Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Letecký den v Lázních Bohdaneč
Letecký den byl zahájen dne 28. 7. 1929 ve tři hodiny odpoledne na paměť výročí prvního vzletu Ing. Jana Kašpara. Leteckého dne se zúčastnilo 7 letounů leteckého pluku 1 a jeden letoun Moravského Aeroklubu z Brna. Před zahájením produkcí učinil jednatel M. L. L. z Pardubic přednášku o prvním vzletu ing. J. Kašpara. Nato byl obecenstvu podán informativně výklad o letounech. Zároveň byla na letišti instalována výstava památek na ing. J. Kašpara. U této výstavy byly ukázány dvě vrtule, výškoměr, kompas a další součásti prvního Kašparova letadla a 25 obrazů z prvních pokusů létání a prvního vzletu. Portrét Ing. J. Kašpara byl převázán červeno ? modro ? bílými stuhami s věnováním místní skupiny M. L. L. z Pardubic.Po přednášce odstartovala 3 letadla (nepřátelská) k útoku na letiště. Krásným obloukem zakroužily směrem k Pardubicím a vrátily se, aby uskutečnily ve výši asi 800 metrů simulovaný nálet. Pozemní obrana hlásila nálet bombardovacích letadel, proti nimž hned vzlétl zalarmovaný stihač, který manévrováním z boku i zezadu střelbou zahnal po 20 minutách boje ve vzduchu bombardovací letouny z okruhu letiště. Pozemní obrana, kulomety a granáty dodávaly boji opravdového dramatu.
Poté předvedl ukázku akrobacie na stíhacím letounu kpt. Brázda, a to všechny vývrtky, klouzání po křídlech, ramversmá, lopinky atd. Nato následoval velice zajímavý souboj pozorovacího letounu škpt. Heřmanského se stíhacím letounem kpt. Brázdy, spojený se střelbou z kulometu. Souboj poskytl divákům krásnou podívanou.
Poté byly předvedeny ukázky seskoku padákem, a to vojenským s figurínami, s padákem systému „Rezler“, načež vynálezce padáku Josef Rezler seskočil z výše 500 metrů a hladce přistál na louce na jižní straně letiště. Pro obecensto byly uspořádány vzlety, o které byl opravdu zájem, takže nebylo možno všem přihlášeným vyhověti.
Zvlášť velikou odvahu a zájem projevila Anna Tillerová, vdova po velkoobchodníku v Bohdanči, která ve svých 73 letech zatoužila vznést se do vzduchu. Obdiv zároveň sklidila i nejmladší pasažérka, kterou byla osmiletá Taťána Škodová z Přelouče, která zvláště před letem projevila velkou nedočkavost. Jako zajímavá vložka bylo kroužení čápa nad letištěm, který přilétl z nedalekého areálu lázní, z komína, který zůstal po bohdanečském pivovaru pana Kafky. Čáp byl asi přiváben ruchem, který se odehrál nad letištěm.
Čapí rodina v lázeňském areálu byla ten rok postižena ztrátou člena. Jeden ze stálých našich letních návštěvníků narazil pravděpodobně na el. vedení a nalezen byl v parku u kostela mrtev!
Počasí přálo leteckému dni a ačkoliv ráno nebylo počasí velmi slibné, odpoledne zazářilo slunce, které se krásně odráželo od trupů a ploch letadel, čímž poskytlo divákům zajímavou podívanou. Diváci sjeli se jak z blízkého tak i vzdálenějšího okolí, a to z Hradce Králové, Pardubic, Přelouče a odjinud. Letecký den byl opravdu přehlídkou pokroku v letectví za posledních 20 let a dobrou propagací pro leteckou myšlenku.
Dodatek: Letecký den v Lázních Bohdaneč pořádaný dne 23. 7. 1929 M. L. L. a leteckou posádkou bohdanečskou se vydařil jak návštěvou, téměř 10 000 diváků, tak i bezvadnými produkcemi akrobatickými kpt. Brázdy, souboji letadel i demonstracemi s padákem. Letec Rezler provedl z výšky 600 m nádherný seskok. Propagační letecká slavnost se zcela vydařila za klidného počasí a obecenstvo s obdivem sledovalo výkony našich letců.
1
Prameny:
----------
1) Východ, List československé národní demokracie pro východní Čechy, roč. XII., č. 31, 3. 8. 1929, s. 1 – 2.
2) Tamtéž, č. 32, 10. 8. 1929, s. 4
3) Tamtéž, č. 31, 3. 8. 1929, s. 4.
MLL = Masarykova letecká liga