Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Zprávy 5-6 / 2018

KALENDÁRIUM 1918 - květen-červen

obrázek k článku

1.května ? na Svátek práce ? socialistické strany (ČSSD a čeští socialisté) uspořádali v zahradě Dělnického domu na Karlovině tábor lidu s průvodem, jehož se účastnilo 10 tisíc lidí (polovina žen). Šlo tak zatím o největší shromáždění v Pardubicích. Akce se účastnila i delegace městské rady, jež si také vyslechla projevy obou hostů z Prahy ? šéfredaktora ?Práva lidu? Josefa Stivína (1879-1941) a člena vedení českých socialistů dr. Emila Frankeho (1880-1939), jenž v září t. r. pomáhal ustavit v Praze t. zv. Socialistickou radu.


EVANGELÍCI NA PARDUBICKU PO ROCE 1781

obrázek k článku

Vydání tolerančního patentu císařem Josefem II. roku 1781 umožnilo, aby se tajní evangelíci, kteří setrvali ve víře svých předků, veřejně přihlásili buď k helvétské (reformované) nebo augsburské (luteránské) konfesi. Toleranční patent nepřinesl však obecnou svobodu ve věcech víry a náboženského přesvědčení, ani církevní rovnoprávnost.


Doplnění a upřesnění P.Svitáka ke stati věnované ing. Janu Kašparovi ve Zprávách KPP 1-2/2018 v článku Co možná z dějin Pardubic neznáte

obrázek k článku

Rád bych doplnil, že Kašparova letecká škola fungovala v roce 1911, nikoli 1912. Ing. Kašpar měl jediný hangár, který po přestavbě patrně existoval ještě v době jeho smrti, tedy v roce 1927. V srpnu 1911 shořely v Pardubicích dva hangáry, jeden patřil Čihákům, druhý Aviatickému družstvu, tedy neshořel Kašparův hangár, tím méně ?hangáry?. Při zmíněném požáru hangáru Aviatického družstva Ing. Kašpar přišel o jedno letadlo, další dvě mu ještě zůstala ? jedno v roce 1912 prodal do Japonska, druhé v roce 1913 věnoval Technickému muzeu v Praze. Toto zničené letadlo měl Ing. Kašpar pojištěno, takže škoda byla alespoň zčásti kryta pojistkou. Po ztrátě ?letadel? ( ale ve skutečnosti jen jediného letadla) nepřišel Ing. Kašpar na mizinu. Ostatně když v roce 1913 zemřel jeho otec, rodinný majetek, jehož část získal, obnášel, pokud si dobře pamatuji,…


Prezident Masaryk v Pardubicích

obrázek k článku

(První a druhá návštěva) Se vznikem samostatné Československé republiky, jehož sté výročí si v letošním roce připomínáme, je neodmyslitelně spjata také osobnost prvního československého prezidenta ? Tomáše Garrigue Masaryka. V době výkonu prezidentské funkce se Pardubice dočkaly jeho návštěvy celkem čtyřikrát. I když to nebyly návštěvy první, vždyť Masaryk v Pardubicích byl již v prvních letech dvacátého století, bude jim na následujících řádcích věnována hlavní pozornost. Příjezd oblíbené a uznávané hlavy státu byl pro Pardubice vždy velkou událostí.


SLAVNOSTNÍ OTEVŘENÍ TERMINÁLU J.KAŠPARA V PARDUBICÍCH Historický okamžik v dějinách města

obrázek k článku

V pondělí 15.ledna t. r. slavnostně otevřeli hejtman Pardubického kraje M.Netolický a primátor města M.Charvát nový terminál J.Kašpara. Ač si p. hejtman dodatečně v MFD stěžoval na tupé nůžky při stříhání pásky, slavnostní večer proběhl velkolepým způsobem a ve znamení skutečnosti, že šlo o historický okamžik v dějinách města srovnatelný snad jen s napojením Pardubic na hlavní železniční trať (1845). Řekl jsem při této příležitosti východočeské televizi V 1, že to byl právě ing. Jan Kašpar, jenž byl roku 1918 pověřen jako člen t. zv. Leteckého sboru řízením výstavby pardubického letiště. Do roku 1919 došlo však jen k úpravám terénu a ?pro nedostatek materiálu? (P.Sviták) projekt skončil. Škoda jen, že osobní účast praneteře J.Kašpara dr. Evy Perrové se synem na slavnostním večeru nebyla více využita pozváním na pódium při stříhání…


Zpráva o činnosti KPP v roce 2017 (přednesená 1.3.2018 na výroční členské schůzi)

obrázek k článku

Členská základna: Když jsme v roce 2016 zahajovali druhou padesátku naší činnosti, přál jsem nám všem, abychom se stali klubem pardubických patriotů, který bude důstojně reprezentovat pardubickou veřejnost a hájit její zájmy. To, jak tuto úlohu plníme, můžete posoudit sami. Já Vám mohu s radostí sdělit, že počet členů klubu se každým rokem zvyšuje, a to již od roku 2015.


Co možná z dějin Pardubic neznáte - 12. část

obrázek k článku

Víte proč se lesu v blízkosti sídliště Dubina říká Bělobranská dubina? Tento svůj název má proto, že se do těchto míst chodívalo v minulém století Bílou bránou na výlety. Podobně jako Zelenou bránou se výletníci pouštěli do Zelenobranské dubiny u Svítkova.



LOKOMOTIVA "ZARYTÁ" DO ZEMĚ

obrázek k článku

(černý den železnice v Pardubicích, neděle 13. 5. 1928) Prudkou a dlouhotrvající odezvu měl vzrušující případ vykolejení (vyšinutí) vlaku mezi občanstvem netoliko v Pardubicích, ale v celém širém okolí!


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem