Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

Archiv aktualit

Vzpomínka na Dr. V. Zikmundu

obrázek k článku Ve Zprávách Klubu přátel jsem v letech 1996 - 1997 postupně uveřejnil vzpomínky na dobu, kdy jsem pracoval v pardubickém muzeu. 1) Jako dobrovolný pracovník, člen Muzejního spolku a pak i kustod sbírky zbraní jsem zde byl činný od roku 1945, pak ve státních službách od roku 1960, až do důchodu. A právě při mém druhém příchodu do muzea v r. 1960 dochází k jeho osamostatnění. Bylo totiž dosud součástí Krajského střediska státní památkové péče. Prvním ředitelem této nově vzniklé instituce se stává Jan Tesař, mladý a průbojný člověk, dosti svérázného jednání, námi pak často nazývaný "partyzán". Právě on a Vlastimil Zikmunda (kolegy vždy nazývaný "Vlastík") byly první dvě osobnosti, které na mne, při mém příchodu do muzea učinily ten největší dojem. Zůstanu dále u osoby Vlastíkovy - stal se mým vedoucím na pracovišti. Pro mne to byl "pan profesor", což byla pravda, a také někdo, kdo svým korektním vystupováním a znalostmi vyhovoval mé povaze. Mé zájmy totiž nikdy nebyly velká společnost a zjednodušeně řečeno "v neděli fotbal", ale studium historie a především historických zbraní. Také v tom jsme si byli s V. Zikmundou blízcí. On se totiž historii vojenství věnoval při svém studiu na univerzitě.
Vlastík mne hned od začátku dobře usměrňoval a pomáhal. Jemu vděčím za to, že mně dodal odvahu k publikování - stále slyším to jeho: "jen piš, máš na to a sloh máš dobrý, neboj se". Je však zajímavé, že úplný počátek toho všeho nebyl tak optimistický. Brzo po našem setkání jsme se spolu dostali do ostrého sporu právě v této věci. Šlo o to, zda rychle vydat 1. číslo "Muzejního zpravodaje". Má ztřeštěnost tu narazila na uvážlivost šéfovu, bylo zle. Ale velice dobře to potom dopadlo. Stejně pak po 2. čísle onen Zpravodaj zanikl, ale to již byl jiný problém.

Ale zpět k osobě dr. Zikmundy. Zde již užívám jeho akademického titulu, který získal až velmi pozdě, a to ještě na naléhání přátel, kteří znali jeho nesmírné vědomosti, týkající se především české historie. Ale jeho skromnost a známá váhavost, to byly téměř nepřekonatelné překážky. Domnívám se, že to byl právě pozdější ředitel muzea a přítel Zikmundův, dr. J. Frajdl a archivář Z. Bičík, kteří jeho odpor zlomili.

Nevím, kolik žije ještě lidí, kteří si našeho pana profesora pamatují jako náruživého sportovce. A pak ti, kteří si vzpomínají na jeho obtížnou chůzi s holí později! Jak nepochopitelná byla rychlá změna jeho hybnosti! Ale u vrozené nemoci kyčelních kloubů se tak často stává. Když jsem přišel na své pracoviště - dnes již neexistující 2), našel jsem v úzké chodbičce gotického sálu, v němž byla umístěna velká muzejní knihovna, o zeď opřené lyže. Ty se sem jaksi nehodily. Ale ony patřily Zikmundovi. Nadešel pátek odpoledne a Vlastík mně řekl: "Radku, já jdu dnes dříve, jedu na lyže…" On si to mohl dovolit, jeho pracovní doba byla jednoduchá: od slunka do slunka, často i v neděli. K tomu navíc po večerech pravidelně přednášel v různých spolcích a podnicích, provázel výpravy turistů po městě a ovšem i muzejními sbírkami. My ostatní jsme v takové činnosti za ním hodně zůstávali vzadu. Ty lyže, to nebylo všechno! Ale největší senzace přišla, když se muzeum motorizovalo. Zde v pozadí ovšem stojí dva náruživí motocyklisté - J. Tesař a já. Koupily se dva motocykly ČZ 175 (já a Tesař jsme měli své Jawy) a na těch se začalo jezdit na archeologické výzkumy a na další různé služební cesty včetně tzv. "vyhlazovacích brigád". 3) Tím jsme chtěli ušetřit čas a hlavně si zjednodušit obtížná vlaková spojení do muzeí, podřízených metodické pomoci pardubického muzea. Služební auta ovšem neexistovala. A tak se jedním z jezdců stal i Vlastík, což však brzo přestalo. Zda v tom byla jeho určitá nechuť ke "splašeným trubkám" či začátek jeho nemoci (to spíše) - nevím. Z té doby se vyprávěl dlouho jeden zážitek, který náš pan profesor měl. Na jedné ze služebních cest musel zastavit na křižovatce u stadionu a při rozjezdu mu motocykl začal jet zpátky. Takové věci se u nových "Zetek" stávaly. Stačilo pak jen správně nastavit stator a opět se jelo jen vpřed. Dr. Zikmunda si o něco později pořídil Škodovku a to již šlo všechno dobře.

Rád vzpomínám na návštěvy jeho bratra Otakara, docenta meteorologie na Vysokém učení technickém v Praze. Vlastík od něho ledacos pochytil a prospěch z toho jsme měl i já, když mně radil, zda se mohu tuto neděli chystat na motocyklový výlet. K mému překvapení to téměř vždy vyšlo. Nevzpomínám si, že by spolu byli oba Zikmundové někdy hovořili slovensky. O tom se zmiňuji také z toho důvodu, že slovenštinu miluji a slyšet mluvit Vlastíka touto řečí, to byl požitek. Já se o to častěji pokoušel, ale náš velký filolog mne vždy náležitě usadil.

Nyní ještě k náplni muzejního historika v té době. V onom období se manuálních prací v muzeu (především přípravy výstav) zúčastnili i odborní pracovníci. Zcela normální bylo, že PhDr. či Ing. vzali do ruky vrtačku a malířskou štětku a dělalo se. Z této činnosti byl dr. Zikmunda vyřazen, není každému obojí schopnost dána. Ale ovšem on to byl, kdo dodal podklady a pak nikdy kolektiv (i v noci) neopustil. Byť by jen pro to pivo měl pracovníkům dojít. Nemusel, ale "byl při tom".

Já jsem nakonec z muzea odešel přesně v den, kdy jsem mohl - přímo do důchodu. Ale Vlastík zůstal věren. On dobře věděl, že bez práce zde to s ním dál dobře nepůjde. Žil v malém bytě panelového domu a koníčky neměl. Znal jen historii, knihy a práci v archivu. Ale s tím se dlouho nevydrží, a také nemoc se zhoršovala…

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP rok 2005, číslo 9/10.

O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem