Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Vracíme se ke klasikům pardubické vlastivědy - z pardubické kroniky

obrázek k článku Na tzv. Ostrůvku mezi Haldou, jejím jalovým odpadem a sádkami prodala vrchnost roku 1559 mlynáři Václavu Pilařovi „kousek země“, na kterém postavil mlýn čp. 77; obecně se mu říkalo Hrkačka a tento název se koncem 18. století vyskytuje i v zápisech. Seznam vlastníků je nápadně dlouhý, jen v 19. století jsem jich napočítal 23. V 17. století byl mlýn patrně dlouhá desetiletí mimo provoz a koncem 19. století se hovoří již jen o domku. Po roce 1921 bylo stavení strženo a pozemek připojen k sousední barvírně Františka Červenky.

Roku 1542 postavil pekař Jan „proti prachovní panské za bělidly“ mlýn, kterému
se podle Václava Švankala (1555) říkalo Švankalovský; když tento název upadl v zapomenutí,
mluvilo se jen o mlýnu na Haldě. Roku 1614 koupila mlýn obec, provedla
v něm změny, ale již roku 1619 byla pro válečnou tíseň nucena jej zase prodat. Přirozeně
nechybí ani tady záznam z roku 1645, že mlýn byl „od nepřítele tehdejšího
švédského k dokonalé zkáze a ruině do gruntu pokažen a spálen“. Ve 2. polovině
18. století byla s mlýnem po jistý čas spojena jirchářská valcha, roku 1779 přistavěna
valcha soukenická. Po požáru z 30. dubna 1918 zůstalo místo po léta pusté, až tu Václav
Morávek založil velké hospodářství a jeho vnuk, rovněž Václav Morávek, zde po
roce 1840 postavil první parní mlýn v našem městě, se kterým byla v první polovině
20. století Václavem Jandíkem spojena akciová pekárna Panis. Obojí je již zrušeno.
Na pozemku Na Ležánkách na pravém břehu Chrudimky postavili bratři Winternitzové
po roce 1918 moderní automatický mlýn, jehož zařízení je oprávněnou 

chloubou dnešní Továrny mlýnských strojů. Projekt budovy je dílem prof. arch. Josefa
Gočára a jde tu nepochybně o první tovární budovu v Pardubicích, navrženou architektem.
Později bylo k mlýnu přistavěno stejně vysoké silo a v šedesátých letech
20. století byl znárodněný podnik podstatně rozšířen severním směrem.
Již od dávných časů byly oba labské břehy spojeny převozy, z nichž jeden převážel
nedaleko soutoku Labe a Chrudimky, tedy v místech, kde se dnes buduje mohutné
zdymadlo. Jiný převoz fungoval po naše dny v těsném sousedství železničního
mostu u Rosic.
Ve zmíněných místech při severním konci Labské ulice dal Vilém z Pernštejna
postavit dřevěný most; král Vladislav mu k tomu dal souhlas roku 1494. Správu
a údržbu mostu svěřila vrchnost městu, roku 1662 ji převzal stát; byla to však drahá
benevolence Leopolda I., neboť město muselo za to postoupit panství 18 okolních
krčem.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem