Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

KVĚTEN 1945 - ANGLIČTÍ STÍHAČI V ROSICÍCH NAD LABEM

obrázek k článku Těsně před vypuknutím květnového povstání 1945 v Praze se v Rosicích nad Labem objevila trojice vojáků v anglických uniformách. Byla to britská posádka amerického dvoutrupového nočního stíhače Lockheed P-38L Lightinng, která uprchla z rozkládajícího se zajateckého tábora západních letců, sestřelených nad územím bývalého protektorátu. Tábor se nacházel u Štenberka (16km severně od Olomouce) a vojáci z něj do Rosic přešli pěšky. Nejmladšímu členu posádky bylo dvacet let ? měl hodnost seržanta a jmenoval se James, poručíkovi bylo kolem třiceti a kapitán letadla byl čtyřicátník a měl hodnost kapitána. Pilotů se ujala paní Luftmanová, jejíž muž zahynul v koncentračním táboře a v rozsáhlém bytě žila se svým malým synkem. Paní Luftmanová vojákům vyprala a pak vyžehlila uniformy (?battle dressy?) - vypadali pak jako ze škatulky. Aby se s nimi domluvila ? sehnala si starou učebnici angličtiny.

Jako zvědavý kluk (nebylo mi ještě třináct let) jsem se s vojáky seznámil – hovořili jsme německy (v zajetí se naučili němčině a my jsme ve škole měli šest hodin německého jazyka týdně – angličtina se tehdy neučila). Co se týče válečných letadel- měl jsem tehdy docela slušné znalosti (v příručce „Kriegsflugzenge“, kterou jsme si s kluky v trafice za deset korun koupili, byly vyobrazeny všechny typy letadel, používaných za II. světové války, včetně všech jejich parametrů). Letadla byla tedy základním tématem našich hovorů.

            Hlavním úkolem jejich letounů bylo chránit skupiny bombardérů před německými stíhačkami při letu nad územím ovládaným německým vojskem.

            Vojáci nám také vyprávěli o poměrech v zajateckém táboře (nestěžovali si),                   o stravování (vařila jim česká kuchařka), co tam dělali – měli možnost sportovat (hráli fotbal, měli turnaj v boxu). Ukázali nám i řadu fotografií.

            Přítomnost anglických vojáků v domě nebyla bez rizika pro ně, ale i pro obyvatele domu. V sousedství se nacházely rozsáhlé vojenské sklady s armádní výstrojí ale i s obilím    a potravinami. U vjezdu do areálu skladů (byly to budovy bývalé rafinerie cukru) byly postaveny dvě obranné věže z mohutných klád, jejichž trojité stěny byly vysypány kamením   a na několika místech byla vybudována kulometná hnízda. Kolem skladů chodili ozbrojené hlídky. Naštěstí to byli vojáci starších ročníků a jak se později ukázalo – mnozí byli z Rakouska. Tak se také mohlo bez následků stát, že když byli vojáci s nasazenými bajonety na puškách přes plot vyzváni anglickým důstojníkem, aby přinesli nějaké potraviny, tak přinesli plnou náruč konzerv.

            Protože jsme se s letci skamarádili, byl jsem vyzván, abych jim ukázal Pardubice.

            Když německá posádka v Pardubicích kapitulovala, provázel jsem je po osvobozeném městě. Přes starým nádražím jsme viděli vyvádění zajatých německých vojáků z rozsáhlých betonových protileteckých krytů, kde byli snadno střeženi. Bylo tam také velké množství diváků, které bylo velmi těžké udržet na uzdě. Anglickým letcům se to moc nelíbilo, tak jsme raději odešli.

            Na závěr pár slov o domě, ve kterém byli vojáci ubytováni a o jeho okolí.

            Byl to svého času nejvýstavnější dům v Rosicích (byl to dům úředníků bývalé rafinerie cukru). Dnes tento dům připomíná vilu z televizního seriálu „První republika“. Z tohoto domu a z vedlejšího domu přišlo za II. světové války o život nejvíce rosických obyvatel. Byly to dvě židovské rodiny a dále průvodčí vlaku, napadeného několik dnů před koncem války hloubkovými letci. Z vedlejšího domu pak autor sochy vojáka na pomníku padlým obou světových válek, který zahynul za heydrichiády. Sochu ozbrojeného československého vojáka v plné polní výstroji autor symbolicky dokončil v době mobilizace v roce 1938.

            Jména těchto mučedníků jsou spolu s dalšími obětmi zlatým písmem zaznamenána na pomníku uprostřed nově upraveného parčíku rosického náměstí.

            Tento příspěvek je skoro sedmdesát let starou vzpomínkou tehdejšího kluka, který se v dramatických dnech konce II. světové války setkal s anglickými letci. Po vyslechnutí přednášky leteckého historika Michala Plavce, který ve Východočeském muzeu přednášel      o válečných náletech spojeneckých letadel na Pardubice a po diskusi s ním jsem znejistěl        o některých údajích, které mi vojáci sdělili.

            Jedná se především o místě zajateckého tábora západních letců (pan Plavec má doložena jiná místa) a o typ (případně i druh) letounu našich hostů. Uváděný americký dvoutrupový stíhač P38 prý doprovázel pouze americké bombardovací svazy a létal s americkými posádkami. S panem Plavcem jsme shledali důvody nejasných informací o těchto skutečnostech a došli jsme k závěru, že jejich rozbor by byl pouhou spekulací.

            Přátelské přijetí anglických letců bylo projevem uznání jejich podílu v boji za naši svobodu. Zvláštního uznání si zasluhuje i chování obyvatel domu a jeho okolí, z nichž mnozí přišli o své blízké, sousedy a přátele a v nejisté době poskytli vojákům asyl.

            Na obrázcích jsou piloti s obyvateli domů v areálu „starého cukrovaru“ v Rosicích nad Labem.

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem