Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Zprávy KPP

Zbroj ochranná na náhrobních kamenech

obrázek k článku

Zbroj ochranná /běžněji, avšak nesprávně nazývaná „brnění“ je velmi cenným dokumentem nejen technické vyspělosti řemesla, zabývajícího se zpracováním kovu, ale je i kulturně-historickým dokladem své doby. Často se pak stává, zpodobněna rukou malíře či sochaře, důležitou pomůckou pro historika, řešícího některé problémy, mající vztah k přesnějšímu určeni té či oné historické události. Avšak ve výtvarném uměni, ať již se jedná o díla malířů či sochařů, může být zbroj dobrým, čas určujícím prvkem, ale může být i činitelem zavádějícím, pokud není badatel obeznámen s jejími vývojovými stavebními částmi. Výrazně se s tímto problémem setkáváme především v malířství. Jmenujme alespoň známou skutečnost obrazů "Ukřižováni", kde postavy ozbrojenců jsou nejčastěji oděny ve zbroj té doby, ve které byl obraz malován. Dosti příkladů pro tento…


Arklebové z Počápel

obrázek k článku

Mezi many, kteří doprovázeli pana Vojtěcha z Pernštejna na jeho cestách do Vidní i do ciziny, nacházíme mimo jiná i jméno Václava Arkleba z Počápel. Dr.Jiři Kotyk ve svém Článku "Vojtěch st. z Pernštejna" /ZKPP 1977, str.129/ cituje historku sepsanou Aug.Sedláčkem o manech Vojtěcha z Pernštejna. Manové měli doprovázet svého pána do Vidně a odmítli to. Byli to Vaněk Komárovský z Libanic a Václav Arkleb z Počápel. Vaněk se omlouval slovy: "Matka pláče pro mne". Vojtěch prý odvětil:"Kdyby ženy vládly, i já bych musel zústati doma". Kdo to byli Arklebové z Počápel? Počáple jsou malá obec /ve starších dobách táž Podčaply/, ležící nedaleko vtoku řeky Loučné do Labe. Loučná v urbářích je nazývána řekou Mýtkou 1/ „mimo touž obec teče řeka Mýtka", někdy bývá zmínka i o řece Arklebově. Od Sezemio až k Počáplům k tak zvaná Kuchyňce se rozkládal…


40 let pod pardubickými dráty aneb co víme i nevíme o trolejbusech - Období 1967 - 1974

obrázek k článku

Pokračováni z Čísla 3-4/ 1993 Toto je období rozporů. Na jedné straně působí silné tlaky k likvidaci trolejbusů, vznikají podrobné studie postupného rušení sítě po vzoru mnoha jiných měst a na druhé straně provádí Dopravní podnik rekonstrukce všech tří měníren na křemíkové usměrňovače a pokládá kilometry nových kabelů. Daří se to zřejmé i proto,že tyto „vzdoropráce" proběhly ve stínu velké dostavby vozovny. V roce 1974 si nadřízené složky s hrůzou uvědomily, že během verbální proti trolejbusové války vznikla nová, lepši napájecí síť a na některých úsecích vedení byly vyměněny měděné vodiče. Pardubické trolejbusy byly zachráněny. Hůře dopadly provozy v Praze, Českých Budějovicích a Děčíně, které byly zcela zlikvidovány a dále též v Bratislavě. Brně a Hradci Králové, které tyly částečně zredukovány. Jediným šrámem, který si z tohoto…


O dvou Rybárnách a jedné výstavě

obrázek k článku

Při regulaci Chrudimky v roce 1910 se starý oblouk řeky za železničním mostem stal jezerem. Dostalo jméno „Matiční", ale ne proto, Že tady rybáři chovali kapři matky, jak napadly jedny noviny, ale protože jezero i dřevěnou hospůdku spravovala „ústřední matice školská". Ta také na ledě organizovala zimní sporty, právě tady začínala historie pardubického hokeje. Tady ae taká většina z nás dříve narozených Pardubáků učila prvním krokům na bruslích a zároveň pod dohledem pánů Zelenky či Pleskota i slušnému chováni. Dodnes ml ty časy připomíná skleněný oválný knoflík s brusli, který byl vstupenkou na led. Kluziště bylo vždy vzorně upraveno a večer osvětleno zavěšenými lampami. V teple „Rybárny" jsme se přezouvali a kupovali si výtečný horký čaj. Ovšem i v létě pod kaštany a jeřáby žila „Rybárna" a její parket s hudbou a tancem, bohatým…


Josef Pírka jako dvorní fotograf vévody Nasavského

obrázek k článku

Všichni máme ještě v dobré paměti krásnou výstavu fotografa Josefa Pírky (1861 - 1942), kterou na přelomu let 1989 a 1990 uspořádal Park kultury a oddechu v Pardubicíoh zásluhou a pílí L.Netušila. Člena našeho klubu. Byl tu vystaven poprvé modrý sešit vyprávění Josefa Pírky JUDr.M.Mládkovi, kam bylo zapisováno od 1.7. do 14.12.1941, tedy pouhý rok před Pírkovou smrti. Sešit je od ledna 1976 jako dar paní Jiřiny Mládkové v mé soukromé sbírce a na výatavu jaem jej rad zapůjčil. Jde totiž o unikátní dokument k historii starých Pardubic, parforsních honů, dostihů i bohatého Pírková života. Budeme do něj nyní občas na stránkách našeho časopisu nahlížet. Otevřeme-li jej na stranách 12-15, poučíme ae o tom, jak Pardubice navštívil v době parforsních honů roku 1887 vévoda Nasavský. Nechme však vyprávět Josefa Pírku: „V roce 1887 byl ohlášen…


Pardubický slavín - Antonín Vendl, sbormistr

obrázek k článku

Antonín Vendl – narozen 23.3.1873 v Zásmukách, zemřel 10.10.1965 v Pardubicích. Při hlavni cestě ze staré na novou Část Městských hřbitovů směrem ke kříži míjíme po pravé straně hrob čestného sbormistra pěveckého spolku "Pernštýn" Antonína Vendla . Antonín Vendl ae narodil 23.března 1873 v Zásmukách, studoval na reálném gymnáziu v Praze, pak vyšší reálku a učitelský ústav v Kutné Hoře. V Pardubicích působil od roku 1899. Byl zástupcem učitelstva měšťanských škol v pardubické školní radě, Členem kuratoria hudební školy a od roku 1909 učitelem zpěvu na vyšší reálce. V roce 1910 byl jmenován učitelem na dívčím reálném gymnáziu v Pardubicích. Už v letech 1905-1906 byl sbormistrem dvou nejstarších pěveckých spolků ve městě „Pernštýna" a „Ludmily". / Řízení -Pernštýna" převzal po Č. Váňovi, dne 10.října 1906 pak i řízení dámské "Ludmily"/.…


Pardubické parforsní hony - část III.

obrázek k článku

Rok 1903 byl rokem oslav pro pardubickou společnost. Master hrabě Lariash dosáhl již 25 let a véno mastrování, psovod Oharlea Peck tyl v čele pardubické smečky také již 25. sezonu od roku 1878, kdy ještě byl prvým whipem. Současně také kníže Ferdinand Kinský zúčastňoval se honů bez přerušení již 50.aez6nu, neboť podzimní sezóna v roce 1866 v Kónigaheiden platila za sezónu pardubickou /používala se pardubická smečka/. účastníci věnovali knížeti malou pozornost -kravatový Špendlík, na kterém byla vyznačena padesátka rubíny a diamanty. Toho dárku si kníže velmi vážil a používal Špendlík do kravaty oři každém dalším honu (měl jej i při nešťastném pádu v roce 1903).


Honza Kolohnát z Přelouče

obrázek k článku

Přelouč byla známá a populární snad v celých Čechách díky oné pověsti o městské bráně, na které rostla tráva. Popularita Přelouče se projevovala mimo jiné i v několika divadelních hrách, které se objevily na jevišti ke konci 18.století a počátkem 19.století. Tak např.r. 1709 tyla hrána v Roaenthalu za Pořičsko hranou veselohra o 3 jednáních "Soukeník z Přelouče" podle německé hry Der Advokát Pateíin, přeložená z francouzštiny od P.Kašpara Plutza. Ale nejznámější a nejoblíbenějši byla veaelohra se zpěvy -aingšpil-c Honzovi Kolohnátovi z Přelouče. První část nazvaná „Jízda Honzy Kolohnáta do Prahy za nevěstou a nezdar svatby" byla poprvé dávána ve Vlasteneckém divadle v německo-české versi v prosinci 1795 a její Český překlad pořízený a upravený Václavem Thámem o mesíc později. Hru napsal divadelní ředitel Franc Guolfinger v on…


40 let pod pardubickými dráty aneb Co víme i nevíme o trolejbusech - pokračování

obrázek k článku

Pokračování z čísla 3-4/1992. Charakteristika jednotlivých období provozu Historie trolejbusové dopravy v Pardubicíoh.se dá, stejná jako v jiných městech, rozdělit na jednotlivá období. Světový rozvoj zaznamenal několik vln vzestupu zájmu o trolejbusy, jakož i následná období stagnace. Československo v podstatě kopírovalo trendy vyspělých zemí se zpožděním asi jednoho desetiletí. Město Pardubice navíc vždy vynikalo určitou "opatrnosti" v rozhodováni. To mělo za následek jednak to, že svůj trolejbusový provoz zahájilo v 50.letech mezi posledními, ale i to, ze než se rozhodlo jej na přelomu let 60. a 70. zrušit, skončily všeobecná likvidační snahy. Období 1952 - 1954 V táto době byla rychle zprovozněna základní trolejová sít. Rozvoj byl místy tak překotný, že jen těžko dnes sestavujeme jeho přesnou oasovou posloupnost. Lze se…


Osud sezemických Židů

obrázek k článku

19.září 1941 vyšli sezemičtí Židé poprvé do ulic města, ve kterém většina z nich žila dlouhá léta, potupně označeni žlutou šesticípou hvězdou s Černým nápisem „Jude" /Žid/. Těžko chápali Sezemáci to, co se jim snažila namluvit německá propaganda i za pomoci členu českých fašistických organizaci /Vlajka ap./, že tito lidé jsou /ve smyslu tzv. „norimberských zákonu", vydaných v roce 1935 v nacistickém Německu/ méněcenní, zasluhující všeobecná opovrženi, ba dokonce fyzickou likvidaci. Naopak, až na opravdu čestné výjimky, od počátku okupace se k nim chovali zcela normálně, i když styk s osobami „neárijskými" byl přísně zakázán.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem