Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Až příliš podobné tragédie před 80 lety v Otrokovicích
Zakladatel světového ševcovského impéria Tomáš Baťa rozšířil na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století svou prodejní síť do řady evropských zemí a zakrátko i do jiných kontinentů. Aby nejen zvládl řízení a kontrolu celého takto vzniklého gigantického podniku, ale aby měl i rychlý kontakt se zahraničím, musel sáhnout po pružném dopravním systému. Udělal to na tehdejší dobu jaksepatří moderně, jak to ostatně bylo vždy jeho zvykem – vybudoval vlastní podnikové letectvo. V blízkosti svého zlínského firemního sídla, v Otrokovicích, zřídil letiště, nakoupil letadla (později později se letadla v Otrokovicích i konstruovala i vyráběla, v letech 1935 až 1938 tu byl šéfkonstruktérem pardubický letecký odchovanec Jaroslav Lonek) a najal několik schopných pilotů. A pilně létal. A nejen on, šéf podniku, firemní letectvo využívali i jeho ředitelé, nákupčí, odbytáři atd.O Tomáši Baťovi bylo známo, že měl výjimečnou předvídavost. Určitě ho však jistě nenapadlo, že by se mu jeho vlastní letiště mohlo stát osudným. Stalo. Došlo k tomu 12.července 1932, kdy se vypravil do Německa a Švýcarska za synem Tomíkem (v roce 2008 zesnulým Tomášen Johnem Baťou). Deset minut před šestou ráno se jeho osobní letadlo Junkers D-1608 s motorem o 300 koních, řízené šéfpilotem Jindřichem Broučkem, odlepilo v Otrokovicích v husté mlze od země. Vzneslo se však jen do výše dvaceti třiceti metrů a pak se náhle zřítilo. Baťa a pilot na místě zahynuli. Příčina havárie? Nikdy se přesně nezjistila…
Když se pár týdnů po této události objevil na pardubickém hřbitově na jednom z hrobů nový pomník se symbolickým žulovým jakoby nárazem přeraženým válcovým sloupem a na něm bronzový reliéf hlavy pilota v letecké kukle a na náhrobní desce text, že je zde pohřben pilot, tragicky zahynulý na letišti v Otrokovicích, dávali si nezasvěcení dohromady, že je zde pochován Baťův šéfpilot.
Tak to ale nebylo. V hrobě, o němž je řeč, je pohřben pardubický rodák František Morkus, pilot, jehož tragédie se odehrála skutečně také v Otrokovicích, ale o tři měsíce dříve než ta Baťova, již 24. dubna 1932.
Šestadvacetiletý František Morkus, od svých 19 let aktivní vojenský pilot, přišel k Baťově letce do Otrokovic v srpnu 1931. Vzhledem ke svým zkušenostem byl Baťou určen k dálkovým služebním cestám. Například v zimě předtím byl v Indii a v tu neděli 24. dubna startoval se šéfem reklamního oddělení Baťových závodů Františkem Hustolesem k letu do Francie. Jeho dvojplošník krátce po jedenácté hodině vzlétl rovněž do výše jen asi 30 metrů, pak stroj podle očitých svědků náhle zakolísal a po křídle sklouzl na zem, kde se motorem zaryl do půdy letiště. Svědkové vypověděli, že několik vteřin před pádem stačil pilot ještě vypnout motor a zavřít plyn, takže zabránil vznícení letadla. Morkus byl na místě mrtev, Hustoles zemřel při převozu do nemocnice. Příčina havárie? Ani ta se nezjistila…
Za tři dny se konal v Pardubicích Morkusův pohřeb. Pohřeb, jaký Pardubice dosud neviděly. Bílá rakev nebohého letce byla vezena z klášterního kostela na Komenského náměstí na trupu letadla přes celé město na hřbitov v Jesničánkách, kde mu nad hrobem vzdala poslední pozdrav eskadra letadel pardubického letectva.
Byly to v Otrokovicích v rozmezí necelých tří měsíců opravdu až neuvěřitelně podobné tragédie…