Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Z HISTORIE VELKÉ PARDUBICKÉ - část 7.

obrázek k článku Anglické a irské stopy na začátku Angličané od roku 1874 do 1. sv. války Rovinné dostihy se začaly v Anglii jezdit v průběhu druhé poloviny 18. století. Nejstarší klasický dostih St. Leger na našem prvním partnerském závodišti v Doncasteru se jezdí od roku 1776 bez jediného roku přerušení dodnes. Anglický styl dostihů přenesli do střední Evropy dva maďarští šlechtici hrabě István Szechényi a Miklós Wesselényi po napoleonských válkách s vlnou anglofonie. Jednalo se o rovinné dostihy a první se jely v Pozsóny (dnešní Bratislavě) v roce 1826. V téže době vznikaly také parforsní hony, které přinesly jiný druh vzrušení. Namísto nadšení z ulovení zvěře poskytovaly vzrušení, zábavu a sport daleko více samotná jízda, pronásledování zvěře a překonávání terénních překážek. Živé i umělé ploty byly už většinou neprostupné, zhruba 1,20 m vysoké, často s příkopy, a bylo nutné je překonat skokem. Raymond Cart, jeden z nejlepších historiků honů na lišku, vysvětluje, že od té doby se Angličané zúčastňují honů „spíše, aby se projeli, než aby naháněli kořist.“ Jeden ze současníků napsal: „Něco na tom je, jet na dobrém koni a skákat přes vysoké pevné ploty z jedné travnaté plochy na druhou. Pokud se to jednou zažije, není možné zapomenout.“ Stejně jako rovinné dostihy se tento nový způsob honů dostal do střední Evropy ve dvacátých letech 19. století. První, kdo uvedl tento anglický způsob do Čech, a to včetně anglických lovčích, byl hrabě Oktavián Kinský z Chlumce nad Cidlinou. První hon po anglicku se konal v okolí Chlumce v roce 1836. Je jen logické, že překážkové dostihy se rychle vyvinuly z parforsních honů. Kníže František Lichtenštejn založil v roce 1841 Pardubickou parforsní společnost.

Ten také dovezl z Anglie první smečku
anglických psů a lovčího Tomase Sketha. Ten však zemřel a na jeho místo nastoupil
Phillip Andrews. První překážkový dostihový mítink se konal v roce 1842 na lukách 

v Trnávce a trval pět dní. První dostih v místě závodiště se v témže roce konal zřejmě
u lesíka Cvrčkova. Členové Pardubické parforsní společnosti byli těmi, kdo za aktivní
účasti anglických lovčích o třicet let později založili Velkou pardubickou. Tak jako
u Velké národní osmatřicet let předtím v roce 1836, není jasné, zda zakladatelé této
nové pardubické steeplechase vůbec tušili, že založili dostih, který upoutá a udrží
pozornost po další jedno a půl století. Určitě si ale byli vědomi, že vytvářejí nejnáročnější
a nejatraktivnější steeplechase na evropském kontinentu.
Po tradici anglických lovčích parforsních honů není tedy tolik překvapivé, že
5. listopadu 1874 byli v sedle 11 ze 14 startujících koní angličtí profesionální žokejové
a že následně až do 1. světové války to byli oni, kdo dosahoval největších úspěchů
v dostihu.
George Sayers a Fantome
Prvními byla tato dvojice. Georgie Sayers se narodil 3. srpna 1849 v malé anglické
vesnici Gamlingay. Už ve svých dvaceti letech závodil v Německu. Jezdil jak rovinové,
tak překážkové dostihy. 4x vyhrál Velký hamburský handicap a německé Oaks a jezdil
také v Rakousko-Uhersku a Dánsku, kde vyhrál například skandinávské derby.
Minimálně 8x byl v Německu vyhlášen žokejem šampionem steeplechase. Společnost
lidí kolem dostihů byla tehdy mezi sebou propletena stejně jako dnes. Nevím sice
jak a kdy k tomu došlo, ale je zřejmé, že se tak Sayers musel potkat s baronem von
Crammem, který byl výborným amatérským jezdcem a stal se časem čtvrtým majitelem
Fantoma. Tento kůň měl ještě neuvěřitelnější kariéru, než jeho jezdec. Narodil
se ve Francii roku 1868 a během prusko-francouzské války v roce 1870 byl jako
mnoho jiných francouzských koní přesunut do Anglie. Nejprve běhal rovinové dostihy
a startoval na mnoha závodištích včetně Royal Ascotu, kde v dostihu Ascot Stakes
na 4 km doběhl čtvrtý. Před tímto dostihem byl prodán prvním majitelem Paulem
Aumontem Johnu Nightingaleovi, který jej posléze prodal vévodovi z Hamiltonu, jenž
pocházel ze skotského královského rodu. Ten koně přesunul zase do Francie, kde byl
v Chantilly připravován na překážkové dostihy. Svůj první překážkový dostih vyhrál
zase v Anglii, v Bristolu. V dalším, už zase ve Francii – Grand steeplechase de Dieppe
– doběhl jako druhý. Poté byl při otevření nového pařížského závodiště Auteuil v Boulogneském
lesíku, kde jsme v roce 2009 ustavili Crystal Cup, a vyhrál Prix d’Auteuil
Steeplechase. Poté byl znovu přesunut do Anglie, kde běžel několik dalších dostihů
jako přípravu na Velkou národní 1873. Vévoda z Hamiltonu jako majitel toužil po
druhém vítězství (první dosáhl jako majitel v roce 1876 s Cortolvinem) a Fantome byl
přihlášen a odstartoval s žokejem Johnem Pagem v sedle. Po polovině závodu stále
ve vedoucí skupině spadl na překážce Chair (židle). Nedlouho potom spadl i v Grand
steeplechase de France v Auteuil a zklamaný vévoda z Hamiltonu ho následně prodal
baronu von Crammovi za 25.000 franků. Protože byl von Cramm vynikající jezdec,
dalo se očekávat, že bude Fantoma sám jezdit, ale krátce nato se zranil při Grosse
Armee steeplechase při pádu ze svého jiného koně Duckinga. Měsíc před Velkou
pardubickou se jel dostih Grosse Badener Jagdrennen, kde vyhrál jiný von Crammův 

kůň Reed Nob a Sayers jel v jiném dostihu Duckinga a vyhrál, což zřejmě vedlo barona
k jeho angažovámí pro Velkou pardubickou 1874. V roce 1875 ještě Fantome už
s baronem Crammem v sedle vyhráli Grosse Hamburger steeplechase a sám Cramm
by jej určitě jel i ve VP, kdyby se Fantome nezabil v říjnu tohoto roku při steeplechase
na berlínském závodišti Hoppegarten. Tam je také pohřben a jistě právem dnes
v Pardubicích jezdí trolejbus s jeho jménem. Sayers startoval ve VP ještě dvakrát.
Jednou spadl a jednou byl s Bess třetí. Získal ještě řadu vítězství v Badenu a Berlíně.
Zemřel po začátku 1. světové války v srpnu 1914 a je stejně jako Fantome pohřben
v Hoppegartenu.
Richard Fletcher, George Williamson, E.Geoghean a další
Trojnásobný vítěz VP Richard Fletcher vyhrál VP v roce 1886 s Hannem, 1889
s Parisisí a 1891 s Lady Anne. Narodil se 4. 9. 1853 v Lawton Mooru u Manchesteru.
Nevíme, jak se dostal k dostihům, ani kdy přišel do Rakouska-Uherska, ale od první
poloviny 80 let pracoval pro knížete Thurn-Taxise a žil v Loučeni v lovecké chatě
a poté ve Mcelích. S Margaret měli spolu devět dětí. Byla zřejmě velmi pohledná
a měla různé aférky včetně toho, že ráda pila. O jeho divokém životě a ještě divočejších
vztazích s jeho ženou Margaret se ve vesnici dlouho vyprávěly různé zkazky,
možná i proto, že ona měla dlouhý vztah s knížetem, ze kterého vzešla zřejmě i jedna
z dcer. V každém případě minimálně jednou ve vzteku hodil svou ženu do žumpy
a vytáhl ji až poté, co mu slíbila, že už nebude pít. Daleko více udivující ale byla
jeho jezdecká kariéra. Velkou pardubickou jel minimálně 17x a to s následujícími
výsledky; 1880 – 4., 1881 – 2., 1882 – padl, 1886 – 3., 1884 – nedokončil, 1885 – 4.,
1886 – vítěz, 1887 – 3., 1888 – 3., 1889 – vítěz, 1890 – 2., 1891 – vítěz, 1892 – vyhrál
s Wolem, ale byl diskvalifikován pro nedodržení dráhy stejně jako druhý Geoghean
na Lady Anne, 1893 – 4., 1895 – zadržel koně, 1900 – 2., 1902 – padl. V historii
se mu o sto let později přiblížil se 14 starty Kamil Kuchovský a byl překonán až Josefem
Váňou. Mimo VP vyhrál mnoho dalších dostihů, m.j v roce 1884 „Grosse Wiener
Sommer Steeplechase“. V roce 1885 byl vyhlášen šampion žokejem za 9 vítězství
ve 25 dostizích. V roce 1893 závodil v 51 dostizích, 6x zvítězil a 14x byl druhý. Svůj
život dožil v Loučeni roku 1926. Jeho žena zemřela v roce 1902 a oba jsou pohřbeni
v nedaleké Bošině, stejně jako tři z jejich dětí. Náhrobky jim zřejmě zaplatil kníže
Taxis. Za poměrně podrobný popis jejich životů vděčíme potomkům, zejména pravnuku
Petrovi, kteří v Čechách dodnes žijí. Jsou uvedeny i ve dvou knihách – Velká
pardubická od Pavla Kováře a Příběhy dvou dostihů, Velké pardubické a Velké
národní od Johna Pinfolda a Kamily Pecherové.
George Williamson je jediným člověkem, který vyhrál oba tyto dostihy – Velkou
pardubickou dvakrát – v roce 1890 s Alphabetem a 1893 s Hadnagym a Grand National
v roce 1890 s Manifestem. Jediným, kdo se mu mohl přiblížit, byl kníže Karel
Kinský, který vyhrál v roce 1881 Grand National s klisnou Zoedone. On ale VP
nikdy nejel, protože žil převážně ve Spojeném království a klisnu Zoedone mu někdo
otrávil. Stal se ale jediným člověkem, který vlastnil vítězné koně obou dostihů.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 9-10/2022


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem