Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Bude nová trať do Chrudimi?

obrázek k článku Stavby železničních tratí znamenaly pro rozvoj měst a obcí začátkem 19. století velký význam. Pardubice měly štěstí, že trať z Prahy do Olomouce a Vídně byla naplánována přes Pardubice (1845). Nová trať přivedla do Pardubic nejen podnikatele, ale i budovatele nových průmyslových podniků. Proto lidé ve městě i okolí nalézali dostatek pracovních příležitostí a nelze se proto divit, že počet obyvatel rychle rostl. Kolem roku 1900 se Pardubice staly co do počtu obyvatel největším východočeským městem.
Výstavba dalších tratí dále pokračovala. Již v roce 1859 byla otevřena trať Pardubice – Liberec, tedy trať, která spojila dvě silná průmyslová města. Tím byla zajištěna doprava surovin a uhlí pro továrny ve východních Čechách. I obyvatelé východočeských měst mohli přestoupit na pardubickém nádraží a cestovat dále do Prahy, Olomouce nebo Brna. Železniční křižovatka Pardubice se dočkala dalšího rozšíření v roce 1871, kdy byla otevřena trať na Chrudim a tehdejší Německý – dnešní Havlíčkův Brod. Od tohoto roku navazovaly v Pardubicích na „Hlavní tah“ tratě z celých severovýchodních a jihovýchodních Čech.

Zatímco odbočování tratě severním směrem na Liberec bylo hned na začátku provedeno jednoduchým způsobem, odbočení jižním směrem na Chrudim a Havlíčkův Brod se řešilo vybudováním nadjezdového mostu, který překlenul hlavní trať. Vlak z Pardubic musí tedy couváním dojet do stanice Rosice n. L. a z této stanice teprve jede vlak přímo na Chrudim. Až tedy do dnešních dnů, tj. 140 let, se do Chrudimi jezdí couváním z Pardubic hl.n. do stanice Pardubice – Rosice nad Labem a následně vlak jede opačným směrem do Chrudimi. O vybudování nové přímé trati, která by časově zkrátila jízdu mezi dvěma blízkými městy, se napsalo již mnoho. Jedna z posledních zpráv byla uveřejněna v časopise „Ekonomicko-technická revue“, část DOPRAVA. V této zprávě se navrhuje vybudování tzv. „Medlešické spojky“. Podle tohoto návrhu má trať vycházet ze směru Pardubice hl.n. a navazovat na již dávno dokončený úsek v oblasti Pardubiček a části Nemošic. Dále má nová trať vést východně od Medlešic směrem na Chrudim. Na nové trati by byly tyto zastávky: Pardubice hl.n., Pardubičky, Průmyslová zóna, Nemošice, Ostřešany, Medlešice, Chrudim zastávka a Chrudim město. Vzájemná vzdálenost jednotlivých nových zastávek má být cca 2 km. Železnice v této poměrně hustě zabydlené oblasti by jistě převzala přepravu osob z těchto míst a tím by se odlehčilo silniční dopravě. Zrušeny by byly zastávky: Pardubice – závodiště, Staré Jesenčany a Medlešice – stará původní stanice.
Doufejme, že výstavba nové přímé trati Pardubice – Chrudim (viz obr.) se bude řešit v blízké budoucnosti a že dojde po 140 letech konečně k přímému vlakovému spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Zprávy KPP číslo 7-8/2011 můžete zakoupit v našem E-shopu.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem