Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Stáří koní a jezdců ve Velké pardubické

obrázek k článku Vzhledem k oznámení ukončení závodní činnosti vítězů Velké pardubické steeple chase třinactiletého Maskula a dvanáctiletého Decent Fellowa po 117. ročníku, se nutně objevily otázky, jak staří koně v historii Velké startovali. Nejstarším vítězem byl čtrnáctiletý tmavý hnědák Unkas v sedle s L. Raimondem, který vyhrál v roce 1954. Tento kůň běžel ještě v roce 1955 a doběhl pátý, v roce 1956, kdy dokončil jako 8. (jezdec Jančár) a pod stejným jezdcem ještě jako sedmnáctiletý v roce 1957 ! Raritou tohoto 68.ročníku bylo, že spolu s ním startoval jeho šestiletý polokrevný syn Unkásek, vedený K. Maškem. Bohužel ani jeden z nich nepřešel cílovou čáru, oba padli. Stejně se vedlo legendárnímu Flangovi s P. Kantkem v roce 1983, kdy bylo Flangovi také úctyhodných sedmnáct let.
Jediným sedmnáctiletým umístivším se v celých dějinách slavného steeplu byl valach Scotch Moor německého majitele Knesebecka, vítěz z roku 1905 (Seifert), se kterým v r. 1912 dojel R. Johnson pro 4. umístění. Jako šestnáctiletí odstartovali do Velké čtyři koně, z nichž tři dokončili. Kromě již zmíněného Unkase to byl v r. 1889 polokrevný valach Gobang pod Appletonem (3.místo) a v r. 1955 polokrevný bílý valach Vandal s amatérem Ciberem na místě 9.

Nejlepší umístění mezi také třemi patnáctiletými zaznamenal Vítěz s pardubickým důstojníkem Milošem Svobodou, který si v roce 1954 dojel pro druhé peníze. Ty činily rok po měnové reformě 12.000 Kčs. Pro 5. místo došel rok po svém vítězství nezmar Unkas v r. 1955.
Čtrnáctiletých koní viděli diváci na startu za 117 ročníků celkem čtrnáct. Byl mezi nimi i čtyřnásobný vítěz valach ryzák Železník ze Světlé Hory, kterého k úspěchům dovedl žokej Josef Váňa a trenér MVDr. Čestmír Olehla. Ve svém osmém a posledním startu v roce 1992 byl však protestujícími demonstranty, kteří vběhli po druhé překážce koním přímo pod nohy, natolik vyveden z míry, že při kolisi na Taxisově příkopu ztratil jezdce.
Prokazatelně třináctiletých koní bylo na startu 25. Z nich se rekrutovali dva vítězové – v r. 1952 Vítěz pod M. Svobodou a v r. 1991 nejúspěšnější kůň Velké pardubické –Železník. V roce 1981 došli dokonce tři třináctiletí na tabuli v pořadí Continental (3.) , Floret (4.) a Limit (5.)
Naopak nejmladšími vítězi jednoho z nejtěžších evropských dostihů byli čtyřletí – v roce 1880 hnědák Good Morning (Phillips), v r. 1886 Hanno s R. Fletcherem v sedle, v r. 1888 hnědka Et Caetera (opět M. Phillips), která nesla na svůj věk velkou zátěž 70,5 kg. S ještě větší vahou 74 kg vyhrál v roce 1885 Galamb II. (A. Hall). Posledním čtyřletým vítězem byla v r. 1906 ryzka Tigra s Huxtablem. Ještě v roce 1946 nedokončil pod jedinou dámskou vítězkou Velké pardubické Latou Brandisovou čtyřletý Nurmi z majetku Kinských. Nurmi byl synem vítězné Normy, kterou v roce 1937 vedla právě L. Brandisová. Na tomto místě je třeba uvést, že Velká pardubická byla od 1. ročníku v roce 1874 až do jubilejního 60. v roce 1949 vypisována pro čtyřleté a starší, od r. 1950 pro šestileté a starší a od roku 1999 dokonce pro sedmileté a starší koně. Nejstarším vítězným jezdcem byl bývalý čs.legionář, amatér Vladimír Hejmovský (59 let) v r. 1951 na tehdy desetiletém vraníkovi Salvatorovi, nejmladším Josef Vavroušek, kterému bylo v roce 1956, kdy vyhrál na Letci, devatenáct roků.Vůbec nejmladším účastníkem byl v roce 1977 Miroslav Kantek.
Na Flangovi vyjel tehdy skvělé 2.místo ve svých šestnácti letech. O šest let později startoval na již sedmnáctiletém Flangovi stejně starý Miroslavův bratr, Petr Kantek. Stejného věku byl i Josef Váňa junior v roce 2007, kdy skončil 5. na Juventusovi. Jeho otec jel svou dvacátou první Velkou v roce 2006 ve věku padesáti tří roků, první v roce 1985 (2. s Paramonem). S počtem startů je samozřejmě rekordmanem, stejně jako s počtem pěti vítězství (4x se Železníkem, 1x s Vronskym). Zajímavým příspěvkem do historie Velké je 10 startů Stanislava Beránka v rozmezí neuvěřitelných 32 let! Poprvé jel jako mladík v r. 1955 neúspěšně na Lánovi, naposled jako zralý padesátník v r. 1987 také nedokončil na Malbě, se kterou, ale o rok dříve, zajel své nejlepší umístění – 3. pořadí. Skoro stejné rozpětí se datuje mezi první a posledním startem Jana Havlíčka, úctyhodných 28 roků. Poprvé jel v r. 1973 neúspěšně na Postamentovi, naposled spadl s Belovodskem na Havlově skoku v r.2001. Mezitím ale byla tři třetí místa s Cortésem v r. 1991, Veronem v r. 1994 a Belovodskem (1999) a s tímtéž valachem dokonce 2. místo v r. 2000, když podlehli ve finiši famóznímu Peruánovi. Fanfarónstvím se dá nazvat dvojí vystoupení britského koloniálního vojáka George Saunderse, který v době prvního startu v Pardubicích na honebním Pahangovi v r. 1982 již dovršil šedesát jedna let a osm měsíců a byl vůbec nejstarším jezdcem celé historie Velké pardubické. Po skvělém zdolání Taxisu se rozhodl Pahang, starým, odvážným mužem prakticky neovládaný (přetržený martingal), skočit i Irskou lavici. Byl to jeho skok, žel poslední. O rok později přijel Saunders znovu s French Popem. Po odepření skoku a znovu najetí Taxisu skončili v pádu za Popkovickým skokem. Ještě jednou přijel šedovlasý Brit do Pardubic, a to v r. 1989. To mu ale pořadatelé již hazard ve Velké odepřeli. Saundersovi půjčil pro „ malý a veselý závod “ přítel klisnu Torphu, kterou nasedlal zkušený Vozáb. Bylo však nad jeho síly převést nepřipravenou kobylku živou už přes malou vodu. Sama pak ukončila život na Taxisu.
Zbývá snad ještě dodat, že osmkrát stáli na startu Velké Pardubické Salvator v padesátých letech minulého století, Flang v sedmdesátých, naposled v r. 1983 a Železník poprvé v r. 1985, naposled 1992.
Tolik tedy další kapitola z nekonečného seriálu o koních a lidech ve Valké pardubické.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem