Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Žili mezi námi - za Zdeňkem Škarvadou

obrázek k článku Brigádní generál Zdeněk Škarvada se narodil 8. 11. 1917 v Olešnici (Morava) a jeho životní dráha protkla i pardubické letiště. Protože jsme se dlouhá léta přátelili, je mojí povinností na něho vzpomenout i na těchto stránkách.
Po absolvování prostějovského leteckého učiliště se v druhé polovině 30. let ocitl i v Pardubicích, kde sloužil jako stíhač u jedné z letek na už pověstných letounech Avia 435. Před lety jsme spolu navštívili v Heřmanově Městci pole (obr.), na nichž měl hrabě Kinský soukromé letiště a kde v květnové mobilizaci 1938 působily pardubické stíhací letky. Ukazoval mi, jak byly stroje ukryty v lesíku a kde byla technika, dílny aj., ale i to, že letci bydleli v klášteře, kde byly jeptišky. Vzpomínal také na mjr. Alexandra Hesse – velitele letiště – a jeho procítěný projev v tragickém 15. 3. 1939. Mjr. Hess litoval, že se nedá nic dělat, ale věřil, že se jako letci sejdou jinde, kde už to nebude mít nepřítel tak jednoduché. Když Zdeněk Škarvada létal u čs. 310. stíhací perutě v Anglii, pak se tam setkal s více než polovinou pardubických letců i mjr. Hessem.

Zd. Škarvada se hned po okupaci rozhodl jít do odboje a už v Polsku vstoupil jako letec do polského letectva. Tak se spřátelil s pozdějším stíhacím esem Josefem Františkem. I stalo se, že v průběhu války museli ustupovat a přistáli kdesi na východě Polska. Zdeněk měl letoun poškozený a neschopný dalšího letu. Josef František ho nenechal na holičkách a tak Zdeněk si sedl rozkročmo na trup a držel se vzpěr křídla (byl to hornoplošník). I takto se oba dostali z dosahu nepřítele. Posléze skončili v sovětské internaci a po všelijakých zajímavých a nepříjemných momentech pak dokonce přes Indii až do Anglie k čs. letectvu. U 310. peruti – jak mi vyprávěl – byl ve svém volnu jednou na letišti a tam byly nachystány pohotovostní spitfairy MK VB. Kolega jednoho z nich ho žádal o pomoc. Měl nastoupit dovolenou ve Skotsku a do konce pohotovosti mu chybělo pár desítek minut. Navíc na letišti byl letoun, který do Skotska letěl, jinak vlakem to tam bylo 24 hodin cesty. A chtěl s ním letět. Zd. Škarvada mu vyhověl a pohotovost převzal. Netrvalo dlouho, měli poplach a šli do vzduchu. Tam pilot zjistil, že motor letadla není v pořádku. Nahlásil to veliteli a ten mu nařídil, ať se vrátí. Avšak motor začal zlobit a nakonec přestal fungovat. Jak Zdeněk vypravoval, musel z letadla vyskočit, ale protože to byl urostlý muž, tak se nemohl z letadla dostat ven. Konečně se mu to podařilo, ale bylo to na poslední chvíli. Jen co se padák otevřel, dopadl na hladinu moře. Stalo se tak 4.2.1942. V chladné vodě brzy přišel o vědomí a když se probral, konstatoval, že je v německých rukách… Zbytek války pak prožil jako válečný zajatec a nebylo to nic příjemného, mnohdy šlo o život. Válka skončila a Zd. Škarvada se vrátil domů. Sloužil dál u letectva, ale v roce 1948 se vše změnilo. Viděl, co se děje a také byl z armády vyhozen. Kupodivu zhodnotil situaci tak, že se přihlásil do ostravských dolů a fáral. Vyprávěl, že s partou havířů navázal kamarádské kontakty a zapadl mezi ně. Stalo se však, že StB měla zájem na další persekuci a přišla si pro něj na šachtu. Tam však silně narazila na havíře. Ti prostě kolegu nedali a důrazně varovali, že pokud chtějí mít na šachtě stávku, tak nechť pokračují. Od té doby měl Zdeněk z této strany klid.
Snad bude jistě zajímavé, že letci, kteří se zachránili pomocí padáku a spadli do moře, měli svůj klub. Od výrobce padáků dostali i malého bource morušového ve zlatě. Za Zd. Škarvadou jezdili i spoluzajatci, s nimiž se seznámil v lágrech a naopak on i za nimi. Vzpomínal na Skota, který byl geniálním navigátorem a jak s ním jezdil tady po vlastech českých. Také nikdy nesměl chybět v Otaslavicích, rodišti Josefa Františka, svého kamaráda, když tam byly nějaké slavnosti a vzpomínkové akce. I do Pardubic rád zajížděl. Až období po roce 1989 bylo pro něho obdobím klidu a i ocenění. Získal hodnost i uznání, na pražském Hradě i vyznamenání z rukou prezidenta V. Klause.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem