Přes střechu Evropy
Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Velikonoce v Polabí
Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Archeologický průzkum v Pardubičkách
Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.
typ akce: Hovory o Pardubicku
Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů
Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.
typ akce: Výlety do historie
Nálety na Pardubice
Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.
typ akce: Hovory o Pardubicku
Zprávy KPP
Kapitoly z dějin českého fašismu v Pardubicích 26. část
Vzhledem k tomu, že po židenickém puči hrozilo NOF rozpuštění, rozhodlo se její vedení o vytvoření aliance s dalšími pravicovými silami. 7. dubna 1934 tak vstoupila ve velké klubovně paláce Metro v Praze na politickou scénu nová organizace - Národní fronta, zahrnující 10 složek: NOF, Radikální národní demokracii, Národní stranu živnostnictva a obchodnictva, Národní tábor prof. Stanislava Nikolaua, Sdružení katolických zemědělců, Selský svaz, Sdružení majitelů domů, Svaz zemědělců a dělníků, Konzervativní stranu a Družinu dobrovolců zahraničního vojska gen. B. Konopáska. Prohlášení nazvané "Národní veřejností v ČSR" hovořilo o soustředění národní opozice v republice a končilo slovy: "Všichni proti marxismu a internacionalismu! Do práce za hospodářsky a politicky silný a mocný, národní a slovanský stát Československý!" 23) Prohlášení…
Pardubické firmy a jejich firemní značky - XVII. část
Ve druhé polovině dvacátých let vznikla známá firma Josef Soukup, autokarosárna, Pardubice. Zakladatelem byl karosářský dělník, který pocházel z Malešic (již. Čechy). U svého otce se vyučil kolářem. Do roku 1925 pracoval v Praze u firmy Walter Jinonice. Zde utrpěl ve svých 25 letech těžký úraz na levé ruce. Poté odešel do Pardubic, kde zakoupil pozemek ve Staňkově ulici. Zde (na celkem nevýhodném pozemku, uprostřed zastaveného bloku čtyř ulic) postavil provozovny autokarosárny. Později se součástí dílny stává též klempírna, lakýrna a sedlárna. Po celou dobu se udržoval stav asi 15 zaměstnanců. Ve druhé polovině třicátých let karosárna vyhořela. Začátkem roku 1939 majitel přestěhoval strojový park do městských objektů bývalé továrny Hübner a Opitz. Zde existovala firma až do roku 1950, kdy byla začleněna do komunálního podniku města…
Živelné pohromy v obci Slepotice
Živelné pohromy v obci Slepotice začneme rokem 1841 (26. 5.) , kdy vypukl požár ve stodole Jiřího Virtha, hostinského v č. 8. Při likvidaci požáru se zapomnělo na včasnou "evakuaci" hospodářského zvířectva. Následkem toho uhořelo 32 ovcí, 2 prasata a 28 párů holubů. V roce 1842 nastala velká sucha, která odstartovala následnou neúrodu. Cena 1 korce žita dostoupila 12 zl.
Žili mezi námi - za Doc. Ing. Miroslavem Matrkou, DrSc.
Dne 23. dubna 2005 zemřel známý výzkumný pracovník toxikologického oboru, pan Doc. Ing. M. Matrka, DrSc. Narodil se 13. března 1923 v Josefově nad Metují. Do školy začal chodit v Přelouči, kam se přestěhovali rodiče. V tomto městě dokončil 4. ročník měšťanské školy. To již absolvoval s rodiči další stěhování do Týnce n. L. Již od mládí měl zájem o chemii, a proto chtěl studovat na průmyslové škole chemické. Ale válečné události znamenaly pro starší ročníky nebezpečí povinného pracovního nasazení do válečného průmyslu v Německu. Tomu unikl ze zdravotních důvodů. Po zbytek válečných let pracoval až do roku 1945 ve Výzkumném ústavu všeobecné chemie v Pardubicích - Rybitví.
Vzpomínka na Dr. V. Zikmundu
Ve Zprávách Klubu přátel jsem v letech 1996 - 1997 postupně uveřejnil vzpomínky na dobu, kdy jsem pracoval v pardubickém muzeu. 1) Jako dobrovolný pracovník, člen Muzejního spolku a pak i kustod sbírky zbraní jsem zde byl činný od roku 1945, pak ve státních službách od roku 1960, až do důchodu. A právě při mém druhém příchodu do muzea v r. 1960 dochází k jeho osamostatnění. Bylo totiž dosud součástí Krajského střediska státní památkové péče. Prvním ředitelem této nově vzniklé instituce se stává Jan Tesař, mladý a průbojný člověk, dosti svérázného jednání, námi pak často nazývaný "partyzán". Právě on a Vlastimil Zikmunda (kolegy vždy nazývaný "Vlastík") byly první dvě osobnosti, které na mne, při mém příchodu do muzea učinily ten největší dojem. Zůstanu dále u osoby Vlastíkovy - stal se mým vedoucím na pracovišti. Pro mne to byl "pan…
Úprava řeky Loučné a potoka Lodrantky v letech 1892 - 1904
Vzpomeňme prvních průkopníků technických a vodohospodářských staveb v Čechách. Před úpravou těchto toků měla krajina zcela jiný ráz. Hojnost stromoví a křoví nejen na březích, ale i u četných močálů a jezírek.
První veřejný vzlet pana inženýra Kašpara
V pravdě velkou událostí minu1ého týdne byl šťastný, zdařilý veřejný vzlet pana inž. Kašpara, který přilákal do Pardubic nesčetné množství spor- tumilovného obecenstva. Celé davy lidu putovaly k vojenskému cvičišti, aby shlédly výkony mladého neohroženého aviatika, jehož jméno dnes letí už světem. Zejména byl obrovský nával po páté hodině, kde se řada kočárů, automobilů na silnici ani netrhla. Vše spěchalo chvatně k letišti, třebaže pro stále trvající vítr nebylo na vzlet valné naděje. Hlavní ovšem pozornost přítomných hostí obrácena byla k hangáru, kde seskupili se po příjezdu pana inž. Kašpara všichni sportovníci, jimž podával pan inž. Kašpar případně vysvětlivky a zodpovídal ochotně činěné dotazy. Při této příležitosti sluší s uznáním se zmíniti o nevšední ochotě ředitele letu p. barona Arthura z Krausů, který navázal čilé styky se…
Stavitel Karel Kašpar (1872 - 1918)
1. Život Syn stavitele pardubické radnice Václava Kašpara se po absolvování Obchodní akademie v Chrudimi věnoval jako mimořádný posluchač CVUT v Praze pozemnímu stavitelství. Jako čerstvý absolvent se zúčastnil roku 1895 stavby nové pardubické radnice, již řídili podle projektu Jana Vejrycha jeho otec stavitel Václav Kašpar (zemřel 16.2. 1906) a stavitel Antonín Manych. Karel pak pobyl dva roky na zkušené v Plzni u stavitele Kotka (stavba kasáren), načež se vrátil do Pardubic, kde se usadil trvale, aby ved1 stavební kancelář svého otce. Stal se i majitelem kruhové cihelny v Mikulovicích. Se svou manželkou Boženou, rozenou Potěšilovou (nar. 2.11.1882, zemřela 20.10.1977), dcerou školníka staroměstské školy a staré reálky v Pardubicích Vincence Potěšila (zemřel 1903), měl 4 děti: syny Karla a Jaroslava a dcery Boženu a Hanu. Bydleli v…
Osmdesát let od příchodu Vojenského jezdeckého učiliště do Pardubic
V říjnu roku 2004 tomu bylo osmdesát let kdy bylo do Pardubic pře- veleno z Hodonína vojenské "Učiliště pro jezdectvo", Abychom se dobrali logiky tohoto kroku. musíme se vrátit o hodně let zpátky.
Kapitoly z dějin českého fašismu v Pardubicích 24. část
Okresní úřad v Pardubicích dodal 8. ledna 1934 prostřednictvím hejtmana dr. J. Vítka prezidiu Zemského úřadu v Praze přehled náčelníků NOF v pardubické župě.