Návštěva krytu civilní obrany
Kryt se nachází na Dubině na adrese Errno Košťála 1012. Možná doprava MHD č. 8 do zastávky Dubina, penzion s příjezem v 16:46 hodin.
typ akce: Výlety do historie
Údolím Chrudimky
Přírodovědná vycházka z Nasavrk údolím Krkanka, k Hradišskému vodopádu a rozhledně Boika pod vedením Jiřího Rejla. Odjezd bude autobusem v 8:05 hodin ze stanoviště 13 autobusového terminálu B v Pardubicích a následně s přestupem v Chrudimi do Nasavrk. Začátek vycházky v Nasavrkách je v 9 hodin u autobusové zastávky Nasavrky, náměstí.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Kryštofovy kameny
Rtyně v Podkrkonoší – Kryštofovy kameny – Červený Kostelec. Délka trasy 13 km. Odjezd 8:29 hod. vlak ČD, návrat 17:18 hod. ČD. Ved. L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Podél Divoké Orlice
Litice n. Orlicí – Brná – Potštejn. Délka trasy 7,5 km. Odj. 8:29 ČD, návrat 15:28 h ČD. Ved. A. Kulišová. Turistická vycházka týmu B pro méně zdatné turisty. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Příběh zvonů
Přednáška Lukáše Pešky o historii zvonů na kostelích nejen v Pardubicích. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského nám. Vstup zdarma, veřejnost zvána.
typ akce: Hovory o Pardubicku
NĚKOLIK POZNÁMEK K AVIATICKÉMU DRUŽSTVU V PARDUBICÍCH
V knize o Ing. Janu Kašparovi, kterou v roce 2003 vydalo Východočeské muzeum, jsem se pokusil především zachytit život a aviatickou činnost prvního českého letce Ing. Jana Kašpara. Troufám si tvrdit, že k poznání jeho osobnosti lze dnes už přinést pouze dílčí doplňky a upřesnění, byť jsem si vědom, že například Kašparovo působení v Německu se ani mně nepodařilo dobovými dokumenty doložit v dostatečné šíři.Avšak pardubická aviatika, to nebyl jen inženýr Jan Kašpar. Patří se, samozřejmě, také Eugen Čihák, patří sem i Vincent Barthell a Ludvík Očenášek či Tadeusz Heyne, kteří se v Pardubicích pokoušeli létat. A patří sem trochu opomíjené Aviatické družstvo v Pardubicích (a ovšem i jeho nelétající členové).
Aviatické družstvo je přitom pozoruhodným fenoménem začátků letectví v Pardubicích: Zatímco všichni aktéři zdejšího aviatického dění před rokem 1914 dávno odešli na věčnost, Aviatické družstvo vlastně existuje dodnes. Zní to možná trochu překvapivě, a samozřejmě již nejde o samotné původní družstvo, nýbrž o jeho právní nástupce. Tato skutečnost nám snad trochu uniká, také díky početným organizačním změnám, jimiž české sportovní letectví prošlo od letních měsíců roku 1938. A tak bychom si letos, v roce 2005, měli připomenout, že od prvních kroků směřujících ke vzniku Aviatického družstva v Pardubicích a jeho právního nástupce, Východočeského aeroklubu Pardubice, uplyne již 95 let. A to je na letecký spolek, věk vskutku slušný. Není na světě mnoho leteckých spolků, které se mohou chlubit věkem vyšším…
Je samozřejmé, že se vše začalo odvíjet v okamžiku, kdy na veřejnost pronikly první zprávy o leteckých pokusech Ing. Jana Kašpara (a Eugena Čiháka), tedy asi v polovině března roku 1910. První, nepříliš úspěšné pokusy zatím nevyvolaly velké nadšení, mnohdy spíše ironické poznámky typu „to u nás komár vzlétl výše“. Situaci začaly měnit Kašparovy úspěšné letové pokusy od poloviny dubna 1910. A jeho první veřejné vystoupení v rodném městě dne 19. června 1910 již vyvolalo nadšení.
Iniciativy se chopil Artur baron Kraus, příznivý ohlas tyto úspěchy vyvolaly ve Spolku techniků z východních Čech. V létě 1910 vznikla nejprve „aviatická komise“ při radě města Pardubic, záhy však dění začalo směřovat k založení Aviatického družstva. To se pak oficiálně ustavilo na ustavující valné hromadě, konané 26. dubna 1911.
Družstvo nevyvíjelo letovou činnost. Jeho létající členové Ing. Jan Kašpar a Eugen Čihák létali „ve vlastní režii“. Družstvo však oběma poskytovalo jisté zázemí: Vlastnilo dva hangáry (po požáru v srpnu 1911 však již, bohužel, jen jediný), které oba aviatikové vedle svých vlastních hangárů využívali. Pečovalo o bezpečnost a pořadatelskou službu na pardubickém letišti, zajišťovalo dílčí úpravy plochy letiště – cvičiště. Jen v jediném případě se družstvo ujalo uspořádání Kašparovy veřejné letecké produkce (Vysoké Mýto, červen 1911). Jeho činnost byla nenápadná, zcela ve stínu letové činnosti Ing. Kašpara a E. Čiháka. Po roce 1918, kdy se nikdo z pardubických aviatiků k létání nevrátil a Letecká setnina Pardubice, která nikdy nedostala jediné letadlo, byla záhy zrušena, Aviatické družstvo existovalo spíše formálně. Avšak jeho nepočetní zbylí členové se nikdy neodhodlali k tomu, aby družstvo, likvidovali. A tak se v roce 1930 mohlo družstvo přeměnit ve Východočeský aeroklub Pardubice a dožít tak dnešních dnů.
Přestože archivní doklady týkající se Aviatického družstva v Pardubicích nejsou dochovány v úplnosti a na některé otázky budeme obtížně hledat odpověď, neměli bychom na tento spolek a jeho dodnes nedoceněnou úlohu v pardubickém letectví zapomenout.