Mlázovický Chlum
Přírodovědná vycházka s překvapeními pod vedením Jiřího Rejla Odjezd vlakem ČD v 8:29 z Pardubic, hl.n. s následným přestupem v Hradci Králové. Délka vycházky cca 4 hodiny, zakončení v restauraci v Konecchlumí.
typ akce: Přírodovědné vycházky
NS Po stopách K. V. Raise
Lázně Bělohrad, rybník Padroubek, Byšičky, Lázně Bělohrad. Délka trasy 7,5km, Odjezd: ČD- 8.29h , Návrat: ČD- 16.29h. Připravila J.Votrubová. Turistická vycháázka týmu B pro pomalejší či méně zdatné turisty. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Autobusový výlet Pastvinská přehrada + klášter Hedeč
Autobusový výlet pro předem přihlášené účastníky. Cena 700 Kč pro členy (1000 Kč pro nečleny) zahrnuje dopravu autobusem, prohlídku vodní elektrárny, hráze a hrázové štoly Pastviny, kláštera Hedeč, Památníku obětem internace v Králíkách a oběd. Přihlásit k účasti je možné u p. Strykové na tel. 606 638 164. Odjezd v 7 hodin z areálu bývalých kasáren na Zborovském náměstí.
typ akce: Výlety do historie
Cyrilometodějská stezka
Hamry - socha Hamroně - socha Mamlase - U Jordánku - Žďár n Sázavou - Zelená Hora. Délka trasy 10 km . Odjezd 7:12 h. ČD. Návrat 19:00 h. ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka tým A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
K sousoší Bylo nás pět
Slemeno, Ovocná stezka, Rychnov nad Kněžnou. Délka trasy 7,5km, Odjezd: ČD-8.29h, Návrat: ČD-15,28h/16.28h, Připravila J.Votrubová. Turistická vycháázka týmu B pro pomalejší či méně zdatné turisty. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zprávy 1-2 / 2006
Pohromy v obci Stéblová (nejen o železničním neštěstí)
První záznam je z 2. června roku 1910, kdy se od jiskry z projíždějícího vlaku vzňala došková střecha obytného stavení Josefa Kolmana. Ve světnici hořícího domu zůstal osmiletý syn František, kterého svou statečností zachránil před uhořením František Venzara z čp. 29.
Mechanická pletárna Václav Charvát
Z Vídně se přestěhoval do Pardubic, kde byl zaměstnán u firmy Hermann, která sídlila v Pernerově ulici, přibližně v místech, kde dnes stojí budova městské policie. Do Pardubic se přestěhoval již jako ženatý. Charvátovi bydleli u Černého orla na Pernštýnském náměstí. Kolem roku 1923 se firma Hermann odstěhovala do Prahy a Václav Charvát získal živnostenský list. Pořídil si pletařský stroj a přímo v bytě začal vyrábět pletené výrobky.
Prof. MUDr. Cyril Gála
Sedmého října 2005 uplynulo již 110 let od narození významného pardubického lékaře, pedagoga a spisovatele MUDr. Cyrila Gály. Narodil se v Kunovicích u Uherského Hradiště. Absolvoval hradišťské gymnázium a po maturitě byl přijat na lékařskou fakultu brněnské univerzity, kde roku 1924 promoval. Specializoval se v oboru gynekologie a porodnictví. Působil jako asistent profesora Odstrčila na pražské gynekologicko-porodnické klinice. V roce 1925 přišel do Pardubic, o pět let později se stal třetím primářem zdejší nemocnice. Dne 31. července 1930 byl ministrem zdravotnictví a tělesné výchovy ČSR pověřen funkcí ředitele Státního ústavu pro vzdělávání a výcvik porodních asistentek v Pardubicích. Ústav sídlil v budově, kde se nyní nachází kožní oddělení. Zde žákyně bydlely a pracovaly. Roku 1931 se MUDr. Gála stal docentem a roku 1938 profesorem…
Tragická smrt poručíka četnictva Josefa Trnky
V úterý dne 8. května 1945, tedy v den, kdy hitlerovské Německo podepsalo kapitulaci, došlo v Pardubicích k tragické události, při níž byl příslušníky venkovské služebny gestapa zastřelen poručík četnictva Josef Trnka1). Stalo se to kolem 10. hodiny v budově tehdejšího okresního úřadu na nynějším náměstí Republiky, kde ve 3. patře byly úřadovny německé státní tajné policie - gestapa. Když po válce probíhal proces s jedním z příslušníků gestapa v Pardubicích Aloisem Aschenbrennerem2), tak se mj. projednával i případ zastřeleného por. J. Trnky. Jsou o něm celkem tři výpovědi a je zajímavé je srovnat, protože jedna z nich je i Aschenbrennerova. Je třeba dodat, že tehdejší úřední čeština byla poněkud kostrbatá a také je tam nejedna gramatická (v němčině) i stylistická chyba.
Kapitoly z dějin českého fašismu v Pardubicích - 28. část
Dne 5. července 1934 vyšel ve Východočeském republikánu (č.8, str.8) článek "Vážný jde málo na odbyt". Citujme z něj alespoň zásadní pasáže:
Expedice ZENTA 2005 - Potopení chráněného křižníku S.M.S. Zenta
Motto: Osudy lodí se v mnohém podobají osudům lidí. O těch slavných každý ví, a na ty méně slavné se rychle zapomíná.
Válečné hroby na Pardubicku
Od 1. července 2004 vstoupil v platnost zákon 122/2004 Sb. "O válečných hrobech a pietních místech", stanovující práva a povinnosti v oblasti péče o válečné hroby a pietní místa. Válečným hrobem míní tento zákon místo pohřbení ostatků osob, které zahynuly v důsledku aktivní účasti ve vojenské operaci, válečného zajetí, atd. Evidencí válečných hrobů se rozumí listinný nebo jiný záznam obsahující údaje o hrobu, zejména jméno, hodnost, státní příslušnost k armádě, datum úmrtí, příčinu smrti, parcelní číslo, vlastníka hrobu, historickou událost. Na základě uvedených zákonných podmínek zahájil pardubický magistrát pátrání po válečných hrobech a pietních místech na území správního obvodu pověřené obce. Těžištěm prvotních informací se staly obecní kroniky, spisy státního archivu, svědecké výpovědi očitých účastníků, soukromé sbírky atp. Během…
Kostelní chór v Pardubicích a Jan Procházka (1853 - 1931)
Provozování hudby na kůru patřilo k samozřejmým povinnostem školních učitelů. Od konce 17. století uzavírají města a větší obce s učiteli-rektory školními smlouvy, stanovující jejich povinnosti ke škole a kostelu a z toho plynoucí odměny, které však byly velmi nepatrné. Aby vůbec uživil rodinu, dělal učitel kromě školní a varhanické služby mnohdy ještě písaře městu, cechům i soukromým osobám a často i obdělával od záduší propůjčená pole. Odměny za různé církevní úkony kantora, zejména o pohřbech, stanovil až "štolový" patent z roku 1750.
Počátky městské hromadné dopravy v Pardubicích
Vybudováním železniční trati Olomouc - Pardubice - Praha (1845) a jejím pozdějším napojením na Liberec (1859) a Havlíčkův Brod (1871) se naše město stalo důležitou dopravní křižovatkou. Ačkoli vzdálenost od nádraží do města bylo tehdy možné dojít pěšky nebo dojet kočárem, začaly se v ulicích postupně objevovat omnibusy, z počátku tažené koňmi, jimiž místní podnikatelé dopravovali hosty od nádraží k hotelům.