Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

CO MOŽNÁ Z DĚJIN PARDUBIC NEZNÁTE 1.část

obrázek k článku Víte, že dnešní území kolem Sukovy třídy se nazývalo U Valchy? V 16. století v místech mezi dnešní Sukovou třídou, Pernerovou ulicí a Arénou bylo malé průmyslové centrum, kde vodní kola poháněla soukenickou valchu, pilu, prachovnu, hamr, mlýn a v místech dnešního Dumu hudby i "huť dělovou". Do počátku 20. století přetrval pouze mlýn "Valcha" a několik stodol a hospodářských objektů. Poté, co na počátku 20. století probíhala regulace Chrudimky a byl zasypán vodní příkop kolem historického centra, byl zrušen i mlýn Valcha.

Víte, že staré pardubické nádraží z roku 1845 bylo několikrát přestavěno?
Nejen že budova starého nádraží byla několikrát přestavěna, ale dokonce se v průběhu let i posouvala tak, jak se měnily vlastnické vztahy. Největší rekonstrukce probíhala v letech 1904 až 1908. Po rekonstrukci byla budova slavnostně otevřena v květnu 1908 a zároveň byla před nádražím zahájena pravidelná autobusová doprava. Dnes je budova starého nádraží zchátralá, kolem budovy vede tzv. rychlodráha. V 19. a první polovině 20. století vypadal tento prostor zcela jinak. Přímo proti nádraží stál hotel, po přestavbě ve 20. století nazývaný Palace, vedle restaurace, později hotel Libuše. Od nádraží se chodilo do města přes dnešní náměstí Legií, které však vznikalo až ve 20. století.

Víte, proč se jedna ze zámeckých věží jmenuje Hláska?

Zámecká budova má dvě věže. Na nižší věži jsou hodiny. Ta větší má 7 pater a jmenuje se Hláska. Jméno má podle toho, že v Hlásce byl zvon a hlásný měl povinnost, viděl-li z věže vznikající požár, zvonit na poplach. Z druhého zámeckého nádvoří se do zámeckého paláce dostaneme přes kamenný most. Na jeho zábradlí jsou v pískovci vytesány lovecké příběhy a erby. Původně zde stál dřevěný most.

 

Víte, že Přihrádek se zámkem spojoval tzv. "Obdýlný" most?

Přihrádek jako nejmladší část zámku pochází z roku 1515. Zámek byl původně obehnán vodním příkopem, kam byla hnána voda z Městské strúhy od Bílé věže. Aby se dalo dojít        z Přihrádku na zámek, muselo se přejít přes dřevěný "Obdýlný" most. V červnu roku 1804 postihla město velká povodeň. Zatopeno bylo i Wernerovo nábřeží nebo Karlova ulice. Voda tehdy strhla právě Obdýlný most. Na jeho místě byla ještě týž rok vybudována hráz s dlážděnou cestou a sochami sv. Jana Nepomuckého a Františka de Pawla, jak je známe dnes.

 

Víte, že Pardubice budovaly mohutnou obranu proti Švédům za třicetileté války?

Na začátku června roku 1639 dal velitel tehdejší pardubické posádky rozkaz ke zbourání 89 domů a stodol na okraji města, aby zde nemohlo nalézt své útočiště švédské vojsko.               Z materiálu vzniklého z těchto demolic pak byly kolem celého města postaveny valy (tzv. šance) na obranu. A tak vznikl val před Zelenou bránou, pod zámkem nebo před Bílou bránou. Velké opevnění bylo postaveno u mostu přes Chrudimku u dnešních mlýnů. Přesto se Pardubice nevyhnuly nájezdu švédských vojsk. Došlo k němu 25. října 1645 a bylo tehdy vypleněno 66 stavení a statků. Ihned po odchodu vojska se začalo město obnovovat. V únoru 1646 započala rekonstrukce radnice.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem