Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Jaroslav MUZIKA - generálmajor letectva v.v.
Jaroslav Muzika se narodil 11. dubna 1915 v Čimelicích. Po studiu na gymnáziu v Písku vstoupil dobrovolně do armády v roce 1935 a sloužil u dragounů. V jeho vojenském životě se několikráte ocitly i Pardubice. Sloužil v Záložní důstojnické škole a po absolvování byl odvelen až do Mukačeva k 10. dragounskému pluku. V roce 1936 byl přijat do Vojenské akademie v Hranicích a po absolvování a přeřazení k letectvu počal s pilotním výcvikem v Prostějově. V pohnutém podzimu roku 1938 sloužil u 3. leteckého pluku ve Spišské Nové Vsi. Po okupaci v březnu 1939 byl z vojenské služby propuštěn. Až 22. února 1940 se mu podařilo překročit hranice protektorátu s dalšími důstojníky mjr. J. Zahrádkou, kpt. L. Svátkem a škpt. J. Šustrem 1). Jak to tehdy bývalo, Maďaři je zadrželi, byli tam vězněni, ale J. Muzikovi se podařilo uprchnout a dostal se do Jugoslávie. V Bělehradě musel vstoupit do Cizinecké legie, aby se dostal k čs. jednotkám ve Francii. Do Francie přišel až v době války a zmatků a už 7. července 1940 se skupinou vojáků se lodí přes Gibraltar dostal do Anglie. Na hurikánech u britské 501. SQ působil od 12. dubna 1941. Už 20. května 1941 byl přeložen k nově se tvořící čs. 313. SQ a u ní létal na spitfirech. V červenci 1943 byl poslán na odpočinek a stal se učitelem létání. Posléze prošel řadou funkcí a kurzů, mj. byl i na Inspektorátu čs. letectva v Londýně i na ministerstvu letectví.Také absolvoval letecké výcviky v USA, takže do vlasti se vrátil až v říjnu 1945.
Za války obdržel řadu vyznamenání a medailí, např. Čs. válečný kříž dokonce 4x. Od října 1945 byl přidělen jako podplukovník letectva do Letecké vojenské akademie v Hradci Králové a její odbočky v Pardubicích. Podruhé se jeho životní pouť proťala s naším městem. Ale už v roce 1947 začal pociťovat, že další jeho působení nebude jednoduché, byl na něj činěn nátlak. Tak se stalo, že i on opět skončil s armádou. Naštěstí v Pardubicích sloužil jeho kolaga škpt. J. Nýč, kterého likvidační komise pro nepostradatelnost ponechala na místě. Dne 22. dubna 1949 škpt. J. Nýč regulérně nastartoval dvoumotorového Siebela k zalétávacímu letu 2). Ale místo v Pardubicích přistál na malém letišti u Náchoda, kde naložil pplk. J. Muziku, jeho dva kamarády letce i s manželkami a čtyři malé děti. Škpt. Nýč nastartoval a místo v Pardubicích přistál v pořádku až v Manstonu v Anglii 3). Nepoškozený letoun Siebe posléze Britové v pořádku předali do ČSR.
V Anglii byl J. Muzika přijat do RAF 4) a sloužil tam do roku 1968, kdy přešel k civilní British Airway. Až v 65 letech 11. dubna 1980 skončil. Za zmínku jistě stojí, že ani jeden z důstojníků, s nimiž dvakrát odcházel do ciziny, se nedožil návratu do vlasti.
Jaroslav Muzika za své zásluhy v letectvu dokonce 30. 7. 1953 byl vyznamenán přímo anglickou královnou v Buckinghamském paláci.
Závěrečná léta života tohoto letce však byla obtížná. Trpěl oční chorobou, zemřela mu manželka a život provázela zklamání a ztráta elánu. J. Muzika zemřel v Anglii dne 27. ledna 2001.
Čest jeho památce!
Poznámky:
1) Štábní kapitán Jaroslav Šustr působil po okupaci v Pardubicích jako obchodní zástupce firmy s oleji a bydlel ve Sladkovského ulici. Ve Zprávách o něm byla nedávno práce.
2) C - 3 Siebel Si 204: Okupanti tyto letouny vyráběli u nás už od roku 1943 a sloužily jako výcvikové a dopravní stroje. Po válce se ve výrobě pokračovalo a sloužily jak vojákům (jako C - 3) i k civilním účelům (jako C - 103). Po roce 1950 byly rušeny a dostávaly se k aeroklubům, kde sloužily až do roku 1960. Byl to dvoumotorový samonosný dolnoplošník pro dvoučlennou posádku a 7 cestujících a max. rychlostí 350 km/hod. a s doletem 900 km.
3) Manston (u Ramsgatu) ve východní Anglii je letecká základna . Byla základnou čs. squadron 310, 312, 313 od 27. 2. 1945 do 8. 5. 1945.
4) RAF - Royal Air Force: britské vojenské letectvo.