Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Epizoda z předválečné historie Explosie Semtín

obrázek k článku V druhé polovině třicátých let se v Evropě rýsovala hrozba válečného napětí ze strany nacistického Německa. Vlády evropských zemí se stále více začaly zabývat otázkami obrany, přezbrojování i vzájemnou spoluprací. Československo pochopitelně bylo jedním z těchto států, které si uvědomilo, že z Německa nemůže očekávat nic dobrého. Jeho zbrojní průmysl i jeho kapacita byly na výši. Jistou slabinou však bylo letectvo. Je všeobecně známo, že se hledala spolupráce i na tomto poli, takže nakonec se zakoupily v SSSR dvoumotorové bombardéry SB 2 (1) a nakonec i licence na jejich výrobu u nás. (Pro zajímavost: byly rychlejší než naše stíhačka B 534). Letka č.73 těchto bombardérů byla např. v Chrudimi. Na druhé straně Anglie zakoupila licenci na výrobu kulometů od brněnské Zbrojovky, takže spojenecké i další armády za 2.světové války jimi byly vyzbrojeny. Nazývaly se Bren (podle Brna). SSSR měl eminentní zájem o řadu děl z naší plzeňské Škodovky a byla to reciprocita k už uvedené na bombardérů SB 2.
Návaznost na semtínskou Explosii okrajově popisuje práce Zdeňka Sládka, zaměřená na spolupráci Škodových závodů na rozvoji sovětského 2brojního průmyslu. (2)
Střelný prach je nezbytnou komponentou granátů pro děla, o nichž se jednalo. Proto tedy se do akce zapojila i Explosia. Tehdejší ředitel Otakar Husák (3) odcestoval do SSSR, kde jednal o dohodě na dodávku dělostřeleckého materiálu a především zajištění výroby vhodného prachu pro kanóny R3, 210 a 305 mm, na něž jsme prodali licenci. Stalo se tak v květnu 1938 a byla dojednána smlouva o prodeji licence na výrobu nitroglycerinových prachů, o technické pomoci při zavádění výroby, o projektu a stavebních plánech na výstavbu závodu u Permi a o dodávce zařízení strojírenských dílen pro tento závod. Smlouvu podepsal dne 23.května 1938 za S^nthesii O. Husák, ing. Aleš a za sovětskou stranu generál G.I.Kulik. Úspěšný závěr otevřel cestu k další spolupráci. Referoval o tom tehdy i náš vyslanec v Moskvě Zdeněk Fierlinger (4) s tím, že je třeba spolupracovat a že sice podobné služby nabízejí Francouzi, ale k nám je tam větší důvěra. Cesta byla tak důležitá, že o ní O.Husák referoval přímo i presidentu dr.E.Benešovi. Mimo jiné podotkl, že Sověti jsou přesvědčeni, že něco umíme. Z tehdejších dokumentů pracovníků Škodovky lze vyčíst mj. i to, že v Semtíně pracovalo údajně 50 sovětských odborníků. Bývalí historici o této dohodě nemluvili, protože na tehdejší vedení semtínských závodů mělo ideologicky zkreslený náhled. Každopádně šlo o spolupráci na vládní úrovni, kterou pak realizovaly naše podniky. Z tehdejšího hlediska a politické situace v Evropě to bylo přirozené. Zajímavé bezesporu zůstane, že o popsané záležitosti je v Pardubicích velmi málo známo. Proto tato krátká zmínka.

Poznámky:
(1) Avia byl dvoumotorový samonosný středoplošník, který mohl unést až 600 kg pum. Avia B-534 byla naše nejlepší stíhačka - dvouplošník z 2.poloviny 30.let. Maximální rychlost měla 375 km/h, zatímco B-71 456 km/h.
(2) Historie a vojenství, č.2, 1990, str.63.
(3) Otakar Husák byl ruský legionář. Tehdejší poručík Otakar Husák byl v noci z 21. na 22.6.1917 v bitvě u Zborova velitelem pravého křídla 1 .pluku čs.brigády. Patřil v legiích mezi tzv. "silnou čtyřku" čs.důstojníků s Josefem Švecem ( spáchal později sebevraždu), Janem Syrovým (pozdějším generálem a v r.1938 předsedou vlády) a Stanislavem Čečkem (později generálem). Těsně před bojem byl na pozorovatelně vážně zraněn a dalšího boje se nemohl zúčastnit. Por.Jan Syrový tam přišel o oko. (Dr.Eduard Stehlík: Zborov. Noviny 28.6.1992 - č.15). O.Husák byl ve 20. letech generálem a zastával funkci ministra obrany. Stal se prvním generálním ředitelem a významným akcionářem Čs.továmy na látky výbušné. Z tohoto ministerstva přišli do podniku další vedoucí pracovníci jako byl Dr.ing.Jan Šedivý, pozdější centrální ředitel ing.Antonín Aleš, ing.Kratochvíl aj. V publikaci "Východočeští chemici v boji a práci" autor František Ťopek (z roku 1956) se dočteme i toto :.. 'Šlo vesměs o živly, které patřily k důstojnickým oporám rakousko-uherské císařské armády, živly, které pracovaly také ve významných funkcích v rakouské Blomavě (pozn. továrna na výbušniny) Viz str.17. Na str.19 je uvedeno, že "O.Husák vlastnil 500 akcií, tj.0,15%." Pochopitelně o spolupráci s SSSR není ani zmínky, i když by se na první pohled mohlo zdát, že z ideologického hlediska to tam být mělo. Ale "nestravitelní" byli asi představitelé Semtína.
(4) Za 1.světové války důstojník v čs.legiích v Rusku. Pak pracoval jako diplomat, ve 30.letech ve Vídni a pak Moskvě. V roce 1945 byl prvním předsedou čs.vlády NF za sociální demokracii. V roce 1948 byl vůdčím elementem, který se "zasloužil" o pohlcení ČSSD v KSČ.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem