Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem
Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Stavební vývoj Pardubic
Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.
typ akce: Hovory o Pardubicku
Letohrad - Kopečková pouť
Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Devadesát let od narození škpt. Rudolfa Borovce (1915 - 1944), čs. letce 310. stíhací perutě RAF a 1. čs. smíšeného leteckého pluku v SSSR - partyzána Slovenského národního povstání
Hrob rodiny Borovcových z Pardubic se nachází na tzv. novém pardubickém hřbitově, v jeho východní části u samé hřbitovní zdi. Hrob - spíše svými .rozměry. rodinná hrobka - "je opatřen" velkou žulovou deskou .opřenou. o zeď, na které je připevněna menší černá deska s textem umístěným ve střední a dolní části pamětní desky. Text nás seznamuje se základními životopisnými údaji Rudolfa Borovce ml., Rudolfa Borovce st. a jeho ženy Aloisie Borovcové.Rudolf Borovec ml., co do vojenské hodnosti štábní kapitán in memoriam, se narodil 5. února 1915 v Pardubicích a vyrůstal jako jediné dítě manželů Borovcových bydlících v Pardubicích od počátku 20. stol. Navštěvoval zde obecnou a měšťanskou školu a pak studoval na tamější průmyslové škole, která poskytovala studentům vyšší odborné znalosti v oborech strojírenství a stavitelství. Po jejím ukončení pracoval R. Borovec jako technik - strojař. V r. 1936 vyhlásilo ministerstvo národní obrany ČSR výzvu Tisíc pilotů republice. na základě které mělo být v ročním kursu přeškoleno kolem tisíce civilních a vojenských letců.
V Pardubicích tuto výzvu realizoval Východočeský aeroklub. ve kterém jako letec - instruktor po smrti pardubického aviatika Jana Kašpara (1883 - 1927) do popředí vystupoval Jaroslav Lonek. pilot a letecký konstruktér. Rudolf Borovec byl mezi těmi mladými vybranými odvážlivci. kteří tento proškolovací kurs absolvovali.
Druhá světová válka hluboce a tragicky zasáhla do života celé rodiny Borovcovy. V létě 1939 volil mladý R. Borovec cestu ilegálního přechodu hranic přes Polsko do Francie. Přechod se podařil a absolvent leteckého kurzu - po přechodné službě ve francouzské cizinecké legii - se hlásil o místo ve francouzské letecké armádě. Ale dlouho jako letecký střelec na strojích francouzské výroby nelétal. Porážka Francie v červnu 1940 ho .přivedla" do Velké Británie. kde sloužil u různých útvarů britského královského letectva (RAF) a nakonec jako pilot v 310. čs. stíhací peruti. která tehdy (léto 1940) ve Velké Británii vznikla. Se svými kamarády létal hlavně nad obsazenou Francií a vyhledával německou vojenskou techniku na komunikacích nebo vojenské sklady jinde.
Na jaře 1944 - když tzv. letecká válka o Anglii byla pro britské letectvo vítězně rozhodnuta už dříve - došlo k výzvě ze strany leteckých sil SSSR na vytvoření samostatného leteckého pluku složeného i z dobrovolníků slouží- cích dosud v britském královském letectvu. Mezi 21 dobrovolníky - Čechy a Slováky - byl i Rudolf Borovec. Přes Gibraltar. Káhiru a Teherán se dostal do Sovětského svazu a rychle se naučil létat na strojích typu Lavočkin. Čs. letecký smíšený pluk v SSSR byl na začátku druhé zářijové dekády r. 1944 poslán na pomoc bojovníkům Slovenského národního povstání. Letiště Zolná bylo leteckou základnou. odkud vzlétaly "Iavočky" nad území. kde byla německá vojska. Bojovníci SNP se ve druhé polovině října 1944 dostá- vali do obtížné situace a projednával se ve velení případný přechod do hor a přechod na partyzánský způsob boje. 25. října dostal čs. letecký smíšený pluk působící t. č. na Slovensku rozkaz k odletu do SSSR. Při tom došlo k této věci: protože Lavočkin jednoho služebně nadřízeného R. Borovce byl tak poškozen. že nebyl schopen letu. R. Borovec mu nabídl stroj svůj a zůstal jako partyzán na území Slovenska dál. Jeho partyzánská "válka" - žel - nebyla příliš dlouhá. R. Borovce zastřelil německý voják - jak vylíčil jeho smrt český očitý svědek - při pokusu zmocnit se jisté radiosoučástky
v údajně havarovaném německém vozidle. Ke smrti R. Borovce došlo u Slovenské Lupči 9. listopadu 1944 v prostoru mezi Železnem a Magurou. jak to také stojí psáno na pamětní desce na pardubickém hřbitově.
Otec škpt. Rudolfa Borovce. Rudolf Borovec st.. se narodil 9. 7. 1885 ve Vídni (Rakousko). V Pardubicích pracoval jako oficiál, tj. úředník, zaměstnanec nejdříve rakouských a pak československých státních drah. V létě 1939, kdy jeho syn Rudolf odešel na Západ do emigrace, ho pluk. Josef Tacl z tehdy už rozpuštěné čsl. armády získal ke spolupráci v nově se tvořící ilegální formaci vojenského odboje známého pak jako Obrana národa (ON). Pardubické gestapo však poměrně brzy přišlo velení Obrany na Pardubicku na stopu a v průběhu února 1940 zatklo deset předních jejích příslušníků.
Celý článek naleznete ve Zprávách KPP rok 2005, číslo 5/6