Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

PORTRÉT HRDINY JAKO DOPLNĚNÍ K PUBLIKACI SVÍTKOV V PROMĚNÁCH ČASU

obrázek k článku Poslední předválečný velitel letiště Alexander Hess V mé nedávno vyšlé knize „Svítkov v proměnách času“ (recenze publikace vyšla v čísle 23 Týdeníku Pernštejn – pozn. red) chybí v heslu „Letiště“ jedna význačná osobnost, čehož lituji. Následným textem se snažím tuto chybu napravit. Do okupace českých zemí (15. března 1939) velel letišti v Popkovicích (byla zde dislokována III. peruť Leteckého pluku 4 skládající se ze 46., 47. a 48 stíhací letky vyzbrojené letouny Avia B-534) major Alexander Hess. Po okupaci se s tímto stavem nesmířil a vyzval při rozpuštění jednotky mužstvo a důstojníky k zapojení do odboje, což mnozí učinili.

V lednu 1940 unikl major Hess z Protektorátu do Francie. Po napadení Francie se podílel na vzdušné obraně této země, vzhledem k překotnému vývoji událostí však nezasáhl do bojů v první linii. Mezi 19. a 23. červnem 1940 se přesunul se skupinou československých letců do Anglie. Ve Spojeném království byla tato skupina základem 310. (československé) stíhací perutě Royal Air Force, jejímž prvním československým (velení bylo                    z počátku duální – druhým velitelem byl Angličan) velitelem se dne 12.července 1940 Alexander Hess,        v hodnosti majora (Squadron Leader), stal.

V čele této jednotky se jako aktivní stíhač od 26. srpna 1940 účastnil bitvy o Británii. Jednotka operovala z letiště RAF Duxford na strojích Hawker Hurricane. V té době mu bylo 42 let                a značně převyšoval podmínku, že aktivní velitel stíhací peruti v boji nesmí být starší 26 let. Byly mu přiznány dva letouny Luftwaffe sestřelené a jeden poškozený. Sám byl sestřelen nad Londýnem dne 15. září 1940 při velkém střetnutí Luftwaffe a RAF. Z letounu však vyskočil       a zachránil se na padáku.

17. září 1940 vydalo německé vrchní velení rozkaz, že invaze do Velké Británie se odkládá na neurčito. Důvod byl ten, že Němci neovládli nebe nad Velkou Británií, což považovali za podmínku úspěšné invaze, kterou mínili uskutečnit do 15. září, protože po tomto datu není již moře (kvůli počasí) v kanálu La Manche vhodné k podobné akci (vysoké vlny apod.).

Dne 27. října 1940 byl Alexander Hess dekorován jako jeden z prvních dvou Čechoslováků britským Záslužným leteckým křížem (DFC). Velitelem 310. stíhací peruti byl do konce února 1941 a po povýšení na podplukovníka začal vykonávat funkci československého styčného důstojníka u Fighter Command (Velitelství stíhacího letectva). K 1.1.1942 se stal po opuštění RAF československým leteckým atašé na ambasádě ve Washingtonu a těsně po válce vykonával tutéž funkci v Ottawě (Kanada).

7.března 1945 byl povýšen do hodnosti plukovníka. Po návratu do vlasti působil krátce na ministerstvu obrany a posléze jako velitel letectva na velitelství v Českých Budějovicích. Po únoru 1948 se ani jemu nevyhnul osud většiny „rafáků“ a v červnu 1948 byl přeložen do výslužby (bylo mu 50 let). V tomtéž měsíci odešel ilegálně do exilu. V roce 1949 se stal členem Rady svobodného Československa, při čemž pracoval jako technický poradce pro společnost Pan American v USA, mimo jiné na letišti JFK v New Yorku. Zemřel v roce 1981 a je pohřben v československém oddělení vojenského hřbitova v Brookwodu u Londýna.

Po roce 1989 byl Hess posmrtně rehabilitován a v roce 1991 mu byla in memoriam udělena hodnost generálmajora. Je nositelem šesti válečných vyznamenání. Počet těchto vyznamenání by se letos měl rozrůst o Řád Bílého lva, na který je letos in memoriam navržen. Autor si dovoluje na závěr opakovaně zdůraznit, že shora popsaná anabáze začala těsně před 15. březnem 1939 na letišti v Popkovicích.

 

Zdroje: Wikipedie

             Letci Pardubicka v RAF

Foto: ARCHIV AUTORA 

 

Převzato z týdeníku Pernštejn ze dne 9.8.2021  

 

Poznámka redakce:

28.10.2021 obdržel A. Hess in memoriam Řád bílého lva.

Redakce ZKPP   

                                                                                                              


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem