Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Letecká havárie před 85 lety

obrázek k článku Druhá polovina září roku 1937 se v celé republice nesla ve znamení smutku nad úmrtím oblíbeného prezidenta Osvoboditele T. G. Masaryka. Pardubice v tomto pochmurném období zasáhla ještě další tragická událost, když během III. Národního letu republiky Československé poblíž Malacek zahynuli dva mladí letci Východočeského aeroklubu Pardubice, Emil Turek a František Hajný. Závod byl pořádán Aeroklubem republiky Československé ve dnech 24. až 26. září 1937. Jako první disciplína byl v pátek 24. září odstartován z kbelského letiště závod pravidelnosti kolem republiky. Trasa byla určena z Prahy přes Plzeň, Klatovy, České Budějovice, Jindřichův Hradec, Brno, Piešťany, Zlín, Ostravu, Hradec Králové a Pardubice zpět do Prahy. Na startu se sešlo celkem 34 posádek. Emil Turek a František Hajný startovali s letounem Be 50 s imatrikulací OK-EAD, poháněném motorem Walter Minor 85. Na druhém úseku trati z Brna do Bratislavy se letci museli vyrovnávat s velmi nepříznivými povětrnostními podmínkami, které také byly příčinou tragické havárie pardubické posádky. Nízké mraky a hustá mlha způsobily, že blízko Malacek v katastru obce Rarbok (dnes Rohožník) jejich letadlo narazilo do zalesněného skalnatého úbočí Bílých Karpat. Oba piloti byli nárazem v plném letu na místě usmrceni. Pardubické letiště obdrželo zprávu o havárii v 18.15 hod. a ještě v noci byla na Slovensko vypravena auta pohřebního ústavu k převozu ostatků obou letců do Pardubic. Emil Turek se narodil dne 15. září 1911 v Pardubicích v Palackého ulici, jeho otec byl správcem zdejšího pivovaru. Po maturitě absolvoval vojenskou prezenční službu ve vojenském leteckém učilišti v Prostějově a u leteckého pluku T. G. Masaryka v Praze. Od roku 1934 působil jako výpomocný učitel na obecné škole chlapecké na Skřivánku a později v Klenovce, v Trnávce a na novoměstské škole v Pardubicích. Od září 1936 učil na obecné škole v Pardubičkách. Pilotní zkoušky složil v roce 1935 a jen několik týdnů před osudovou havárií se se stejným letadlem zúčastnil mezinárodního závodu Rallye Exposition do Paříže.

František Hajný se narodil dne 23. ledna 1917 v Přelouči jako syn žižkovského
kamnáře Emila Hajného a jeho manželky Pavlíny Ceplové. Od dětství však vyrůstal
v Černé u Bohdanče u svého dědečka, mlynáře Františka Cepla. V době úmrtí byl
studentem 4. ročníku Státní československé průmyslové školy v Pardubicích, kde se
někteří žáci věnovali praktickému výcviku v létání.
V úterý 28. září odpoledne sledovaly Pardubice nevšední pohřební průvod, ubírající
se od Husova sboru k budově krematoria. Bílé rakve obou letců byly vezeny na
trupech letadel. Průvod vedla hudba Národní gardy, za kterou kráčeli rodinní příslušníci,
členové Východočeského aeroklubu, zástupci úřadů a spolků, příslušníci
armády i četnictva, učitelé a profesoři a také žactvo obecné školy v Pardubičkách, 

měšťanské školy u Kostelíčka a studenti průmyslové školy. Celkové množství občanů
zúčastněných v průvodu i přihlížejících v ulicích list Východ odhadl na 15 tisíc. Početným
účastníkům pohřbu, kteří se nedostali dovnitř budovy krematoria, byl průběh
obřadu přenášen rozhlasem. Církevní obřady vedl farář Československé církve Polanský
a smuteční projevy postupně pronesli okresní školní inspektor Ledr, poštovní
adjunkt Plecháček za spolužáky učitele Turka, student 4. ročníku průmyslové školy
Skalník, řídící učitel Roček za školu v Pardubičkách, absolvent průmyslové školy
Pospíšil, nadporučík letectva Petrášek a předseda Východočeského aeroklubu Pardubice
plukovník Hobza. Na závěr obřadu byly obě rakve spuštěny do propadliště
za doprovodu státní hymny.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem