Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Historie pokroku

obrázek k článku Před 90 lety - v roce 1904 - firma Ing.František Křižík vybudoval v Pardubicích elektrárnu na základě smlouvy ze dne 14.2.1903. Podle této smlouvy měla firma Křižík, elektrotechnická továrna v Praze-Karlíně provozovat výrobu elekřiny 50 let a pak ji bezplatně předat městu, které si vyhradilo, že výrobnu elektřiny s příslušným rozvodem a s dodávkou proudu může za určitých, ve smlouvě stanovených podmínek, vykoupiti vždy v pětiletých obdobích. Město této možnosti využilo, celý elektrárenský podnik vykoupilo a převzalo s provozem od 1 .července 1911. Vlastní elektrárenský provoz poprvé začal 25.ledna 1905.
Před 70 lety - v roce 1924-vyrobeno zde bylo 7,953.000 kWh při 180.000 q roční spotřeby uhlí. Tehdejší výkon stávajících strojů byl 11.800 HP.
Každá nová věc se setkávala s nepochopením veřejnosti, to je všeobecně známé. I elektrické osvětlení ulic a bytů v Pardubicích se setkalo s nepochopením veřejnosti tehdejších Pardubic.
Několik vlivných občanů sepsalo rázný protest a poslali jej obecnímu zastupitelstvu. Zněl: "My, podepsaní občané, jsme proti zavedení elektrického světla vůbec, neboť jsme přesvědčeni, že by zavedení světla jiného /tehdy se svítilo ještě petrolejem-pozn.Z.A.C^ srovnalo se taktéž s pokrokem a nemuselo by občanstvo brati na sebe závazek, který svou přílišností ohrožuje veškeré obecní hospodářství..." Úsudek si každý udělejme sám.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem