Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Procházka po pardubických klikách, zámcích a klepadlech

obrázek k článku 1) Než otevřeme dveře a vstoupíme do našeho putování Zamysleli jste se někdy nad tím, když jste otevřeli dveře a vkročili z ulice do domu, že překonáváte místo v podobě prahu, které bylo kdysi považováno za magické? V podobě prahu a dveří, byl od sebe oddělen vnější svět, kde hrozilo možné nebezpečí a vnitřní svět, který znamenal bezpečí domácího krbu, jistoty a ochrany, o kterou se staraly domácí božstva. Některé ze starověkých národů pod prahem zakopávaly nejrůznější ochranná božstva, která byla nadána bílou magií, opakem černé, která sídlila „někde tam venku“ a měla člověku škodit. Staří Římané tak činili v podobě tzv. Láres familiáres, „duchů domácích“ a dále penátů, kteří chránili prostor vstupu do domu či bytu.

„Výraz „doma“ bylo v každém jazyce starých národů posvátné. Boj o život „venku“ znamenal věčné zápolení s okolním světem. Zima, horko, déšť, vliv věcí i lidí tam bez ustání ohrožují plány, naděje a povinnosti člověka. Ale ten, kdo je doma, cítí se uprostřed svých blízkých v bezpečí a může si odpočinout u přívětivého krbu. Není na Zemi národa, který by blaženě nevychutnával požehnání domova, ať již vypadá jakkoli. A když nastane noc, zavírají lidé všech zemí a plemen oči, aby nalezli klid.“[i]

 

                                                   „Ó Pane, rač svým hněvem smésti

                                                     všech duchů, skřetů ratolesti,

                                                     nechť nevchází k nám ve zlých snech

                                                     netvor na muřích pařátech

                                                     a ze stěn věci náhle neletí.

                                                     Ó Pane, spas nás před tou havětí!“[ii]

 

Zdá se, aspoň podle archeologických nálezů, že jeskyně byla prvním prostředkem k řešení „bytové nouze“ již v prehistorických dobách. Jeskyně spolu s ohněm znamenala pocit bezpečí. Nevíme, jestli si předvěký člověk vchod do jeskyně na noc nějak zakrýval. Prostoty, ležící poblíž vchodu sloužily snad občas jako přístřešek k přebývání (třeba k přečkání krutých zimních měsíců). Další prostory mohly sloužit k ryze kultovním místům, jak o tom svědčí nástěnné malby a zbytky oltářů s vystavenými zvířecími lebkami.[iii]

V období neolitické revoluce, kdy lidé objevili pěstování kulturních plodin a domestikaci, vznikala obydlí, jejichž vchod byl opatřen primitivními „dveřmi“, dřevěnou zástěnou, rohoží nebo kůží. Některé národy (kmeny) používají podobná opatření proti vniknutí neznámého člověka či zlého ducha dodnes.[iv] Používání kůží se proslavili především prérijní indiáni, žijící na severoamerickém kontinentu mezi Appalačským pohořím a Skalistými horami. Podobná obydlí si staví v severní Evropě Laponci, žijící za severním polárním kruhem na území Norska a Švédska.[v] Na území centrálního Turecka, používali křesťané, ukrývající se vysoko v horách před muslimy, obrovská kamenná kola, která byla umístěna v kamenných drahách. Na noc s nimi zatarasili vchod.[vi]

Tasmánci (dříve Van Diemmova země) používají dodnes primitivní dřevěné zástěny. Rovněž Křováci, žijící v geologicky nejstarší poušti světa, Namib, používají podobné zátarasy před dveřmi. Velmi primitivní zástěny používají domorodci z Andaman v Indickém oceánu.

Stany a „dveře“ s kůží používají dále např. Inuité (Eskymáci), některé asijské pastevecké kmeny, tibetští a arabští chovatelé dobytka, kmeny ze Somálska a z okolí Čadského jezera, Patagonci či Aurákanci. Tak bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Na horním Nilu se používal tuluk, tzv. kolový dům.[vii]

Dveře sloužily k udržení tepla či chladu, podle toho, v jakých zeměpisných šířkách a délkách se nalézaly. Záviselo samozřejmě i na nadmořské výšce.

Kolem r. – 1000 vynalezl řecký učeň Heron z Alexandrie I. automatizované dveře. Lidstvo v této době znalo klasické otevírací dveře, kývavé, posuvné i skládací. Číňané vynalezli r. 618 první nožním senzorem aktivované automatické dveře.[viii]

Dveřní design „plul“ napříč staletími. Proslavil se jak v době renesance (např. Zlaté dveře ve Florencii, celoživotní práce zdejšího zlatníka, udávají se jako nejkrásnější dveře na světě)[ix], tak v době barokní (např. Chrám sv. Mikuláše v Praze na Malé Straně).

Klasické dřevěné dveře, zasazené do kamenného rámu, které se otvíraly dovnitř, vymysleli zřejmě staří Egypťané.[x] Ve starém Řecku „Bylo předpisem slušnosti obecně zachovávaným, že nikdo nemá vstoupiti do domu, leč se byl náležitě ohlásil. Obyčejně zaklepal vstupující na kovové klepátko nebo kruhy, jež byly upevněny na dveřích, jedině Sparťané nečinili prý toho, nýbrž volali.“[xi] Dveře se zavíraly závorou, posouvanou řeménkem.[xii] Ve starém Římě měl dům vchod pouze z ulice a obyvatel domu nebo návštěvník musel zabušit klepadlem zavěšeným na dveřích. Vrátný – otrok (ostiarius) mu pak otevřel. Aby takový vrátný neutekl, býval často jednou nohou připoután ke své boudě řetězem, který mu dovoloval dojít jen ke dveřím. Obvykle míval v ruce klacek, aby jím mohl vetřelce odehnat. Na dveřích byly              i nápisy „Cave canem!“ (Pozor na psa!).  Nejlepší přítel člověka tak vystřídal otroka.[xiii] Římané znali důmyslné zámky a klíče o více zubech. Na konci každého klíče bylo držátko v podobě kruhu, protože se klíče nosily na opasku. Dveře byly navíc zajišťovány trámy položenými napříč.[xiv]

Keltové opatřovali dveře dobrým zámkem se železnými klíči.[xv] Slované umístili v místech vstupu do domu silnější dveřní trámy. Dřevěné dveře jsou doloženy v nálezech jen výjimečně, i když nepochybně existovaly.[xvi]

Zámek patřil téměř odjakživa ke dveřím. Jako zabezpečující zařízení se objevují již v Babylóně, kde archeologické nálezy potvrdily existenci dřevěných zámků s kovovým klíčem. V době antického Řecka a Říma jsou zámky vyráběné z bronzu. Až do 17. stol. se vyrábějí zámky, u kterých lze klíčem pouze pootočit. Během renesance zámky podléhají uměleckým vlivům a jsou zdobeny vysekávanými otvory, barevnými krytkami otvoru pro klíč nebo napouštěním (zbavení oceli teplem). Zámky jsou nezadlabané, pouze nasazené na vnitřní straně dveří.[xvii]

Přibližně od pol. 17. stol. dochází k revoluci ve výrobě zámků. R. 1788 si podává patent Robert Barron, jehož zámek byl vybaven stavítky - pákami, které musí klíč zvednout do správné polohy. R 1844 je vynalezena cylindrická vložka. Vzniká bezpečnostní zámek, který poskytuje značnou variabilitu klíčů.

V průběhu 20. stol. prošel zámek dalším bouřlivým vývojem. V Česku je nejznámějším patentním zámkem značka (ochranná známka) FAB. Firma Alois Fáborský a František Šelda vznikla v r. 1924 (9. 10). V r. 1931 už měla „Fabku“ v nabídce, ale výroba se rozjela až v r. 1935.

Moderní doba pokračovala k heslovým a biometrickým zámkům (přiložení dlaně, prstů, snímání zorničky apod.).

Řezbáři v jižních Čechách a na Vysočině už v 16. stol. vyřezávali podobné zámky jako ve starém Egyptě. Používal se pro ně název stodolové zámky.

Asi nejstarším ekvivalentem našich zámků jsou egyptské dřevěné závory. Klíč a zámek vznikly nezávisle na mnoha místech na zeměkouli, např. v Číně, Latinské Americe, Palestině či v Persii (dneš. Íránu). Bible hovoří o „zámku na domě Davidově“ nebo o zástrčce, kterou používal moábský král Eglón k zabezpečení svého soukromí. Méně zámožní lidé svůj majetek blokovali závorami. Často se používaly nepraktické složité uzly (vzpomeňme na slavný gordický uzel a na A. Makedonského). Římané znali profesi zámečníka (nálezy v Pompejích). Ve stejné době jako klíče a zámky se objevují šperháky. Ve středověku vznikaly cechy zámečníků, což však vedlo k ustálení standardu a zámečníci se více soustředili na stránku uměleckou než bezpečnostní.

Součástí dveří je zárubeň nebo též veřej, hovorově futro nebo futra, z německého Futter, Türfutter. Jednalo se o rám, pevně umístěny ve zdi, který ohraničoval otvor dveří a tvořil jejich nosnou konstrukci. Dříve byl kamenný, dřevěný, dnes většinou kovový. Na zárubni je pomoci závěsů (pantů) zavěšeno křídlo dveří.  



[i] Lips, Julius: O původu věcí, Orbis, Praha 1960, s. 9. (kap. Domov a krb).

[ii] Tamtéž s. 9.

[iii] Kleibl, Josef: Cesta za Adamem, Albatros, Praha 978, s. 23.  Dále Novotný, Bohuslav a kol: Encyklopedie archeologie, Obzor, Bratislava 1986, s. 39 – 40.

[iv] V r. 2009 jsme s manželkou navštívili v Peru jezero Titicaca, na kterém žijí indiáni kmene Aymaros. Pohybují se celý život na plovoucích ostrovech z rákosu totora (mj. nám z ní nabídli i polévku). Používají totoru i ke stavbě chýší a rovněž k zástěnám vchodů.

[v] Autor článku je navštívil v r. 1994. Dnes Laponci používají spíše klasické chaty, které však obklopí trávovými drny.

[vi] Navštívíte-li tureckou Kappadocii, můžete spolu s nádherným „Bavlníkovým hradem“ Pamukkale obdivovat v údolí Göreme, poblíž vesničky Zelve, odkud to není už daleko k pramenům Eufratu, skalní obydlí s obrovskými kamennými dveřmi před vchodem do prostorů vytesaných do skal. Autor byl fascinován zejména podzemním městem Derinkyu.

[vii] Výraz horní Nil se používá pro jižní polovinu Egypta. Autor se s podobnými domky setkal v Núbii r. 1990, ale i v Súdánu, kam se dostal jaksi omylem, při cestě z Abú Simbelu dál na jih.

[viii] Malina, Jaroslav: První císař, Tvůrce Číny a osmého divu světa, Svoboda, Praha 1994.

[ix] Zlaté dveře se nalézají po pravé straně od vchodu do hlavního Florentského dómu, jehož kopule je dominantou celého města. Autor Florencii navštívil v r. 1992. Vyfotit dveře celé je značně obtížné, protože se u nich neustále mačkají davy turistů. Působivý je pohled na dveře v noci, kdy jsou osvětlené. Doslova svítí zlatem na celé náměstí.

[x] Strouhal, Evžen: Život starých Egypťanů, Panorama, Praha1989, s. 82 (kap. Sídla a obydlí).

[xi] Cumpfe, Karel: Kulturní obrázky ze starého Řecka, nakladatel F. Kytka, Malá Strana, Praha 1895, s. 4 (kap. Obydlí athénská a jejich úprava).

[xii] Šílený, Tomáš – Hejzlar, Gabriel: Život v antickém Řecku, Jednota českých filozofů v Praze, 1947, s. 7, (kap. Soukromý život, dům homérský).

[xiii] Dveře nechránili pouze psi. V Indii to byli krokodýlové. Když jsme s manželkou navštívili amazonské indiány kmene Manaů, žijících poblíž Rio Mamori, zjistili jsme, že před svými chýšemi mají přivázané velké pavouky sklípkany, kteří „strážili“ jejich dům. Většina domů ale byla kůlových, protože stáli poblíž břehu Rio Asara (přítoku Amazonky poblíž Manausu, ležícím ovšem na břehu Rio Negra), které často zvedalo své vody.

[xiv] Římské tógy totiž neměly kapsy, proto opasky, na které se mohly zavěšovat klíče od domu. Podrobněji György, Urögdi: Tak žil starý Řím, Orbis, Praha 1968, s. 179 – 180, 186 (kap. Domy, byty, bytové zařízení).

[xv] Nálezy v Karlsteinu u Reichenhallu. Filip, Jan: Keltská civilizace a její dědictví (nové rozšířené vydání), Academia, Praha 1995, s. 90.

[xvi] Známe je např. z Novgorodu a z Opolí. Z Wolinu pocházejí veřeje, používaly se i otočné čepy. V primitivnějších podmínkách mohl místo dveří sloužit závěs z kůže nebo kožešiny. Domy mívaly prahy nebo byl vstup výše než okolní terén, např. v Novgorodě až na třetí vrstvě trámů. Do některých místností se chodilo po schůdkách, u věžových staveb byl vstup až v první patře. Důležitou součástí domu bývaly zámky na dveřích, u komor nebo na truhlicích. Z archeologických nálezů známe, jak klíče a okutí zámků, tak celé konstrukce           a způsob zamykání. Podrobněji: Beranová, Magda: Slované, Panorama, Praha1988, s. 191, 211 – 212, 214. K prostudování György, Urögdi: Tak žil starý Řím, Orbis, Praha 1968, s. 179 – 180, 186 (kap. Domy, byty, bytové zařízení).

[xvii] Morris, Desmond: Lidská ZOO (o městském živočišném druhu), JOTA, 2018, s. 38. Zamyšlení o zámcích         a vlastnictví.

 Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 1-2/2022

 

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem