Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

První veřejný vzlet pana inženýra Kašpara

obrázek k článku V pravdě velkou událostí minu1ého týdne byl šťastný, zdařilý veřejný vzlet pana inž. Kašpara, který přilákal do Pardubic nesčetné množství spor- tumilovného obecenstva. Celé davy lidu putovaly k vojenskému cvičišti, aby shlédly výkony mladého neohroženého aviatika, jehož jméno dnes letí už světem. Zejména byl obrovský nával po páté hodině, kde se řada kočárů, automobilů na silnici ani netrhla. Vše spěchalo chvatně k letišti, třebaže pro stále trvající vítr nebylo na vzlet valné naděje. Hlavní ovšem pozornost přítomných hostí obrácena byla k hangáru, kde seskupili se po příjezdu pana inž. Kašpara všichni sportovníci, jimž podával pan inž. Kašpar případně vysvětlivky a zodpovídal ochotně činěné dotazy. Při této příležitosti sluší s uznáním se zmíniti o nevšední ochotě ředitele letu p. barona Arthura z Krausů, který navázal čilé styky se zástupci tisku, podrobně je informovav, čímž jim obtížnou práci referentskou značně usnadnil. Sportovní referent ..Národních listů. o vzletu píše: ..Všechno bylo vzorné, krásné; jen ten vítr, který natahoval k vodorovné poloze praporce a honil mraky po obloze, kazil náladu. S obdivuhodným klidem čekalo obecenstvo, které vůbec jevilo ve všem vzornou kázeň, do půl osmé. Inž. Kašpar připravil zatím svůj monoplan. Jen vzlétnout! Vidouce vítr, jehož sílu jsme odhadovali na 10m, nevěřili jsme po svých četných zkušenostech v možnost letu. Ale inž. Kašpar s pěknou houževnatostí trval na tom, že obecenstvo musí být odměněno za svou trpělivost. Aspoň o přímý let se chtěl pokusiti. Domlouvali mu baron Kraus, okresní hejtman Novák, známí novináři.

Ale nedal, startoval - a vyhrál. Za silného dosud větru, vanoucího šikmo zezadu, se rozjel. Za chvíli opustila kola půdu, stroj lehce stoupal. Dva metry, tři metry i čtyři. Teď by měl přistáti. Ale nikoli. Vidíme, že se točí doprava a rve se s větrem. letí podle obrysů Jesničánek k lesíku, tam opět otáčí a vrací se k místu startu, kde hladce přistává. Vrtule ještě se otáčí posled- ními sledy setrvačnosti, Kašpar seskakuje a drže stroj, brzdí jej opíraje se o půdu! Mistrný výkon. Bouřlivá pochvala. Dámy přistupují a odevzdávají mu věnec. Aviatik před nimi utíká za stroj; nebojí se nebezpečí, ale bojí se zasloužených ovací."

Neodvislé listy, roč. XVI. (1910), č. 26 (z 25.6.), s. 2. Výpis.

Uvedený materiál je z brožury:

Pardubický rodák Ing. Jan Kašpar, první český letec (1883 - 1983) v dokumentech Pardubice 1983.

Vydal MNV v Pardubicích. připravilo Kraj. muzeum vých. Čech.

Pro ZKPP připravil M. Huňáček


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem