Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Zprávy KPP

Začátky pardubické cyklistiky

obrázek k článku

Po dostizích je cyklistika druhým nejstarším organizovaným sportem ve městě Pardubice. První vysoké, dřevěné kolo, železem kované, s gumovými ráfky postavil zámečník Vilém Vorbach a konal na něm nejen sjezdy, ale i výlety do nejbližšího okolí. Také Artur baron Kraus se nedal zahanbit.Třetím jezdcem z osmdesátých let l9.století je potom sezemický zubní technik Václav Hromátko, o kterém se píše dokonce jako o krasojezdci. S odmontovaným malým zadním kolečkem prováděl na takto upraveném "monocyklu" akrobatické výkony.


PhDr. Antonín Blahout (1886 - 1959), ředitel reálky v Pardubicích

obrázek k článku

Bývalá ulice Karla Marxe na sídlišti Dubina nese od společenských změn roku 1989 jméno "Blahoutova". Jen starší občané Pardubic však již vědí, kdo dr. Blahout byl. I vzhledem k této skutečnosti bude užitečné přiblížit čtenářům výraznou osobnost PhDr. Antonína Blahouta, bývalého ředitele pardubické reálky a prvního sociálně-demokratického předsedy revolučního ONV v roce 1945. Plasticky nám tak vynikne jeho mnohostranná činnost pro školu i Pardubice a pochopíme, proč si tento výborný člověk a pedagog zaslouží naší pozornosti po letech?.


Národní osvobození 13.7.1947

obrázek k článku

Hned po příchodu Němců do republiky začalo se v Pardubicích pracovati ilegálně proti nim. Utvořily se dvě skupiny, jedna vojenská za vedení podpl. Tacla, druhá se soustředila v hotelu Veselka kolem hoteliéra Košťála a dr. Žváčka. První skupina byla brzy Němci zlikvidována, druhá v červnu 1942. Chybou obou skupin bylo, že se členové scházeli při víně, pilo se a neopatrně mluvilo, čímž se Němcům usnadnila práce. Ke konci června 1942 bylo přes čtyřicet lidí popraveno a mnozí odvezeni do koncentráku. Ze skupiny Košťálovy zůstal prof. Buchart, jemuž se nelíbily schůzky při víně, a když nemohl na účastníky domluvami působit, nezúčastnil se v poslední době schůzek. Brzy po zničení skupiny Košťálovy ustavila se na popud prof. Bucharta samostatná nová skupina, v níž byli z počátku jen 4 zasvěcenci, prof. Buchart, stavitel Vávra, prof. Jiránek a…


Kapitoly z dějin českého fašismu v Pardubicích 26. část

obrázek k článku

Vzhledem k tomu, že po židenickém puči hrozilo NOF rozpuštění, rozhodlo se její vedení o vytvoření aliance s dalšími pravicovými silami. 7. dubna 1934 tak vstoupila ve velké klubovně paláce Metro v Praze na politickou scénu nová organizace - Národní fronta, zahrnující 10 složek: NOF, Radikální národní demokracii, Národní stranu živnostnictva a obchodnictva, Národní tábor prof. Stanislava Nikolaua, Sdružení katolických zemědělců, Selský svaz, Sdružení majitelů domů, Svaz zemědělců a dělníků, Konzervativní stranu a Družinu dobrovolců zahraničního vojska gen. B. Konopáska. Prohlášení nazvané "Národní veřejností v ČSR" hovořilo o soustředění národní opozice v republice a končilo slovy: "Všichni proti marxismu a internacionalismu! Do práce za hospodářsky a politicky silný a mocný, národní a slovanský stát Československý!" 23) Prohlášení…


Pardubické firmy a jejich firemní značky - XVII. část

obrázek k článku

Ve druhé polovině dvacátých let vznikla známá firma Josef Soukup, autokarosárna, Pardubice. Zakladatelem byl karosářský dělník, který pocházel z Malešic (již. Čechy). U svého otce se vyučil kolářem. Do roku 1925 pracoval v Praze u firmy Walter Jinonice. Zde utrpěl ve svých 25 letech těžký úraz na levé ruce. Poté odešel do Pardubic, kde zakoupil pozemek ve Staňkově ulici. Zde (na celkem nevýhodném pozemku, uprostřed zastaveného bloku čtyř ulic) postavil provozovny autokarosárny. Později se součástí dílny stává též klempírna, lakýrna a sedlárna. Po celou dobu se udržoval stav asi 15 zaměstnanců. Ve druhé polovině třicátých let karosárna vyhořela. Začátkem roku 1939 majitel přestěhoval strojový park do městských objektů bývalé továrny Hübner a Opitz. Zde existovala firma až do roku 1950, kdy byla začleněna do komunálního podniku města…


Živelné pohromy v obci Slepotice

obrázek k článku

Živelné pohromy v obci Slepotice začneme rokem 1841 (26. 5.) , kdy vypukl požár ve stodole Jiřího Virtha, hostinského v č. 8. Při likvidaci požáru se zapomnělo na včasnou "evakuaci" hospodářského zvířectva. Následkem toho uhořelo 32 ovcí, 2 prasata a 28 párů holubů. V roce 1842 nastala velká sucha, která odstartovala následnou neúrodu. Cena 1 korce žita dostoupila 12 zl.


Žili mezi námi - za Doc. Ing. Miroslavem Matrkou, DrSc.

obrázek k článku

Dne 23. dubna 2005 zemřel známý výzkumný pracovník toxikologického oboru, pan Doc. Ing. M. Matrka, DrSc. Narodil se 13. března 1923 v Josefově nad Metují. Do školy začal chodit v Přelouči, kam se přestěhovali rodiče. V tomto městě dokončil 4. ročník měšťanské školy. To již absolvoval s rodiči další stěhování do Týnce n. L. Již od mládí měl zájem o chemii, a proto chtěl studovat na průmyslové škole chemické. Ale válečné události znamenaly pro starší ročníky nebezpečí povinného pracovního nasazení do válečného průmyslu v Německu. Tomu unikl ze zdravotních důvodů. Po zbytek válečných let pracoval až do roku 1945 ve Výzkumném ústavu všeobecné chemie v Pardubicích - Rybitví.


Vzpomínka na Dr. V. Zikmundu

obrázek k článku

Ve Zprávách Klubu přátel jsem v letech 1996 - 1997 postupně uveřejnil vzpomínky na dobu, kdy jsem pracoval v pardubickém muzeu. 1) Jako dobrovolný pracovník, člen Muzejního spolku a pak i kustod sbírky zbraní jsem zde byl činný od roku 1945, pak ve státních službách od roku 1960, až do důchodu. A právě při mém druhém příchodu do muzea v r. 1960 dochází k jeho osamostatnění. Bylo totiž dosud součástí Krajského střediska státní památkové péče. Prvním ředitelem této nově vzniklé instituce se stává Jan Tesař, mladý a průbojný člověk, dosti svérázného jednání, námi pak často nazývaný "partyzán". Právě on a Vlastimil Zikmunda (kolegy vždy nazývaný "Vlastík") byly první dvě osobnosti, které na mne, při mém příchodu do muzea učinily ten největší dojem. Zůstanu dále u osoby Vlastíkovy - stal se mým vedoucím na pracovišti. Pro mne to byl "pan…



První veřejný vzlet pana inženýra Kašpara

obrázek k článku

V pravdě velkou událostí minu1ého týdne byl šťastný, zdařilý veřejný vzlet pana inž. Kašpara, který přilákal do Pardubic nesčetné množství spor- tumilovného obecenstva. Celé davy lidu putovaly k vojenskému cvičišti, aby shlédly výkony mladého neohroženého aviatika, jehož jméno dnes letí už světem. Zejména byl obrovský nával po páté hodině, kde se řada kočárů, automobilů na silnici ani netrhla. Vše spěchalo chvatně k letišti, třebaže pro stále trvající vítr nebylo na vzlet valné naděje. Hlavní ovšem pozornost přítomných hostí obrácena byla k hangáru, kde seskupili se po příjezdu pana inž. Kašpara všichni sportovníci, jimž podával pan inž. Kašpar případně vysvětlivky a zodpovídal ochotně činěné dotazy. Při této příležitosti sluší s uznáním se zmíniti o nevšední ochotě ředitele letu p. barona Arthura z Krausů, který navázal čilé styky se…


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem