Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Říkali mu král vzduchu

obrázek k článku Místo prvopočátků českého letectví důvěrně známe. Je spojeno s legendárním inženýrem Janem Kašparem a jeho bratrancem E. Čihákem. Dnešní pojednání však má být vzpomínkou na nejslavnějšího letce prvé republiky, který měl svůj původ v malé vesnici poblíž Poděbrad. Chceme mluvit o Františku Novákovi.

Škoda, že nemůžeme doložit, co dělal malý Frantík Novák v sobotu 13. května 1911 těsně před sedmou hodinou ranní. V té době byl zřejmě žákem 3. třídy obecné školy v Sokolči a možná se právě chystal do školy. Mohlo jej napadnout podívat se k Velimi, kde právě nad tratí od východu k západu prolétal dosud neznámý létající stroj. Pokud jej sám neviděl, zpráva o jeho přeletu jej nemohla minout. Z pozdějších zpráv je patrno, že se o činnost pánů Kašpara a Čiháka v budoucnu velmi zajímal a že se mu stávali velkým vzorem. Na létání myslel již v době, kdy procházel měšťanskou i později, kdy se v Pečkách u Suchých učil strojním zámečníkem. Pak přešel pracovat do Kolbenky, odkud narukoval na vojnu. Trvalo celý rok, než vyhověli jeho žádosti a přeřadili jej od hraničářů k letectvu. Ve velmi krátké době zvládl techniku létání i vše, co s tím souvisí. Jeho nadšení nebralo konce. Počet jeho startů a přistání se zmnohonásobil, když se stal učitelem létání. Počet jeho odchovanců stoupal do stovek. Ještě půl století po druhé světové válce říkali mnozí s hrdostí: mě učil létat Novák. Někteří z nich se zúčastnili bitvy o Anglii.

Akrobatická kariéra Františka Nováka se naplno rozjela možná právě vystoupením ve Varšavě, kde se roku 1932 zúčastnil mezinárodních závodů. To bylo jeho prvé mezinárodní vítězství. Krátce nato, na armádním dnu v Praze vyhrál rychlostní závod „Kašparův memoriál“. Dne 10. června 1934 poprvé vystoupil v Paříži. Od té doby jej znala celá Francie. V témže roce startoval v Portugalsku, kde jej nejen vyznamenali nejvyšším řádem, ale navíc jmenovali poručíkem portugalské armády. Potom vystupoval v Linci, Vídni a opět v Portugalsku. To tam však již byla silná konkurence Francouzů, Španělů, Angličanů a Němců. Přesto Novák zvítězil. Zvítězil i ve Španělsku v Barceloně a Seville. V roce 1935 se zúčastnil mezinárodních závodů v Jugoslávii a Rumunsku, i zde zvítězil. Roku 1936 byl pozván do Sovětského svazu. Chtěli, aby žákům pilotních škol předvedl akrobacii. Novák je udivil výkony i řízením stroje. Předvedl se v Moskvě a Oděse. Na Olympiádě, která se konala v Berlíně, se umístil jako druhý. Největší letecké závody světa se pak konaly v Curychu ve Švýcarsku. Zúčastnilo se jich 14 států. Naše družstvo bylo prvé a Novák sám získal ještě další dvě prvé ceny. Do začátku války stačil Novák ještě zvítězit v Belfortu, Štrasburku, Mergenau, Lille, Nogaru, Nancy a Paříži. Celý svět jej uznával za nejlepšího letce. Svými výkony udivil i na X. všesokolském sletu v Praze, kterého se zúčastnil v rámci armádního dne. Právě v den upálení M. J. Husa v r. 1939 odjel spolu se spisovatelem Langrem přes Polsko do Paříže a tím se vymkl ze spárů okupantů. Hlásil se mezi prvými do řad československého letectva k boji proti okupantům. Postižen zákeřnou nemocí však dne 27. dubna 1940 ve vojenské nemocnici v Paříži zemřel. Původně byl pohřben v Neuilly u Paříže. Později jej převezli na československý vojenský hřbitov, který se nachází poblíž La Targette u Arrasu.

Letos v srpnu jsme si připomněli sté výročí nedožitých narozenin našeho nejúspěšnějšího leteckého akrobata z prvé republiky. Dne 24. srpna 2002 byl v Sokolči uspořádán velký letecký den na jeho počest.

Za Klub rodáků a přátel Velimi (4. oddíl Sokola Velim)

Bohuslav Baláček


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem