Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část X.

obrázek k článku Do roku 1920 CHMELÍK Jan Vyráběl pro Ing. Jana Kašpara a snad i pro Eugena Čiháka některá kování k letadlům. Před rokem 1900 v Pardubicích žily patrně dvě rodiny Chmelíků Jednou byla rodina Jana Chmelíka, vozky, který se snad na jaře 1892 odstěhoval do Litic u Plzně, soudě podle toho, že jeho syn Jan přestal začátkem března toho roku navštěvovat obecnou školu na Novém městě. Druhou byla rodina kováře Josefa Chmelíka, pocházejícího snad z Jesničánek. Po něm pravděpodobně převzal kovářskou živnost syn Jan, soudě podle toho, že v srpnu 1906 inzeroval, že přijme učně. To je snad ?náš? Jan Chmelík. Žel, jakékoli dobové zprávy o jeho účasti na pardubickém aviatickém dění neznám. Na jeho pomoc při stavbě letadel vzpomíná Eugen Čihák i nepochybný spolupracovník pardubických aviatiků Oldřich Dvořák ve vzpomínce, která vznikla patrně roku 1958, samozřejmě i sám Jan Chmelík. Členem Aviatického družstva v Pardubicích nebyl. Ve 30. létech vlastnil v Pardubicích ?autostrojírnu?. Více o něm ani o jeho vztahu v pardubické aviatice nevím.

CHOMRÁK Vincenc

Narodil se v Pardubicích 20. ledna 1871 v rodině hostinského Ferdinanda Chomráka, rodina bydlela na Bílém předměstí. [1] Vychodil pětitřídní obecnou školu v Pardubicích na Starém městě a ve školním roce 1882/1883 začal studovat na pardubické reálce. [2] Měl mladší bratry Stanislava (narozen 1879) [3] a Leopolda. [4] Zda Vincenc Chomrák reálku dokončil, není mi známo, ale neměl by být problém to v pardubickém okresním archivu zjistit. Asi již okolo roku 1896 měl v Pardubicích „sportovní závod“, kde prodával i opravoval bicykly, [5] sám také na kolech závodil. [6] Časem prodával též motocykly a automobily. [7] Snad již v roce 1906 začal organizovat řidičské zkoušky pod dohledem místodržitelského komisaře Theodora Skupiny [8] a patrně také záhy zřídil autoškolu. Podobně jako v případě o jeho spolupráci s pardubickými aviatiky dobové doklady neznám, zmiňuje se však o tom sám V. Chomrák [9]  a také Eugen Čihák, byť v nešťastné knize Jak jsem létal a padal, [10] který uvádí, že u něj v dílně někdy opravovali letadlové motory. Chomrák byl od roku 1911 činným členem Aviatického družstva v Pardubicích, [11] byť patrně do něj vstoupil až nějaký čas po ustavující valné hromadě (konané 26. 4. 1911). Členem Družstva byl nejméně do roku 1913. [12] Jeho osudy sledoval M.Klimpl v týdeníku Pernštejn.

 

IBL, prof.

Poprvé se s jeho jménem v souvislosti s létáním setkáváme v Pardubicích 13. srpna 1891 při přistání balonu Victor Hugo francouzských vzduchoplavců Louise Godarda a Edouarda Surcoufa. Prof. Ibl vítal letce francouzsky, pak jim během pardubického pobytu dělal tlumočníka. [13] V roce 1898 uveřejnil v časopise Z říše vědy a práce článek o použití draků v meteorologii. [14] Dotkl se tedy letecké problematiky jen okrajově, ale patrně jako jeden z prvních v Pardubicích. Narodil se 1859 v Bratronicích, na reálce v Pardubicích učil český jazyk, francouzský jazyk a těsnopis (doplnil  J.K.).

 

JAHN Jiljí Vratislav

Narodil se v Pardubicích 22. ledna 1838. Na polytechnice v Praze vystudoval chemické inženýrství. Od roku 1863 do 1894 byl ředitelem reálky v Pardubicích. Zemřel v Praze 18. května 1902. [15] Jeho souvislost s leteckým dávnověkem je nepřímá, byť ne nezajímavá. V roce 1865 se ujal přípravy obsáhlé čtyřsvazkové Kroniky práce, [16] která shrnovala poznatky z oblasti techniky, technologie, fyziky a chemie. Vedle J. V. Jahna a nepochybně jeho zásluhou dostali v Kronice prostor i další autoři. Tiskové archy prvního svazku, Jahnova díla, začaly vycházet v roce 1866. [17] Ve svazku II. z pera profesora pražského malostranského reálného gymnázia Martina Pokorného, který začal vycházet jen s malým odstupem rovněž v roce 1866, [18] je otištěno patrně první obsáhlejší české pojednání z oblasti letectví, nazvané „Balon a vzduchoplavba“.

 

JAROLÍMEK Anton(ín)

Vedle aviatiků Ing. Kašpara a E. Čiháka, praktických letců, je Antonín Jarolímek nejvýznamnější postavou nejstarší historie letectví pocházející z Pardubic. Patřil mezi pět nejvýznamnějších pracovníků letectví v Rakousku v posledních desetiletích XIX. století, jakými byli G. Wellner, původem z Prahy, J. Popper z Kolína, W. Kress, ruský Němec, a rytíř Lössl. Dosud však v české literatuře neexistuje práce, která by Jarolímkovo dílo zásadním způsobem zpracovávala. Před snad osmnácti léty sice plzeňský badatel H. Salz nabízel do Východočeského sborníku historického zpracování studie o něm, tehdy však k jejímu otištění nedošlo a když jsem ji chtěl asi před čtyřmi-pěti léty otisknout v LK Speciálu, H. Salz mi sdělil, že studii nikdy nezpracoval. Tato práce tedy teprve čeká na svého autora. Obtíž může být v tom, že do pozůstalosti Antonína Jarolímka, která se nachází v Národním technickém muzeu, jsou zamíchány trosky pozůstalostí jeho dvou bratrů a někdy může být obtížné odlišit, který doklad patří kterému z nich, a dále to, že skutečně důsledné zpracování Jarolímkova díla vyžaduje solidní znalosti z oblasti technických a exaktních věd i jistou znalost stavu letecké teorie na sklonku XIX. století. Sám jsem se nikdy nedostal dále než k dílčím poznámkám k jeho dosti obsáhlému dílu.

Antonín (Anton) Jarolímek se narodil 13. února 1835 v Pardubicích [19] v rodině Vincence Jarolímka, učitele hlavní školy a později reálky. [20] Pokud je mi známo, měl dva bratry: Egida (Jiljí) Jarolímka, narozeného 1836, přednostu příbramských dolů [21] a Vincence Jarolímka, matematika, narozeného v Pardubicích v roce 1846 [22]

Antonín Jarolímek asi od roku 1850 studoval techniku v Praze; [23] snad je vhodné poznamenat, že tehdy se na pražské (české) technice přednášelo výlučně německy. Po ukončení školy prošel A. Jarolímek několika zaměstnáními. Sledovat jeho životní běh nebude snadné. Po nějakou dobu působil v Dalmácii, později byl ředitelem továrny v Hainburgu u Vídně. Okolo roku 1900 byl ředitelem tabáčky v Sedlci u Kutné Hory, [24] později ředitelem tabákové režie v Praze resp. na Smíchově. [25] Okolo roku 1870 se začal zajímat o problematiku létání. Patrně jen v malé míře konal experimenty, jeho práce jsou především teoretické. Zabýval se studiem letu ptačího, hmyzího, plošníkovými (tzv. Oldhamovými) koly, vrtulníky. Od roku 1867 [26] uveřejnil snad 57 odborných prací z matematiky, fyziky, psychologie, chemické technologie, mechanické technologie, strojnictví, finančnictví, stavby lodí a letectví. Z uvedeného počtu je 24 prací věnováno letecké problematice, přičemž nejstarší letecká práce byla uveřejněna již roku 1873. [27] Poslední práci z letecké oblasti uveřejnil v roce 1911. [28] Všechny své odborné práce Anton Jarolímek uveřejnil německy. Ve změti dokladů v leteckém archivu NTM je trochu složité se vyznat; Anton či Antonín Jarolímek zemřel patrně 26. listopadu 1916. [29]

 



[1] Státní okresní archiv Pardubice, fond Reálka Pardubic, katalog studentů pro rok 1882/1883.

[2] Tamtéž.

[3] Tamtéž, katalog pro rok 1893/1894.

[4] Tamtéž.

[5] Pardubické noviny, roč. VIII, č. 1, 2. 9. 1896, str. 4.

[6] Neodvislé listy, Pardubice, roč. III., 29. 5. 1897.

[7] Např. inzerát v Neodvislých listech, Pradubice, roč. VIII., č. 18, 10. 5. 1902 nebo v Národní politice, Praha, č. 75, 16. 3. 1907, Příloha str. 10.

[8] Např. Národní listy, Praha, roč. XXXXVI, č. 103, 14. 4. 1906, str. 6

[9] Východočeský rozhled, 31. 1. 1933, Vzpomíná se na prvního československého letce slavného Pardubáka inženýra Kašpara.

[10] Str. 18.

[11] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad Čís. 72.

[12] Tamtéž, 1913, seznam členů.

[13] Pardubické noviny, č. 21, 15. 8. 1891, str. 3,

[14] Národní listy, voč. XXXVIII, č. 127, 8. 5. 1898, str. 10.

[15] Pernštýn, Pardubice, roč. XIII., č. 19, 24. 5. 1902, str. 1.

[16] Tamtéž.

[17] Plzeňské noviny, roč. II., č. 81, 1866, str. 3.

[18] Tamtéž.

[19] Národní technické muzeum, letecký archiv, kniha inv. č. 87, list 1.

[20] Ottův slovník naučný, svazek XIII., Praha 1898, str. 87

[21] Tamtéž.

[22] Tamtéž, str. 87-88.

[23] Národní technické muzeum, Letecký archiv, kniha i.č. 87, list 12 až 76, kniha i.č. 88, list 6 až 20.

[24] Österreichisches Patentblatt, r. 17, 1. 9. 1900, S. 650

[25] Národní technické muzeum, Letecký archiv, kniha i.č. 181, list 99. Österreichische Flug-Zeitschrift, Nr. 2, 25. 1. 1913, obálka.

[26] Zprávy spolku architektů a inženýrů v Čechách, roč. II., Praha 1867, str. 54.

[27] Národní technické muzeum, Letecký archiv, kniha i.č. 89, list 25.

[28] Tamtéž.

[29] Tamtéž, i.č. 87, list 1.

 

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP 7-8/2014.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem