Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad – Václavské nám. – Zámecký park – Strašidelná jeskyně – Kyšperk - Letohrad. Délka trasy 6 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 15:56 h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:05

Nová rozhledna Hamštejn

Malá Skála - Besedické skály - Koberovy - rozhl. Hamštejn - rozhl. Kozákov - Semily. Délka trasy 16 km. Odjezd 7:05 h.  ČD, návrat 16:55 h. ČD. Ved: Z. Řehák. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:50

Nivou Doubravy

Bílek – Sobiňov – Zahájský rybník – Hlína - Sobiňov. Délka trasy 7 km. Odjezd 7:53 h. ČD, návrat 14:00, 16:06 h ČD. Ved: A. Kulišová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Z naší pošty - Splavnění Labe je problematické

obrázek k článku Úvahy a domněnky Jiřího Palečka o plavbě a splavnění Labe jsou poučným a zajímavým čtením. Navíc z článků cítíme, že to promlouvá vodácké srdce autora, věrného Pardubáka. Rád bych jeho článek v čísle 1 ? 2 Zpráv doplnil několika poznámkami.


Rozhodnutí ministra životního prostředí, který loňského roku nepovolil dokončit poslední úsek splavnění Labe, se může zdát nepochopitelné. Vždyť prakticky šlo o kanál u Přelouče v délce několika kilometrů, aby Labe bylo splavné až do Pardubic. Skutečnost je však o něčem jiném. Železniční a silniční doprava prostě je levnější, rychlejší a pohotovější, přes to přese všechno. To jsou důvody, které se staly osudnými přírodním i umělým cestám vodním na celém světě.

Jako neefektivní zanikly tři nejvýznamnější průplavy v USA, uzavřena byla vodní cesta jih – sever v Kanadě, na evropském kontinentu skončil průplav Göta ve Švédsku, kanály v Polsku a problematickým se jeví také nedávno otevřený průplav Rýn – Mohan - Dunaj. Poučný příklad máme i u nás. Přes sedm let trvalo budování vodní cesty z Lovosic do Chvaletic, hodně peněz a betonu bylo utopeno v labské vodě za nová zdymadla v Obříství a Týnci, za pevný jez ve Veletově, modernizaci dvanácti plavebních komor, za vybudování přístavu pro rychlou vykládku uhlí a nezbytné úpravy koryta řeky. Pro tepelnou elektrárnu ve Chvaleticích mělo být podle přípravné studie dopravováno po Labi energetické uhlí v neuvěřitelném množství až 4 mil. tun ročně. A výsledek? Za několik roků provozu se zase přešlo na dopravu uhlí po železnici.

V článku pana Palečka je i zmínka o průplavu Labe – Odra – Dunaj. K němu mají Pardubice také svůj vztah. Pardubický rodák a zasloužilý občan František Vambera pracoval v komitétu pro výstavbu tohoto průplavu, jak čteme v sešitu AB – Zet Pardubický Slavín.

V současné době je budování vodních cest přehodnoceno neúprosnými zákony ekonomickými. Z dávných dob pětiletkových výhledových studií znám výrok jednoho erudovaného (a rozumného) vodohospodáře, který si od průplavu především sliboval získání dunajské vody pro naprosto deficitní povodí řek Moravy, Odry i Labe. Tedy gigantické vodní dílo charakterizované nadostatkem vody! Tento průplav je už definitivně odbytou záležitostí a je to dobře. Byl to technický omyl.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem