Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Osoby a osobnosti leteckého dávnověku Pardubic

obrázek k článku Část II.
Do roku 1920
BOOMS WILHELM
Setník rakouské armády. Poprvé vzlétl jako cestující s pilotem Vinzenzem Wiesenbachem ve Vídeňském Novém Městě na letounu Wright upraveném prof. R. Knollerem. W. Booms byl držitelem rakouského mezinárodního pilotního diplomu číslo 9 z 29. července 1910. 11 Významný činitel rakouského aeroklubu, často vystupoval jako zkušební komisař při skládání pilotních zkoušek. Základní životopisné údaje nejsou žel běžně dostupné.

Do pardubické aviatiky vstoupil poprvé dne 20. června roku 1911. Tehdy se Ing. Jan Kašpar chtěl účastnit soutěžního letu Vídeň – Budapešť – Vídeň, kde však podmínkou připuštění ke startu byl mezinárodní pilotní diplom, který ovšem první český aviatik neměl. Zdála se to být formalita, a tak Ing. Kašpar měl příslušnou zkoušku složit před startem k soutěži. Ke zkoušce došlo ne Semmeringské pláni u Vídně v přítomnosti zkušebního komisaře setníka W. Boomse dne 22. června, žel Ing. Kašparovi se nezdařilo přistání, letadlo poškodil, a tedy při zkoušce neuspěl.12 Náš první letec tak nemohl stihnout složit požadovanou zkoušku před konečným termínem startu k soutěži a rozhodl se mezinárodní zkoušku FAI neskládat.
Znovu setník W. Booms vstoupil do pardubické aviatiky 1. května 1912, kdy byl zkušebním komisařem při pilotní zkoušce Eugena Čiháka. Wilhelm Booms neváhal kvůli zkoušce vážit cestu do Pardubic. Přijel patrně již 30. dubna. 13 Druhým komisařem byl redaktor Jaroslav Kalva.14 Žel, Ing. Kašpar neměl tou dobou letuschopné letadlo, motor AeroDaimler byl dosud v opravě15 a na cizích letadlech nikdy nelétal. Proto nemohl využít této příležitosti ke zkoušce FAI; snad už o ni ani příliš neusiloval. Když měli na konci května 1912 Ing. Jan Kašpar a Eugen Čihák létat při společné veřejné produkci v Brně, byl setník Booms ochoten přijet ke Kašparově pilotní zkoušce FAI do Brna, avšak Ing. Kašpar nakonec v Brně nelétal, a tak tato poslední příležitost zůstala nevyužita.

BREITENFELD, JOSEF, CÍSAŘSKÝ RADA
Významná osobnost města Chrudimi, od dubna 1911 člen Aviatického družstva v Pardubicích. 16 Pravděpodobně své členství v následujících létech 1912 a 1913 neprodloužil. Autor o osobnosti J. Breitenfelda nemá k dispozici bližší údaje, které jistě budou moci doplnit chrudimští badatelé.

BŘEZINA FRANTIŠEK
Obchodní zástupce, pravděpodobně z Pardubic. Člen Aviatického družstva v Pardubicích, pravděpodobně již od dubna či nejpozději května 1911. 17 Asi 8. června obdržel rukávovou pásku Aviatického družstva, kterou měl užívat na pardubickém letišti či při produkcích pořádaných na jiných letištích.18 Nezaplatil členský příspěvek za rok 1912, zaplatil za rok 1913, ve výši 12,– K jako činný člen. 19 Pokud jde o Karla Březinu, který při veřejné produkci pořádané Družstvem v červnu 1911 ve Vysokém Mýtě vykonával funkci kontrolora, patrně se jedná o jinou osobu, která nebyla členem družstva.

CINERT KAREL
Pražský stříbrník. V květnu 1911 si u něj Aviatické družstvo v Pardubicích objednalo stříbrný věnec, který pak družstvo věnovalo Ing. Janu Kašparovi na památku jeho přeletu z Pardubic do Prahy. K. Cinert si za věnec účtoval K 200,–.20 Věnec se nachází ve sbírkách Východočeského muzea v Pardubicích; asi v létech 1972–1975 byl zapůjčen do Leteckého muzea v Praze-Kbelích.

ČERVENÝ JAN, CÍSAŘSKÝ RADA
Velkoobchodník v Praze, pražský městský radní.21 Mladočech.22 Spolu s J. Soukupem a V. Štěpánkem podali v únoru 1912 v pražské městské radě návrh na uspořádání leteckého závodu.23 Po dalších jednáních z tohoto návrhu vzešel projekt I. českého okružního letu, jehož pořadateli kromě královského hlavního Prahy bylo město Pardubice a město Čáslav.24 Soutěž se nakonec shodou nepříznivých okolností nerealizovala.
Jan Červený na funkci pražského městského radního rezignoval v březnu 1914.25 Myšlenka okružního letu vznikla v létě 1911 v kruzích Aviatického družstva v Pardubicích a zástupci družstva Ing. Prokop a cís. r. Kruliš požádali o podporu pražského primátora Dr. Groše. V srpnu 1911 Pardubice navštívili zástupci pražské městské rady J. Červený, J. Soukup a V. Štěpánek.26 O dalším průběhu jednání není autorovi nic známo, až do výše uvedené zprávy z února 1912. Dosud však postrádáme podrobnější studii o vývoji jednání kolem uspořádání uvedené soutěže, úlohy Pardubic, Aviatického družstva v Pardubicích i jednotlivých zainteresovaných činitelů z hl. m. Prahy.

ČIHÁK EUGEN
Narozen 31. května 1885 ve Vinkovcích (Chorvatsko). Po ukončení obecné školy v Pardubicích navštěvoval měšťanskou školu a reálnou školu tamtéž, pak obchodní akademii v Chrudimi, studium dokončil na Českoslovanské obchodní akademii v Praze ve studijním roce 1905/1906.27 Vojenskou službu jednoročního dobrovolníka absolvoval 1906/1907 u tyrolských císařských myslivců. Od konce 1909 se začal v Pardubicích věnovat letectví, zpočátku ve spolupráci s bratrancem Ing. Janem Kašparem, od jara 1910 hlavně s bratrem Hugo Čihákem. Po neúspěchu prvního letadla v létě 1910 bratří Čihákové zakoupili ve Francii letadlo Saulnier, na něm Eugen absolvoval první úspěšné lety v září 1910, avšak záhy bylo letadlo zničeno při havárii. Pak létal na letadlech, které stavěl s bratrem Hugo Čihákem. Od dubna 1911 byl členem Aviatického družstva v Pardubicích. Od července 1911 pořádal veřejné letecké produkce v českých a moravských městech, do května 1914 jich bylo celkem 33. V květnu 1912 získal jako čtvrtý český pilot mezinárodní pilotní diplom (rakouské č. 51). V dubnu 1914 se bez úspěchu účastnil rakouské sportovní letecké soutěži (Schichtův let). V roce 1914 zůstal dosud aktivní jako jediný český civilní pilot v Čechách. Do vypuknutí války postavil s bratrem Hugem Čihákem asi 15 letadel. Od 15. prosince 1914 do 7. ledna 1915 sloužil jako technický důstojník rakouského letectva, v létech 1915–1916 jako horský myslivec na italské frontě, kde byl vážně zraněn; léčen ve vojenských nemocnicích a propuštěn na trvalou dovolenou. Po skončení války se věnoval autodopravě. Asi 1922 byl jmenován čestným členen Svazu pilotů RČS. V roce 1926 nastoupil u Československých státních aerolinií jako letecký mechanik, později jako správce letového provozu na letišti Praha-Kbely, od dubna 1937 na letišti Praha-Ruzyně. V březnu 1939 od ČSA propuštěn. Znovu pracoval v soukromé autodopravě. Po roce 1945 byl učiněn pokus o jeho návrat k ČSA (sám žádost o přijetí nepodal), avšak ke společnosti se již nevrátil.28 Zemřel v noci ze 7. na 8. května 1958 v Praze.29

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 3-4/2013
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem