Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Akciová společnost rafinérie minerál. olejů v Pardubicích (?Fantovka?) a její firemní značky

obrázek k článku Firma byla založena roku 1889 vídeňským obchodníkem Danielem Fantou. Rafinérie vyrostla z původně malé továrny na jeden z největších podniků svého druhu v bývalé monarchii. Rychlý růst se datuje především od roku 1907, kdy tehdejší společnost Daniel Fanta byla přeměněna na Akciovou společnost pro průmysl minerálních olejů. Rafinérie zpracovávala především surový petrolej. Zabývala se výrobou strojových olejů a jiných nerostných tuků. Před I. svět. válkou byl závod na II. místě v R-U co do velikosti. Měl své nákladní lodě na Labi, Dunaji a Seině. Vyvážel své zboží do Německa, Švédska, Belgie, Norska, Dánska, Anglie, Francie a Švýcarska. Továrna byla několikráte poškozena požáry. 24. 8. 1944 byla bombardována, značné poškození závodu bylo ještě zvýšeno několikadenním požárem. Novým náletem z 28. 12. 1944 byly objekty zničeny znovu, nacházející se ve stádiu obnovy. Při náletu nebylo použito zamlžovacích zařízení, ani nebyl osvětlen model (maketa) závodu.

Po válce došlo k rychlé obnově a již v červenci 1945 byl republice dodán první benzín.

Původně se v továrně vyráběl parafín (výroba svíček). K balení svíček se používalo žlutého nebo červeného papíru s reklamní kresbou celého závodu s honosným nápisem: Pardubitzer Parafin, Ceresin und Kerzenfabrik. Tyto balící papíry se bohužel nedochovaly.

Po roce 1908, kdy továrna opět vyhořela, byla zavedena konkurenční výroba speciálních autoolejů, které se smíchaly z amerických válcových olejů značky Continentál - Brigstock. Plnily se do drobných obalů pod firemní značkou Fantolin. Tyto výrobky se prodávaly u benzínových čerpadel, které byly majetkem společnosti. Jako zajímavost lze uvést, že počáteční vedení závodu tvořili Židé. Sociální zázemí dělníků bylo lepší, než v jiných podnicích. Existovalo tzv. připojištění = vlastní pojištění. „Fantovka“ měla také jako I. závod v republice vlastního závodního lékaře MUDr. B. Theina. Firma z počátku své existence nevlastnila firemní značku, pokuď nebudeme brát v úvahu jméno majitele nebo název podniku. Na firemních listinách se objevuje z počátku století pouze název podniku bez jakéhokoliv doprovodného grafického označení. Zpočátku se dokonce neobjevovalo na firemních papírech ani razítko, stačil jen podpis. Razítko závodu pochopitelně existovalo, ale na korespondenci se běžně neužívalo, jenom na tzv. nákladové (nákladní) listy.

Jméno „Fanto“ se objevuje v poněkud doplněné formě jako firemní značka až po roce 1918, kdy dochází ke spolupráci se zmíněnou americkou firmou. Jméno „Fantolin“ sloužilo jako firemní značka. Jméno přetínalo horizontálně tři trojúhelníky vložené do sebe. Ve spodní části byl doprovodný nápis „Motor - oil“. Je zajímavé, že pokud se tato firemní značka objevuje na firemní listině v její střední části a je vložena přímo na pozadí textu, objevují se vždy tři trojúhelníky. Jestliže se firemní značka objevila v hlavičce firemní listiny, byla mnohem menší a byly použity trojúhelníky dva a nápis „Fantolin“ byl na černém pozadí. Výrobky značky Fantolin byly opatřeny ještě páskami, na kterých byl nápis Fantolin vložen do obrázku auta. Počáteční písmeno bylo prodlouženo a tvořilo střechu auta. Pod prvním a posledním písmenem byla nakreslena kola. Tyto pásky se objevují v hojné míře též na spodních částech firemních listin. Firemní značka Fantolin se též objevuje velmi často jako součást reklamy v inzertních odděleních tisku.

Společně s Fantolinem se vyráběl též tzv. „Startol“. Firemní značkou byl rovněž nápis Fanto na černém pozadí, přetínající horizontálně dva trojúhelníky v sobě, ověnčen trikolórou, ve spodní části nápis Startol.

Tyto firemní značky se objevují ve zmíněných materiálech a pochopitelně na výrobcích až do znárodnění. Tehdy byl podnik přejmenován na PARAMO - Pardubická rafinérie minerál. olejů. Jako firemní značka sloužil zjednodušený - zkrácený nápis RAMO. Písmeno A je vyvýšené do podoby továrního komínu. Slabika MO je v domečku a celý nápis RAMO je umístěn v kruhu, v jehož spodní části je nápis Pardubice. Tato firemní značka se objevuje v hojné míře na publikacích, které vyšly u příležitosti nejrůznějších výročí podniku. Tato firemní značka byla používána i poté, když byl 1. 1. 1962 podnik začleněn do Chemických závodů Československo - sovětského přátelství, n. p. Záluží u Mostu.

 

Použitý materiál:

1) Sborník prací východočeských archivů, Zámrsk, 1987.

2) Pardubická rafinérie minerál. olejů (1889 - 1964), publikace k 75. výročí vzniku dnešních závodů Paramo.

3) OA Pardubice, fond: Okresní úřad Pardubice, č. 1271, Spolupráce Fantových závodů s pražskou firmou Brey - Photogen.

4) Soukromý archiv autora.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem