Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
POŠTOVNÍ AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
Roku 1906 rakouské ministerstvo obchodu, do jehož kompetence tehdy patřila Správa poštovní služby, vydává výnos o zřizování poštovní autobusové dopravy. Na základě tohoto výnosu byla v civilním sektoru zřízena první autobusová poštovní linka v českých zemích, a to z Pardubic do Bohdanče a současně z Pardubic do Holic a zpět. Na zřízení této přepravy, která obstarávala i přepravu osob, musely zúčastněné obce přispět eráru sjednanou částku. Slavnostní provoz byl zahájen 13. 5. 1908. V 8 hodin ráno stály před nádražní poštou (býv. Staré nádraží) v Pardubicích 4 autobusy ověnčené chvojím a praporky a čekaly na nástup oficiálních hostí. Za velkých ovací přihlížejícího obecenstva vydaly se dva autobusy přes Dašice do Holic. Druhé dva autobusy přes Sezemice do Holic. Po návratu z Holic vyjely znovu o 11. hod. přes Trnovou, Ohrazenice a Doubravice do Bohdanče.Pravidelná doprava byla pak zahájena druhého dne, tj. 14. 5. 1908. Autobusy byly opatřeny uzamykatelným oddělením pro povoznou poštu, ve které se nacházela navíc pevná železná schránka na cenné zásilky. Pro balíkové zásilky byla na střeše vozu galerie, krytá nepromokavou plachtou. Přenášení pošty z autobusu do poštovní budovy a zpět vykonávali poštovní zaměstnanci. Jízdní linky byly prodávány u poštovních přepážek na jednotlivých zastávkách a datum platnosti jízdenky se potvrzovalo otiskem denního razítka pošty.
V Pardubicích byly na stanovišti 4 autobusy, 1 garážmistr, 4 řidiči a 1 garážní dělník. Pracovní doba byla tehdy 54 hodin týdně.
Autobusy dodané českou automobilkou Laurin a Klement v Mladé Boleslavi měly dřevěnou karoserii rozdělenou na dvě části. Přední část se 16 sedadly sloužila cestujícím, v zadní části se dopravovala zavazadla a povozná pošta. Autobusy byly vybaveny čtyřválcovým benzinovým motorem o výkonu 24 koní, kola byla s obručemi z plné gumy, rychlost 26 km/hod.
Již v roce 1909 dodala uvedená firma poštovní správě dokonalejší autobusy typu HOS o výkonu 35 koní.
V roce 1912 doplnila rakouská poštovní správa vozový park o ještě výkonnější a modernější autobusy.
Rozvoj poštovní dopravy postupoval poměrně rychle. Konec pro poštovní autobusovou dopravu byla 1. světová válka. V Čechách vyjely poštovní autobusy naposledy 29. července 1914. Pak je zrekvírovala rakouská armáda. Po vzniku samostatné Československé republiky v říjnu 1918 začalo se opět s obnovou poštovní autobusové dopravy. Vůbec první autobusovou linkou v ČSR byla tehdy opět trať Pardubice – Bohdaneč, na níž vyjel poštovní autobus 2. května 1920, ale už mimo rámec pošty, jako soukromá linka.
Použitý pramen:
Ing. J. Weinzettel, Pardubice: Dvě prvenství Pardubic v poštovní historii (1979).