Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad – Václavské nám. – Zámecký park – Strašidelná jeskyně – Kyšperk - Letohrad. Délka trasy 6 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 15:56 h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:05

Nová rozhledna Hamštejn

Malá Skála - Besedické skály - Koberovy - rozhl. Hamštejn - rozhl. Kozákov - Semily. Délka trasy 16 km. Odjezd 7:05 h.  ČD, návrat 16:55 h. ČD. Ved: Z. Řehák. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:50

Nivou Doubravy

Bílek – Sobiňov – Zahájský rybník – Hlína - Sobiňov. Délka trasy 7 km. Odjezd 7:53 h. ČD, návrat 14:00, 16:06 h ČD. Ved: A. Kulišová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Železniční pluk č. 1 Pardubice

obrázek k článku Zajímavý snímek zřejmě z 20. let minulého století dokumentuje existenci tohoto speciálního pluku čs. armády v Pardubicích. Železniční pluk č. 1 vybudoval poměrně dlouhou úzkokolejnou železnici spojující železniční kasárna na Skřivánku s přilehlými sklady a cvičnými prostory s kasárnami na Hůrkách . Železnice měla řadu odboček a spojení , ale o tom se již na těchto stránkách psalo.
Uvedená fotografie znázorňuje vlak s řadou otevřených nákladních vagónů obsaných vojáky , který stojí na provizorním mostu přes tok . Na lokomotivě je patrné číslo "2". Podle snímku lze usuzovat , že směr jízdy probíhá přibližně jižním směrem , tedy na Skřivánek . Vedle mostu jsou patrné další ocelové a dřevěné stavební díly , takže se vtírá myšlenka , že most byl právě dokončen a stojící souprava s vojáky slouží jako zatěžkávající zkouška konstrukce . Vedle lokomotivy je vidět i další most, který snad mohl sloužit k přísunu materiálu pro stavbu železničního mostu.


I když není snímek ostrý , přesto lze podle panoramatu města Pardubice stanovit pro orientaci záchytné body . Hned vlevo je vidět velká budova školy v dnešní Gorkého ulici na Skřivánku . Dále pod protáhlou skvrnou nad lokomotivou jsou patrné tovární komíny cukrovaru , pivovaru a lihovaru . nad opěrným sloupem ve vodě jsou vidět komíny mj. i pardubické elektrárny . Nad střechou domku u mostu vyčnívá stavba Zelené brány . A konečně na pravém okraji se tyčí charakteristická Kunětická hora.

Každá podobná fotografie dokumentující existenci pardubického železničního pluku a úzkokolejné železnice ve městě je zajímavá . Bylo by velice užitečné , jestli by někdo mohl upřesnit záležitosti s tímto snímkem spojených.



Závěrem děkuji PhDr. Janu Jungmanovi z Prahy , který fotografii objevil v jednom pražském antikvariátu .




O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem