Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Zprávy KPP

Letadlový motor Anzani ve Východočeském muzeu

obrázek k článku

Někdy na samém začátku 70. let XX. století získal pracovník Východočeského muzea v Pardubicích Ing. Ctirad Beneš na Střední průmyslové škole strojnické v Chrudimi pro muzeum vrak tříválcového motoru Anzani. Nikdo nepochyboval, že je to motor po Ing. Janu Kašparovi, tím spíše, že tato strojnická průmyslovka dříve sídlila v Pardubicích. O tom, jak a kdy se motor dostal na tehdy ještě pardubickou průmyslovou školu, však patrně není nic bližšího známo. Lze předpokládat, že vrak motoru, je-li opravdu po Kašparovi, se do školy musel dostat nejspíše v první polovině 20. let. Motoru chybí dva ze tří válců, nemá klikovou hřídel, chybějí písty a ojnice, jediný dochovaný válec nemá ventily ani ventilový rozvod. Přes značnou neúplnost se však jedná o velmi vzácný doklad začátků létání v Pardubicích. Také nevíme, v jakém stavu se motor na…


Trolejbusy v Pardubicích se před šedesáti lety rozjely zásluhou Klubu přátel Velkých Pardubic

obrázek k článku

Šedesát let se již můžeme v Pardubicích vozit trolejbusem. Přesně od úterý 22. ledna 1952, kdy na svou trať dle jízdního řádu vyjelo prvních šest trolejbusů s typovým označením Škoda 7Tr, které měly evidenční čísla 101 – 106. Trať první trolejbusové linky, která nesla a dodnes nese číslo 3, vedla od starého nádraží, na Stalinovu třídu (dnes třída Míru), dále Švermovou (dnes Sladkovského), ulicí U stadionu až ke starému labskému mostu (dnes zdymadlu), přes Labe pak dále na Cihelnu ke sv. Josefovi, přes Trnovou, Semtín a Rybitví do Bohdanče na náměstí. Dva dny před tím, tedy v neděli 20. ledna se konala první jízda šesti slavnostně vyzdobených trolejbusů, které se poprvé po přestřižení pásky rozjely z dnešní Třídy Míru do Bohranče. I tuto skutečnost, jakou bylo zavedení trolejbusové dopravy, dokázal tehdejší režim zneužít ve…


Úpolíny u Kamenice

obrázek k článku

V minulých číslech našeho zpravodaje jsem se zájmem pročítal popisy přírody Pardubicka od J. Musílka, který, jak zřejmo byl znalcem živočišstva obývajícího krajinu. Bohužel bývá dovětek, že se některý ze jmenovaných druhů již v současné krajině nevyskytuje. Protože jsem zahradník, tak bych vás rád pozval podívat se na krásu rostlin, které se v naší přírodě zachovaly z dob minulých díky rezervacím. Náš kraj na jihu lemuje pás Železných hor. Krajina tam není poničená průmyslovou výrobou a i kolektivizace se některým místům naštěstí vyhnula. To jsou právě ty kouzelné enklávy, kde dříve člověk sice hospodařil, ale s přírodou si navzájem rozuměl ku prospěchu obou. Zde se právě nacházejí ony poklady rostlinné říše v podobě chráněných až vzácných rostlin. Jedno z oněch míst se nachází kousek za Trhovou Kamenicí. Ze silnice vedoucí…


Náš rozhovor s Františkem Hlubockým

obrázek k článku

Dnes hovoříme s populárním pardubický floristou Františkem HLUBOCKÝM, který se od t.č. stává naším pravidelným přispěvatelem. 1/ Co je to floristika a jak se k ní dostal? 2/ Popište nám, prosím, svůj pracovní den! 3/ Jak prosperuje vaše činnost? 4/ Co byste popřál pardubickým patriotům? 1/ Floristika je v našem jazyce poměrně nové slovo. Označuje zpravidla profesní činnost zabývající se aranžováním a vázáním květin. Je to dnes již samostatné odvětví květinářství. Toto se dnes již chápe jako pěstitelství.


O počátcích velkotovárny Josefa Prokopa aneb Na počátku byly hodinky a viněty

obrázek k článku

Firma Josefa Prokopa, později s dodatkem „synové“ (familiárně zvaná též „Prokopka“) patřila k nejznámějším pardubickým firmám od samého svého počátku v poslední třetině 19. století. Podílela se na vybudování solidního pilíře strojírenského průmyslu v Pardubicích a před první světovou válkou (to již po smrti zakladatele firmy a odstoupení z vedení firmy i jeho manželky Františky Prokopové, která záhy poté zemřela) patřila ve svém oboru k největším továrnám v celém Rakousku-Uhersku. Poválečná výroba navázala na značné úspěchy (i přes katastrofální požár z roku 1919) a rozšířila firemní značku PROKOP1 do celého světa. Bohužel sláva pardubické Prokopky je již minulostí a možná proto o důvod více, zpracovat její historii detailně. Můj příspěvek je stručným nahlédnutím do „prehistorie“ firmy Josef Prokop. J. Prokop přišel po…


Pardubické kulatiny - březen - duben 2012

obrázek k článku

Před 130 lety: 1. 3. 1882 – V Pardubicích byla založena první Pokračovací obchodní škola. Před 150 lety: 12. 3. 1862 – Svou činnost zahájila Měšťanská beseda, která byla podporovatelkou rozvoje města. Před 170 lety: 16. 3. 1842 – Ing. Jan Perner byl přijat do služeb rakouských státních drah jako vrchní inženýr. Před 70 lety: 26. 3. 1942 – Poprvé se v Pardubicích za druhé světové války rozezněly sirény oznamující letecký poplach. Před 40 lety: 1. 4. 1872 – Proběhlo dokončení budov a provozů pardubického akciového pivovaru, založeného v roce 1871.


Z biografického slovníku Polenska

obrázek k článku

Jan Prchal žije v Polné a je národopisným pracovníkem ale navíc i knihkupcem a nakladatelem. V roce 2002 sepsal a vydal Biografický slovník Polenska. Známe se už dlouhá léta, kdy nás pojila filatelie a poštovní historie. Polnou proslavila řada osobností, z nichž nejznámější byla Božena Němcová. Jeho publikace zaznamenává podrobně bezmála 300 jmen. Je zajímavé, že někteří tam uvedení měli spojitost právě s Pardubicemi. Jistě bude užitečné je právě na těchto stránkách připomenout.


Žili mezi námi - Jiří Gruša

obrázek k článku

Na státní svátek 28. října 2011 se k nám donesla smutná zpráva o úmrtí pardubického rodáka – spisovatele a diplomata Jiřího Gruši (nar. 1938) při operaci srdce. Všichni, kdo jsme jej znali, víme, jak měl rád své Pardubice. Volný Evropan, v letech 2003-09 prezident PEN – klubu a v letech 2005-09 ředitel Diplomatické akademie ve Vídni, se rozloučil s českými čtenáři esejí „Beneš jako Rakušan“ (vyd. Barrister a Principal 2011). Čest jeho památce!


Žili mezi námi - ing. Jan Lamper

obrázek k článku

Dne 29. září 2011 zemřel ve Zlíně Ing. Jan Lamper ve věku 81 roků. Po studiích dostal umístěnku jako ekonom do Pardubic, kde pracoval nejdříve na UMĚ a posléze zakládal ve VCHZ Synthesia n.p. Semtín obchodně technické služby. V práci byl zdatný ekonom a dobře se s ním pracovalo. Jeho paní učila na Dukle ve škole. Měl dva syny, z nichž jeden je novinář. Po čase přešel do Rubeny Náchod a posléze do Zlína, kam se z Pardubic přestěhoval i s rodinou. Samozřejmě po roce 1968 měl potíže a přeškolil se na práci s počítačem. Protože se narodil v Malenovicích, měl ke Zlínu srdečný vztah. Stal se tak kronikářem města Zlína a kupodivu i na těchto stránkách se objevil jeho článek. Šlo o vzpomínky vozky, který ve válce roku 1866 jel s rekvírovaným koňským povozem až do Pardubic. Ing. Jan Lamper měl pochopitelně stále kontakt na Pardubice a…


Žili mezi námi - Květa Vokolková

obrázek k článku

Květa Vokolková odešla na věčnost V sobotu ráno 3. září zemřela ve Staré Boleslavi Květa Vokolková. Byla posledním ze sourozenců významné pardubické rodiny Vokolkových. Na svět přišla před více než devadesáti lety, 5.března 1921 v rodině pardubického tiskaře Václava Vokolka. Jejími bratry byli Vlastimil (tiskař a vydavatel krásných tisků), Vojmír (výtvarník) a Vladimír (spisovatel). Dlouhých 70 let bydleli Vokolkovi v domě Za Pasáží a Květu jsem poznal právě zde, zhruba před dvaceti lety. Tenkrát mě do tohoto bytu přivedl kamarád a pamatuji se, že zde byli i jiní mladí lidé. Často a rádi jsme sem chodili, protože tu vládla příjemná a svobodná atmosféra. Květa se v té době starala o bratra Vojmíra a zapojila se také do práce v ekumenické organizaci Středisko křesťanské pomoci, kde nezištně působila několik let.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem