Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Vzpomínky na stěhování labského mostu

obrázek k článku Obětavý člen našeho Klubu p. Jaroslav Vobořil mi napsal zajímavou vzpomínku na jednu z mnoha veřejně prospěšných činností býv. Železničního pluku Pardubice, který sídlil v kasárnách TGM na Zborovském náměstí a sklady, výtopny a dílny měl v prostoru mezi kasárnami a řečištěm Chrudimky pod Pardubičkami.

Ještě krátce po roku 1945 byl v Pardubicích pouze jeden silniční most přes Labe, a to v místech, kde je dnes na Labi zdymadlo. Tehdy k němu z města vedla jediná průjezdná ulice, Labská, kterou probíhala veškerá doprava na druhý břeh Labe, to znamená, že jí jezdila nákladní auta, autobusy, povozy, kolaři, motocykly a v té frekvenci procházeli i pěší.

Železný labský most, postavený v roce 1882, po válce nevyhovoval z několika důvodů, hlavně z prudce se rozvíjejícího dopravního ruchu, především ale z důvodů připravovaného zahájení trolejbusové dopravy do Bohdanče (trolejbusy tudy na Bohdaneč potom skutečně několik let jezdily). Došlo proto k výměně mostu, a to za stavebnicový most od mezinárodní organizace UNRRA (United Nations Refief and Rehabilitation Administration - „Správa Spojených národů pro pomoc a obnovu“ válkou postižených národů). Z dodané stavebnice sestavili vojáci Železničního pluku na původních kamenných pilířích nový dvouproudový most. Sestavovali jej na silnici za Labem na válečkách a silným americkým buldozerem (p. Vobořil vzpomíná, že tehdy viděl buldozer poprvé v životě) jej potom přetáhli na pilíře a na druhý břeh. Protože se jednalo o jediný most přes Labe, pracovali doslova ve dne v noci a během pár dní byl nový most v provozu.

Postranice starého mostu byly převezeny přes město do Polabin, kde byly později opraveny a využity pro most na nové silnici, budované v té době od železničního nádraží (v té době také budovaného). Na návrší náspu nové silnice byl využit materiál z Chocně, kde byl po válce zrušen železniční tunel a místo něho proveden zářez do terénu. Přebytečný materiál z Chocně se vozil vlakem a vlečkou až na vlastní násep.

Pro nový most byly postaveny speciální úsporné pilíře pro ušetření materiálu (tentokrát bylo všeho nedostatek, byl přídělový systém a nestála ještě ani cementárna v Prachovicích). Nový most neměl zpočátku lávku pro pěší, ta byla z bezpečnostních důvodů instalována později.

Nezapomenutelným zážitkem pro všechny, kdo akci měli možnost vidět, byla přeprava postranic železničního mostu pardubickými ulicemi, jak to konečně dokumentují i snímky z archivu p. Vobořila z této doby.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem