Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem
Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Stavební vývoj Pardubic
Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.
typ akce: Hovory o Pardubicku
Letohrad - Kopečková pouť
Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Velká pardubická před 100 lety
Díky kolegialitě badatelů – amatérů se mně dostal do ruky originální program Velké pardubické z r. 1912. Shodou okolností se jela právě 13. října, tedy díky letošnímu přesunu na sobotu, stejně jako o 100 let později. Co se v „Závodním programu Českého závodního spolku“ dočteme ? Předsedou ředitelstva byl hrabě Otokar Westphalen , členy hrabě Rudolf Ferdinand Kinský a hrabě Emanuel Mensdorff. Hendikapérem Jiří Ernst, pokladníkem, sekretářem a správcem totalizátoru Otto Capin, u váhy byl baron Norbert Broesigke, inspektorem dráhy Jan Jansa a ředitelem, tedy startérem Albert Budinský. Tohoto pána si pamatujeme jako jednoho z prvních závodních cyklistů v Pardubicích, vicemistra Zemí koruny české v roce 1893 ve sprintu. Za krásného počasí a veliké návštěvy bylo na pořadu šest jízd. Zajímavostí tohoto ročníku bylo, že na úplně totožné trati Velké pardubické, tehdy 6.400m dlouhé, se jela nejdříve „ Pardubická steeple chase armády“. Dostih byl určen pro pětileté a starší koně v majetku důstojníků, praporníků (to není překlep) a kadetů c. a k. rakousko – uherské armády a „ jen takovým jezdcům vyhraženo“ . Vojáci museli jet ve stejnokroji s barevnými šerpami, určenými sekretariátem. Vítěz získával 5000 korun a ještě sedmýv pořadí 200 korun.Všichni, kteří dosáhli cíle, pak dostali stříbrné ostruhy. K dostihu bylo přihlášeno 41 koní, nakonec jich startovalo ale jen 12 a vítězně cílem projel st. hnědák Hurain v sedle s npor. W. Reimerem. Do Velké pardubické, ve které vítěz bral 20 tisíc korun, odstartovalo deset koní, starších čtyř let. Sázkovým favoritem byl polský valach Zeppelin, ale ambice měli také i tři francouzští koně. Po pádu Kulika na 6. překážce se na čele usadil šestiletý hnědák Jamagata v sedle se svým majitelem, vrchním vojenským zvěrolékařem Františkem Bartoschem. Asi v polovině trati praskly jezdci oba dva třmenové řemeny, přesto si pětidélkový náskok udržel až do cíle. Vyhrál před Zeppelinem s amatérem Zachowskim a Hilarionem II. , kteréhojel am. Blixen – Finecke. Do cíle dorazilo šest dvojic, mj. padl i druhý kůň v majetku Fr. Bartosche Grado. Odpoledne 13. 10. 1912 se jely ještě dvě steeple chase – Dámská a Kladrubská cena a jeden dostih rovinový. Ve všech třech dostizích měl František Bartosch přihlášeno po jednom koni. Vítězný jezdec ve „Velké“, byl občanem města Pardubic. Celý život tohoto svérázného vojáka byl spojen s koňmi. Po vojenské povinné službě, absolvoval podkovářský kurs, vídeňskou veterinární školu a službu u jezdeckého pluku v Haliči. Na začátku 20. století se jeho pluk přesunul do Pardubic a Bartosch zde založil vlastní chov překážkových koní. Fr. Bartosch byl výborný veterinář, ale na nákup ušlechtilých koní neměl dost prostředků. Ve Velké pardubické startoval před rokem 1912 třikrát s valachem Grálem a dojel 1x na 4. a 2x na 5. místě. Po vítězství v Pardubicích se s hřebcem Jamagatou vypravil i na Velkou národní do Liverpoolu. Toto jeho dobrodružství je však zahaleno tajemstvím. S největší pravděpodobností v Aintreé nestartoval, asi pro pád v tréninku. Po výpravě na ostrovy prodal František Bartosch ve finanční nouzi Jamagatu. Sám byl přeložen do Vídně a po válce působil jako správce závodiště v Brně. Byl však hendikepován četnými úrazy, chodil o holích. Krátce před okupací ČSR zemřel v roce 1938. Literatura a foto: J. Hubálek, M. Nehyba: Od Fantoma po Peruána