Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Karel Novák a firemní značky

obrázek k článku Vznik firemních značek spadá do II. poloviny 19. století, lépe řečeno do jeho poslední třetiny. Vznik a rozvoj firemních značek byl podmíněn rychlými změnami v hospodářském sektoru. V roce 1859 dochází k uzákonění tzv. Živnostenského řádu, který odboural definitivně cechy jako přežité formy středověké řemeslné výroby a legalizoval soukromé podnikání. K rozvoji průmyslu, obchodu a živností napomáhají nejrůznější instituce, mezi něž patří hlavně živnostenské a obchodní komory, zřizované podle zákona z roku 1850 a 1868. Obchodní komory hájily obchodní a živnostenské zájmy svého obchodu, byly arbitrem mezi průmyslem a živnostmi, vystavovaly osvědčení o původu zboží, jež souviselo s pojmem firemní značka. Hned na počátku existence firemních značek vzniká poměrně složitá právní agenda, která jednak vymezuje pojem firemní značka a jednak pojem ochranná známka. Mezi oběma pojmy existovaly totiž značné rozdíly. Ochranná známka byla v podstatě taktéž firemní značka, avšak ve chvíli, kdy byla řádně zaregistrována v některé ze živnostenských a obchodních komor, měnila se v ochrannou známku, která byla zákonem chráněna. Její používání bylo přesně vymezeno a jakékoliv vybočení z těchto regulí mělo za následek soudní spory...
Ze studia firemních značek lze získat mnohé důležité informace, které může historik zařadit bud do oblasti tzv. historické emblematiky nebo do určitého úseku hospodářských dějin. Tak např. lze říci, že největší počet firemních značek vzniká v regionu města Pardubic až po I. světové válce. Firemní značka se velice často spojuje s reklamou, stává se jejich doplňkem. Ve 30. letech se u nás objevují motivy cizích firemních značek, vzniká móda "Západu", účelem bylo snadněji prodat výrobky. Firemní značky podléhají svým vývojem době. Po roce 1918 se objevují např. firemní značky s výraznou převahou vlasteneckých motivů. Stejně tak podléhá vývoj firemních značek módním trendům. Jako námět pro firemní značku mohla sloužit nejrůznější ocenění, která firma získala na výstavách a soutěžích (např. medaile apod). Někdy mezi sebou spolupracují majitel firmy a výtvarník. Výtvarník je podporován majitelem firmy a ten naopak podporuje v návrzích reklam a firemních značek danou firmu. Majitel firmy si mohl svoji firemní značku navrhnout pochopitelně sám, ale většinou přenechával tuto práci profesionálovi. Jedním z nejpovolanějších v oblasti návrhů a tvorby firemních značek byl pan Karel Novák. Narodil se v roce 1911 v Pardubicích (dosud žije v Pernštýn.ul. čp. 40). Vyučil se jako lakýrník a malíř písma u Karla Hrdého, jehož dílna stávala u "Šimkovy vily", v blízkosti dnešního Prokopova mostu. Karel Hrdý si později postavil dům na Skřivánku v blízkosti "U kapitána". Karel Novák pracoval v dílně sám. Kromě firemních nápisů, reklam a firemních značek dělal též I. barevné fotografie v Pardubicích. Vyráběl též antistatické utěrky, které si nechal patentovat a nakonec se věnoval výrobě hraček.
V Mladé Frontě z 9. 4. 1967 se píše . . . "Zajímavou novinku připravila pardubická Foto - kino služba. Vyrábí tři druhy antistatických přípravků, které zbavují fotografické materiály prachu, jenž je na ně přitahován vlivem statické elektřiny. První je KN - antistatická utěrka Normál, dále Super a kapalina Universal. Utěrky se používají k antistatickému ošetření černobílých a barevných fotograf, negativů a diapozitivů ...".
Součástí návrhů firemních značek bylo též navrhování nebo upravování portálů obchodů. Příkladem je firma Čelachovský, drogerie. Je pochopitelné, že sám navrhovatel firemních značek si vytvořil i pro svoji firmu znak, který v průběhu desetiletí prošel četnými změnami. Celkem používala firma tři základní firemní znaky. Písmena K a N (Karel Novák) ve štítu, vložená do kruhu. Nad štítem byl nápis Novák, který později v roce 1948 zmizel, stejně jako i kruh. Zbyl jen štít a počáteční písmena firmy. Úpravy firemních znaků a ochranných známek vedly obecně od složitosti k jednoduchosti. Platilo a platí, že jednoduchá firemní značka se lépe pamatuje.
Karel Novák navrhl za svůj život několik desítek firemních značek. Z obsáhlého seznamu lze vybrat a uvést jako příklad: firma Josef Liška a spol. - továrna na čokoládu a cukrovinky, firma Rádio Jiskra - výrobní družstvo strojníků a nástrojařů, firma E.a J. Dobiáš - semenářství, firma J. Šlauf - kloboučnictví, firma Jetřích Hemský - foto -atelier, firma Ludvík Kočí - sklenářství, rámování obrazů, firma A. Kvapil - obchod dřívím atd. Mezí nejznámější patří firemní značka, která se posléze změnila v ochrannou známku firmy Hobé - Akciová spol. Pardubický lihovar, rafinerie lihu a octárna (panáček slinící si prst, s druhou rukou zdviženou, stojící před větévkou s dvěma pomeranči, v levém horním rohu oválného štítu je nápis Hobé).
Syn K. Nováka pracuje ve Vídni, kde se věnuje rovněž reklamě a firemním značkám. Při studiu příslušné literatury mě utkvěl v paměti jeden výraz. Milan Buben ve své knize Heraldika (Albatros, Praha 1986) uvádí na str. 11 slova anglického heraldika Anthonyho Wagnera: "Heraldika je těsnopisem historie, neboť ve znaku se téměř vždy obráží historický vývoj rodu, města či země".
Napadá mě jedno srovnání. Historická emblematika a průmyslová heraldika je taktéž takovým těsnopisem historie, těsnopisem historie podnikání.

Použitá literatura a prameny :
1) Buben Milan: Heraldika. Albatros, Praha 1986
2) Hamann - Drábek - Buchtela: Komentář ze zákona proti nekalé soutěži, 1930
3) Kolařík Jaroslav: Příruční slovník politický a hospodářský (písmeno M - S), str. 100
4) Lachout - Hradecky: Ochranné známky, komentář k zákonu z roku 1934.
5) Soukromý archiv p. Karla Nováka, Pernštýn. ul. čp. 40, Pardubice.
6) Soukromý archiv autora, Lonkova 469, Pardubice.
Veškeré obrazové materiály byly použity s laskavým svolením p. Karla Nováka, z jehož soukromého archivu pocházejí.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem