Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
27.10.2019 08:35

Za Kancem a Jelenem do Žamberku

Rokytnice v Orl.h. – Žamberk. Délka trasy 13 km. Odjezd v 8:37 hod. vlakem z hl.n., návrat v 15:55 hod. ČD (16:55 hod.) hod. vlakem ČD. Vedoucí P. Kožený. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

30.10.2019 18:00

Pardubický Samet

Přednáška připomene listopadové a prosincové události roku 1989 v Pardubicích den po dni. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí v Pardubicích. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

03.11.2019 07:40

Kameny na vrcholu Klepec

Rostoklaty – Limuzy – Klepec-skalní útvary – Hradešín – Úvaly. Délka trasy 14 km. Odjezd v 7:41 hod. vlakem z hl.n., návrat v 16:46 hod. vlakem ČD. Vedoucí Z. Řehák. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka. 

typ akce: Turistické vycházky

09.11.2019 07:10

Barevná Divoká Šárka

Divoká Šárka – Hradiště – Džbán – Letná – Josefov. Délka trasy 10,5 km. Odjezd v 7:11 hod. vlakem z hl.n., návrat v 15:16 hod. (15:21; 15:39 hod.) vlakem ČD. Vedoucí J. Benda. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka. 

typ akce: Turistické vycházky

13.11.2019 18:00

Beseda s účastníky Sametové revoluce

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí v Pardubicích. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Žili mezi námi - Plukovník letectva Bohuš Tobyška

obrázek k článku Tento předválečný letec sloužil také v Pardubicích u 46. letky. V našem městě prožil potupný 15. březen 1939, kdy spolu se svým velitelem mjr.Alexandrem Hessem se u hangáru nestyděl za slzy. B. Tobyška (někde lze najít i Bohuslav Tobiška) se narodil 22.ledna 1914 v České Rybné u Žamberka. Jeho otec byl pekařem. Prošel s našimi legiemi v Rusku velký kus světa. B. Tobyška se původně začal zajímat o studium medicíny. To bylo v roce 1931, ale za čtyři roky pak přichází do Vojenské akademie v Hranicích, později prodělal velitelský kurs v Prostějově. Do odboje se dostal nestandardní cestou, a tedy z Polska přes Švédsko a Anglii do severní Afriky. V Oránu už sloužil u letectva a odtud se dostal s letkou 1/7 do Sýrie. Po porážce Francie musel do Anglie plout kolem Afriky, aby se dostal do Liverpoolu a konečně do řad britského letectva. To bylo 29.října 1940.
Díky zkušenostem se stal instruktorem na létajících pevnostech v San Diegu. V roce 1941 byl u Air Training Comand a trénoval Američany na létajících pevnostech Superfortress B-17. Byl i příslušníkem naší 311. SQ. Po válce se vrátil domů se třemi Čs, válečnými kříži a stal se velitelem letecké dopravní skupiny. Protože měl dobré konexe s Američany za války, využil jich ve prospěch naší vlasti. Podařilo se mu od Američanů zajistit koupi 38 dopravních Dakot (DC-3) za poměrně nízkou cenu, dále pak i 143 výcvikových letadel. Je neuvěřitelné, že za to později byl napaden v parlamentu komunistickými poslanci. Po únoru 1948 i on neušel "pozornosti" nových mocipánů a píše se, že byl poslán do jáchymovských uranových dolů. Ale podařilo se mu i s manželkou zavčas odejít za hranice. Po krátkém pobytu v Anglii dostal zajímavou nabídku od tehdejšího etiopského císaře Hailé Selasieho I. V Etiopii začal budovat jak vojenské, tak i civilní letectvo. Jak je známo, v této zemi se v roce 1974 dostali k moci levě orientování vládci. Tobyška byl internován a byl očitým svědkem nejednoho krutého činu, který u těchto mocipánů je snad v popisu jejich práce. Jakmile to bylo možné, z Etiopie se přes Řím dostává do Španělska. Tam si zakoupil haciendu v Javea. Zde zemřel 7.července 1987. Ve Španělsku se aktivně zúčastňoval práce v exilu, psal, publikoval, zastupoval naše exilové organizace. Jeho život byl opravdu bohatý. Pro naši vlast vykonal hodně prospěšného. Škoda, že už se nedožil doby, kdy by se mohl bez zábran opět podívat na jistě drahá místa naší vlasti...

Poznámka: Douglas G-47 nebyl ničím jiným, nežli nákladní verzí DC-3. Byl to dyoumotorový dolnoplošník pro tříčlennou posádku a 21 cestujících. Rychlost měl 368 km/hod. a dolet 2400 km. Nákladní verze si vyžádala náročné rekonstrukce vnitřního prostoru, než se dalo letadlo využít pro ČSA. Je zajímavé, že po vyřazení se řada dakot dostala do Alžíru, kde sloužila do 80. let, ne-li déle (jak zjistil jeden veliký milovník letadel v USA).
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem