n. Důlku, v blízkosti restaurovaného Krchlebského mlýna. Existovaly zde tři rybníky, z nichž jeden se jmenoval „Tvrzný“, též potok se jménem Tvrzný, přítok Podolského rybníka. O tom, jak vypadaly Krchleby a Lány v minulosti např.: Krajem Pernštýnův, roč. IV., květen 1924, č. 9, (Kronika) Výlet do Lánů na Důlku, s. 94-95. Zřejmě nejznámější a necennější památkou při archeologickém výzkumu tvrziště je dobře zachovalý meč ze 13. – 14. stol., In: Šebek, František a kol.: Dějiny Pardubic (I. díl), 1989, vyobrazení na s. 45 (kap. Pod erbem ostrví).

[iii] Tuto píseň hráli v Cameronově filmu (z roku 1997) Titanic hudebníci těsně před tím, než se zaoceánský parník potopil. Parník měl svoji vlastní kapelu, čítající 8 hudebníků. Ani jeden se nezachránil. Ovšem, jestli se tato skladba skutečně hrála na potápějící lodi, je věc diskuse. K prostudování např.: Hubáček, Miloš: Titanic, Stopy, Fakta, Svědectví, Panorama, Praha 1989, dále Kunz, Tom: Přežili jsme zkázu Titaniku          (Z vrcholů elegance do hlubin lidské tragédie), Euromedia, 1998.

[iv] Taylor, Frederick: Drážďany úterý 13. února 1945, BB/art, 2005. Autor článku má v knize věnování od dědy (28. 10. 2008), napsané týden před jeho smrtí. Autor knihu dočetl symbolicky za svého dědu.

[v] Příběh generálního vikáře pražského arcibiskupa (Johánka z Pomuku) je notoricky známý. Snad jako zajímavost uvádím, že působil v Praze jako veřejný notář, oltářník a farář. V letech 1383-87 studoval církevní právo na jedné z nejstarších evropských univerzit, italské Padově. Po návratu se stal r. 1387 kanovníkem u sv. Jiljí, o rok později kanovníkem a advokátem vyšehradské kapituly. V Čechách je J. Nepomucký uctíván jako mučedník zpovědního tajemství (též patron jezuitů a cestovatelů – viz svatá pouť (cesta) z francouzského Chartres do španělského Santiaga de Compostella), rovněž patron mlynářů a lodníků. K prostudování: Spěváček, Jiří: Václav IV (1361-1419), Členská knižnice, nakladatelství Svoboda, 1986.

[vi] Sloh navazující (zjemňující) na baroko (konec 18. stol). Výraz pochází z francouzštiny: rocaille – mušle (lastura).

[vii] Z portugalštiny barocco – perla nepravidelného tvaru.

[viii] Z latiny clasicus – nejlepší, prvotřídní (poč. 19. stol.).

[ix] Jazyk, kterým podle Bible hovořil Ježíš Kristus.

[x] Můj pradědeček Václav Borovec má na „svědomí“, že jsem se zamiloval jako kluk do knih. Vlastnil velkou knihovnu, kde měl knihy z II. pol. 19. století, vázané ještě poctivým knihařským řemeslem. Mnohé byly v němčině a měly původ ve Vídni, ze které si je pradědeček přivezl. Některé mi věnoval, mám je ve své knihovně dodnes, jako Tři mušketýry, Posledního Mohykána apod.

[xi] Vyobrazení např.: A B – Zet Pardubicka, Kostely, sešit 10, Miloslav Huňáček, Kostely – modlitebny – kaple – zvonice, Klub přátel Pardubicka a Společnost pro rozvoj Pardubicka, 2000, s. 17.

[xii] Současným knězem kostela je Antonín Duda (farnost Rosice n. L.).

[xiii] Z historie farnosti Lánů n. Důlku k prostudování: Pardubicko – Holicko – Přeloučsko, Rosůlek F. K.:III. díl, místopis, s. 346-347 (foto kostela z poč. 20. stol.).

[xiv] Internetový odkaz:

[xv] Tamtéž.

[xvi] Tamtéž.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 11-12/2019


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem