Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

NĚKOLIK POZNÁMEK K AVIATICKÉMU DRUŽSTVU V PARDUBICÍCH

obrázek k článku V knize o Ing. Janu Kašparovi, kterou v roce 2003 vydalo Východočeské muzeum, jsem se pokusil především zachytit život a aviatickou činnost prvního českého letce Ing. Jana Kašpara. Troufám si tvrdit, že k poznání jeho osobnosti lze dnes už přinést pouze dílčí doplňky a upřesnění, byť jsem si vědom, že například Kašparovo působení v Německu se ani mně nepodařilo dobovými dokumenty doložit v dostatečné šíři.

Avšak pardubická aviatika, to nebyl jen inženýr Jan Kašpar. Patří se, samozřejmě, také Eugen Čihák, patří sem i Vincent Barthell a Ludvík Očenášek či Tadeusz Heyne, kteří se v Pardubicích pokoušeli létat. A patří sem trochu opomíjené Aviatické družstvo v Pardubicích (a ovšem i jeho nelétající členové).

Aviatické družstvo je přitom pozoruhodným fenoménem začátků letectví v Pardubicích: Zatímco všichni aktéři zdejšího aviatického dění před rokem 1914 dávno odešli na věčnost, Aviatické družstvo vlastně existuje dodnes. Zní to možná trochu překvapivě, a samozřejmě již nejde o samotné původní družstvo, nýbrž o jeho právní nástupce. Tato skutečnost nám snad trochu uniká, také díky početným organizačním změnám, jimiž české sportovní letectví prošlo od letních měsíců roku 1938. A tak bychom si letos, v roce 2005, měli připomenout, že od prvních kroků směřujících ke vzniku Aviatického družstva v Pardubicích a jeho právního nástupce, Východočeského aeroklubu Pardubice, uplyne již 95 let. A to je na letecký spolek, věk vskutku slušný. Není na světě mnoho leteckých spolků, které se mohou chlubit věkem vyšším…

Je samozřejmé, že se vše začalo odvíjet v okamžiku, kdy na veřejnost pronikly první zprávy o leteckých pokusech Ing. Jana Kašpara (a Eugena Čiháka), tedy asi v polovině března roku 1910. První, nepříliš úspěšné pokusy zatím nevyvolaly velké nadšení, mnohdy spíše ironické poznámky typu „to u nás komár vzlétl výše“. Situaci začaly měnit Kašparovy úspěšné letové pokusy od poloviny dubna 1910. A jeho první veřejné vystoupení v rodném městě dne 19. června 1910 již vyvolalo nadšení.

Iniciativy se chopil Artur baron Kraus, příznivý ohlas tyto úspěchy vyvolaly ve Spolku techniků z východních Čech. V létě 1910 vznikla nejprve „aviatická komise“ při radě města Pardubic, záhy však dění začalo směřovat k založení Aviatického družstva. To se pak oficiálně ustavilo na ustavující valné hromadě, konané 26. dubna 1911.

Družstvo nevyvíjelo letovou činnost. Jeho létající členové Ing. Jan Kašpar a Eugen Čihák létali „ve vlastní režii“. Družstvo však oběma poskytovalo jisté zázemí: Vlastnilo dva hangáry (po požáru v srpnu 1911 však již, bohužel, jen jediný), které oba aviatikové vedle svých vlastních hangárů využívali. Pečovalo o bezpečnost a pořadatelskou službu na pardubickém letišti, zajišťovalo dílčí úpravy plochy letiště – cvičiště. Jen v jediném případě se družstvo ujalo uspořádání Kašparovy veřejné letecké produkce (Vysoké Mýto, červen 1911). Jeho činnost byla nenápadná, zcela ve stínu letové činnosti Ing. Kašpara a E. Čiháka. Po roce 1918, kdy se nikdo z pardubických aviatiků k létání nevrátil a Letecká setnina Pardubice, která nikdy nedostala jediné letadlo, byla záhy zrušena, Aviatické družstvo existovalo spíše formálně. Avšak jeho nepočetní zbylí členové se nikdy neodhodlali k tomu, aby družstvo, likvidovali. A tak se v roce 1930 mohlo družstvo přeměnit ve Východočeský aeroklub Pardubice a dožít tak dnešních dnů.

Přestože archivní doklady týkající se Aviatického družstva v Pardubicích nejsou dochovány v úplnosti a na některé otázky budeme obtížně hledat odpověď, neměli bychom na tento spolek a jeho dodnes nedoceněnou úlohu v pardubickém letectví zapomenout.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem