Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
55 let od výstavby chemického závodu v Rybitví
Ředitelství spolku pro chemickou a hutní výrobu v Praze rozhodlo, že na podzim 1939 zahájí výstavbu nového závodu na výrobu barviv a léčiv u Pardubic na katastru obcí Blatníkovská Lhotka a Rybitví. Nový závod měl nahradit záborem ztracený podnik v Ústí n.L. Koncepci výrobního programu nového závodu navrhl generální ředitel SPOLKU Dr.V.Ettel se svými spolupracovníky.Proč bylo zvoleno místo u Pardubic? Pozemky v okolí obou obcí byly rovinné a v blízkosti řeky Labe, která poskytuje pro chemický průmysl dostatek vody. Na Labi se plánoval i přístav. Lodní doprava by umožňovala levnou přepravu surovin. Stávající semtínská tepelná centrála mohla poskytnout ihned páru pro nový závod. Snadná byla výstavba železniční vlečky.
Vypracováním zastavovacího plánu byl pověřen architekt JAN VANĚK z Prahy. Pro výstavbu závodu byl zvolen systém sítě budov s půdorysem 90x20 m . Budovy měly železobetonový skelet, podobně jako budovy fy Baťa ve Zlíně.
Celkovou výstavbu řídilo Organicko-technické-oddělení (OTO), skládající se z techniků - strojařů a chemiků (cca 30 lidí). Tempo výstavby bylo neobyčejně rychlé. Již za rok, t.j. v roce 1940, byl dokončen první provoz - výroba anilinového oleje. Za další rok byla uvedena do provozu budova s mísírnou a koloristickými laboratořemi. Bylo třeba udržovat stále velikou rozestavěnost, neboť během války nebylo snadné dostat povolení k zahájení nové stavby. Úřady zatím umožňovaly rozestavěné akce dokončit. Objednávky na zařízení dosahovaly v OTO v některých týdnech i několika milionů korun.
Současně s výstavbou továrny se řešilo i bydlení nových pracovníků. Od fy Hořeňovský byly SPOLKEM koupeny nové domy v Pardubicích a v Rybitví probíhala rychlá výstavba kolonie rodinných domků.
Vzpomínáme-li dnes na výstavbu chemického závodu SPOLKU v Rybitví v letech 1939-1945, musíme s obdivem hodnotit velkorysost výstavby a její neuvěřitelnou rychlost.